NATIONAL DOUGHNUT DAY


I dag er det den nasjonale doughnut dagen!
Det er en amerikansk oppfinnelse, naturligvis, som feires første fredag i juni hvert år.
For meg passet det perfekt da jeg fikk min doughnutform i dag! Jeg bestilte den fra Amazon.
Da ble det feiring av doughnut dagen på meg også :grin:

Ps.
Har du ikke dougnutformer kan du bruke muffinsformer.

Sjokoladeglasert doughnut

Doughnut
70 g mandelmel
1 ss kokosmel*
1 ts vaniljepulver
2 ts bakepulver
2 ss sukrin+
2 egg
1 ss smeltet smør

Pisk egg og smeltet smør lett.
Bland sammen mandelmel, kokosmel, vaniljepulver, bakepulver og sukrin. Ha i egg og smørblandingen.
Ha røren i en doughnut form.
Eventulet kan du også lage muffins av oppskriften. Da får du rundt 8 -10 muffins.
Stek på 175 grader i 10 minutter. For muffins vil steketiden være på 12 -15 minutter.
Avkjøl før du har på glasur.

Sjokoladeglasur**
50 g sjokolade, jeg brukte melkesjokolade men bruk gjerne mørk sjokolade om du ønsker det
1 ss smør
1/2 ts vaniljepulver
2 ss fløte

Smelt smør og sjokolade i vannbad, kjele eller i mikroen.
Rør inn vaniljepulver og fløte.
Hell blandingen over dougnutsene.

*kokosmel kan byttes ut med annen tørrvare som for eksempel bokhvetemel eller hvetemel
**du kan også bare bruke smeltet sjokolade isteden for å lage en sjokoladeglsur, men jeg skal love deg at denne glasuren er god!


Jeg blir sulten igjen bare av å se på bildet!
Bite i noe godt og kjenne alle de gode samkene i munnen.
Mmmm…

Nå skal jeg ta meg en styrkeøkt på bryst og skuldre før det er tid for kjærestekveld.
Det er viktig å pleie kjærligheten og ta vare på de man er glad i.
Nyt fredagen dere :grin:
God helg!

Kristine

16 kommentarer

Siste innlegg