PJSUK


Solen skinke i hele femten minutter i dag!
Som det sommermennesket jeg er, løp jeg bokstavelig talt ut og nøt hver solstråle.
Så begynte det å regne….
De få minuttene hold for å få frem mitt solskinnssmil :grin: Å, som jeg elsker solen!

Som du muligens har fått meg deg, har jeg de siste ukene følt meg nok så pjusk.
Den siste måneden har vært preget av mye svimmelhet, slapphet og hodepine.
Treningen har nærmest uteblitt! Jeg har vel totalt hatt 4 -5 styrkeøkter den siste måneden. Det er flaut! Når pulsen stiger blir jeg stort sett kvalm. Jeg har til og med svimt av et par ganger!
Jeg har ikke feber og er heller ikke sengeliggende, og har derfor ikke følt meg ikke ordentlig syk. Jeg har rett og slett følt meg pjusk!
I og med at det er mye sykdom i familien, trodde jeg det skyldes stress. Jeg er en person som tenker utrolig mye og bekymrer meg for alle andre.
Jeg tok likevel en tur til legen i går, for nå begynner jeg virkelig å bli lei! Det viste seg at jeg har alt for lav blodtrykk.
Normalt blodtrykk på en frisk person er 120 / 80. Mitt blodtrykk er på  88 / 46.
Da har vi årsaken til at jeg har føler meg som jeg gjør!
Neste oppgave blir å finne ut om det er en bakenliggende årsak til at blodtrykket mitt er lav, det har nemlig tidligere vært normalt, eller om kroppen min rett og slett er sånn. Og i så fall hva jeg kan gjøre med det. Å gå rundt svimmel, slapp og å knapt kunne trene er ikke noe liv for meg!
Trening er å blir en av mine store lidenskaper. Jeg er allerede i ferd med å bli gal ettersom jeg omtrent ikke trener om dagen.
Er det noen av dere som har lavt blodtrykk og vil dele noen gode tips? Jeg tar de hjertelig imot.
 

Jeg testet forresten denne nyheten i dag.
Frossen yoghurt.
Jeg skal være helt ærlig å innrømme at jeg ble skikkelig skuffet.
Konsistensen var ganske rar og den smakte utrolig lite.
Sammen med masse varme bær var den helt ok.
Jeg kommer ikke til å kjøpe den igjen. Da lager jeg heller denne gode og enkle isen basert på kesam.  


Nå er jeg i gang med pannekakesteking. Det passer bra på en fredag! Og egentlig hvilken som helt annen dag.
Jeg bruker denne pannekakeoppskriften, det er nok min absolutte favoritt.

Jeg håper du er full av energi og vårglede!
Ha en aldeles herlig helg.
Nyt hver dag :grin:

Kristine

19 kommentarer
    1. Håper blodtrykket/formen har kommet seg!
      Jeg var veldig plaget med lavt blodtrykk og svimmelhet for noen år siden, besvimte et par ganger selv. Legen sjekket meg for det meste, og fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte. Om man er genetisk utsatt eller har hatt spiseforstyrrelse kan det være lurt å be legen om å sjekke deg for dette! Legen sa også at det var lurt med en vannflaske ved senga, så det første du gjør om morgenen er å få i deg væske.
      God bedring!

    2. Hei Kristine! Lakris er den mest blodtrykksøkende urten. Prøv te fra Helios med ren lakrisot, ren engelsk lakris eller kapsler med lakris. Kapslene må inneholde de aktive virkestoffet glycyrhizzin (i noen produkter er virkestoffet fjernet nettopp for at folk med høyt blodtrykk skal kunne bruke produktet) – dette kan få kjøpt på helsekost. Rosmarin tror skal også virke blodtrykksøkende og stimulerende på sirkulasjonen. Jeg har også lest at adaptogene urter (ginseng, rosenrot, schisandra osv) kan hjelpe, spesielt hvis årsaken er mye stress og “slitne” binyrer.
      God bedring!!

    3. Har alltid hatt litt for lavt blodtrykk uten at det plager meg, men så lavt er ikke normalt. Håper du finner ut av det, Kristine!

