hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

DE SUPRE PROTEINENE OG GODE PROTEINKILDER

  • 27.10.2016, 15:43


Ettersom dagens utfordring i oktober challenge er f inn en proteinkilde ti hvert mltid, tenkte jeg prate litt om nettopp de supre proteinene og gi dere noen eksempler p gode proteinkilder.

Proteiner har mange kjente positive egenskaper.
Ved spise en god mengde proteiner kan du ke forbrenningen din, bedre metthetsflelsen og lettere ke og vedlikeholde muskelmasse.

En rekke forsking viser protein gjr deg langvarig og behagelig mett slik at det er enklere kontrollere appetitten. P den mten blir det lettere oppn og holde en stabil trivselsvekt.
Ikke bare holder proteiner deg mett, proteiner har ogs hy termisk effekt. Det betyr at kroppen din forbruker energi / kalorier ved bryte dem ned. Rundt tjuefem prosent av kaloriene i proteinene forbrukes nr kroppen fordyer dem. Hos karbohydrater og fett er den termiske effekten p omtrent seks og tre prosent.


Her er det proteiner fra kesam som er blandet med skyr, samt at det er litt proteiner i nttene og peanttsmret.

En kning inntak av proteiner vil alts fre til at du spiser mindre samtidig som forbrenningen ker. Vinn, vinn! Men ikke tro at det er slik at jo mer jo bedre. Det er ingen vits pse p med proteiner. Forsk f i deg en god proteinkilde til vrt mltid. Et inntak p 1,5 - 2 gram daglig per kilo kroppsvekt kan vre  lurt for de som trener. For en kvinne p 60 kilo vil dette tilsvare ca 100 -120 gram proteiner daglig. 


Her er det proteiner i ost, skinke, eggene og i melken som er i den varme kakaoen. 

Om du fordeler den daglige dosen med proteiner p 4 mltider, vil det bli omtrent 25 -30 gram per mltid.Det tilsvarer for eksempel 1 glass melk og 2 egg med knekkebrd til frokost. Pastasalat med 100 gram tunfisk og dressing til lunsj. Taco med 120 gram karbonadedeig til middag og boks kesam med ntter og br til kveldsmat. Andre gode proteinkilder er storfe, svin, fjrkre, fisk, cottage cheese, skyr, ost, bnner, linser, kikerter og skinke. 


Husk proteinene dine og f bedre metthetsflelse, kt forbrenning og en godt bevart muskelmasse :grin: 

Kristine ♥ 


Referanser:
Mahan KL, Stump SE 2008. Krause`s food & nutrition therapy. Saunders Elsevier.
Guyenet SJ et al 2012. Regulation of food intake, energy balance, and body fat mass: implications for the pathogenesis and treatment of obesity. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.
Halton TL 2004. The effects of high protein diets on thermogenesis, satiety and weight loss: a critical review. J am Coll of Nut.
Larsen TM et al 2010. Diets with high or low protein content and glycemic index for weight-loss maintenance. New England Journal of Medicine 363.
Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, et al 2005. A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. Am J Clin Nutr.

Victoria Larsen

27.10.2016 kl. 16:53
h, nam!

Kristine

29.10.2016 kl. 09:56
Victoria Larsen:
Sunn mat er jo god mat :)

Silje E.

27.10.2016 kl. 17:28
Spennende lese!!:-)

Kristine

29.10.2016 kl. 09:57
Silje E.:
Hyggelig at du synes det Silje :)

Astrid

27.10.2016 kl. 20:05
Masse god info! og kjempe bra med referanser

Kristine

29.10.2016 kl. 09:57
Astrid:
Yahy, s bra! :)

Marthe

27.10.2016 kl. 23:33
Kanskje en rar ting kommentere p, men veldig bra du legger ved referanser! :D

Kristine

29.10.2016 kl. 09:58
Marthe:
Om man pstr noe, s burde man igrunn alltid komme med referanser. Takk Marthe :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no