    4. Har og hatt lavt blodtykk lenge (som følger med anoreksien) – men har funnet ut at det iallefall hjelper lite å trene i kaldt vær da blodårene trekker seg sammen og gjør at trynnet blir enda mindre – da er det bedre å trene inne i varmen. Har egentlig ikke så mange tips ellers enn det.. husk på å ikke reis deg så fort, da er det lett å besvime <3 Håper du får orden på det:)

    5. Hei 🙂 Jeg sliter med akkuratt det samme. Er slapp og sliten, blir svimmel og ser stjerner når jeg reiser meg, og har som deg besvimt noen ganger.. Er selv ei jente som elsker å være aktiv, sosial og jobbe. Men med ett så lavt blodtrykk blir faktisk ALT ett ork. Før fulgte jeg periodisk faste og trivdes egentlig veldig bra med det, men etter at jeg begynte å spise mer regelmessig frokot, mellommåltid ol. ble det litt bedre. Lakris fikk jeg også beskjed av legen min om å spise. Det er ikke bare saltet i lakrisen som skal hjelpe, men lakris inneholder ett spessielt stoff (husker ikke hva det heter). Å ha ett lavt blodtrykk er i bunn og grunn veldig sunt, men det hjelper ikke det når hverdagen preges i så stor grad. Lykke til, prøv alle råd så ordner det seg for deg også! God helg :)Stor klem

    6. Hei Jeg har selv lavt blodtrykk 90/40 og i tillegg lavt stoffskifte og lett undervekt. Etter mange år med energinivå så lavt at selv det å gå opp en trapp kunne virke uoverkommelig, fikk jeg tips om næringsgjær – b vit. Og d vit. Jeg tar nå 4 ss av iherbs brewers yeast som er tilsatt b12, samt dobbel dose d.vit daglig. Har aldri tidligere hatt så mye energi som nå. Begge deler er helt ufarlig, så det er bare å prøve. Sjekk også jernlagrene dine. Vi med lavt blodtrykk er ofte anemiske i større eller mindre grad. God bedring

    7. Det var leit å høre at du er syk. Det pleier å hjelpe å drikke masse(brus, farris) for å få opp blodtrykket og i tillegg sørge for at du får i deg nok elektrolytter. Det kan hjelpe med å få opp blodvolumet. God bedring!

    8. Uff så leite å høre, Kristine.
      Kjenner meg igjen , farris bris hjelper her. Ønsker deg riktig godbedring, snupp 🙂

    9. Så vondt høre at kroppen ikke spiller på lag, samtidig er det viktig å lytte til den! Det å utebli fra trening kan så klart være vanskelig psykisk, men det er absolutt ikke bra å presse igjennom når en ikke er i form. Dessuten kan det være farlig! Lytt til kroppen, inntil du forhåpentligvis får hjelp =D
      Ønsker deg en god helg! <3

    10. Huff, det er ikke noe stas å føle seg slik. Jeg var plaget av noe liknende for mange år siden, og min redning ble å starte hver dag med en varm dusj, skrubbe kroppen med en slik hanske for å få i gang sirkulasjonen skikkelig for så å avslutte med å skru på kaldt vann. Det var det eneste som hjalp meg! Kan også anbefale lakris (eller lakrisrot), det skal øke blodtrykket 🙂

    11. Kjære vakre Kristine.
      Det er utrulig trist å lese hvordan kroppen din har det. Håper over hele mitt hjerte at du får det bedre snart. Masse god bedring å keep up the good work. Du er sterk.
      God helg. Sender en god og lang klem i fra nord norge!

    12. Enig. Smakte isen forrige helg. Den var ikke spesielt god. Lykke til og god bedring Kristine =)

    13. Har selv lavt blodtrykk og har forsåvidt hatt det noen år nå. Når jeg merker dårlige dager er jeg ekstra påpasselig med å få i meg masse væske og salt. Et par kopper kaffe hvis jeg blir svimmel har faktisk også hjulpet på litt. Men det med salt er ikke oppskrytt altså 🙂 Håper det løsner seg litt for deg, for jeg vet dessverre hvor utrolig utmattende det er.
      <3

    14. Siri C:
      Enig. Yoghurtnøtter er noe av det beste. Det er det helgekosen min også består av 😉

      Salt er jo en av de tingene som skal øke blodtrykket. Så det er jo verdt å prøve!

    15. Skjønner! Men å spise salt er jo heldigvis ikke det værste (mener nå jeg 😉 )
      Hehe, ja du kjenner meg for godt Kristine! 😀 Hurra for yoghurtnøtter!

    16. Siri C:
      Noen får bare lavt blodtrykk med årene og det er ikke nødvendigvis en årsak bak. Det er godt mulig jeg bare har lavt blodtrykk. Det er altså ikke noe farlig med det, men min kropp liker det altså ikke i og med at jeg føler meg svimmel og uvel.
      Nå spiser jeg salt for harde livet 😉

      Takk du. Håper du får en super duper helg selv…. Med yoghurtnøtter kan jeg tenke meg? 😉 God klem 🙂

    17. Leit å høre at du føler deg dårlig om dagen, men samtidig fint å finne ut av hva som har vært grunnen. Får håpe de finner ut hva som gjør at blodtrykket ditt er så lavt!
      Ønsker deg MASSE god bedring, og en fin helg Kristine 🙂 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg