www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVA SKAL VI HA TIL MIDDAG?

  • 09.06.2014, 17:40


Det store sprsmlet 'Hva skal vi ha til middag?' er nok en av sprsmlene som gr igjen og igjen i alle leiligheter og hus.
Mange velger de samme middagsrettene i mange p fantasi.
Her har du mine middagstips for en uke.
Alle oppskriftene er nok s enkle, raske, smakfulle, sunne og nringsrike.
God middag :grin:


Mandag:

Omelettwrap

Til 1 stor wrap blander du sammen 2 egg og visp de lett med en gaffel.
Bland inn 1 ts fiberhusk og 3 ss kesam.
La rren svelle i fem minutter fr du heller den utover et bakplate med bakepapir.
Stek p 200 grader i cirka 5 minutter.
Du kan ogs steke den i panne om du nsker det.
Fylle wrapen med det du nsker som for eksempel hjertesalat, tomat, en boks tunfisk, et kokt egg, skiver av hallumi ost, en halv avokado og en dsj sitronsaft.


Tirsdag:

Vietnamesisk biffsalat

Lag en salat etter eget nske som for eksempel ruccola, aspargesbnner, Cherry tomater, rdlk, agurk og gulrot.
Lag s en dressing av soya saus, limesaft, finhakket chili, hvitlk og ingefr, litt sukrin og koriander. Smak til slik at dressingen blir sterk / syrlig nok for deg.
Stek s mrbrad av storfe raskt i en panne p hy varme, gjerne i sesamolje. La kjttet hvile fr du skjrer i skiver.
Ha kjttet over salaten. Hell over dressingen og topp med hakkede peantter.


Onsdag:

Nydelig tunfiskpizza

Klem ut alt vsken fra tunfisk p boks. Bland med havregryn, egg og krydder.
Til 1 boks med tunfisk bruker du 30 g havregryn, 1 egg, 1 ts oregano, 1/2 ts hvitlkskrydder, 1/2 ts chili.
Bre deigen utover en bakplate og stek nederst i ovnen p 225 grader i 12 -15 minutter.
Ha p fyll som for eksempel hakket tomat, rdlk, tomat, gul paprika, pesto, jarlsberg og parmesan. Her kan du selvflgelig bruke det du nsker.
Stek i ytterligere 10 -12 minutter nederst i ovnen.


Torsdag:

Salat med halloumi

Lag salat av for eksempel spinat, tomat i biter og gul paprika i biter.
Grillet halloumi ost i skiver i 2 minutter p hver side.
Sprstekt bacon.
Rist pinjekjerner i en varm panne et par minutter.
Legg hallomi, bacon og pinjekjerner over salaten sammen med kokt egg.
Topp med en enkel dressing av kokosolje, hvitvinseddik, litt finhakket hvitlk og yacon sirup.


Fredag:

Taco med kyllingburger

Start med kyllingburgerne
Ha kyllingfileter i en foodprosessor sammen med chili, hvitlksfedd, trket oregano-, cummin- og paprikakrydder. Kjr til en jevn masse og form burgere. Har du ikke en foodprosessor kan du ogs bruke en stavmikser eller hakke ingrediensene fint med en kniv.
Stek burgerne i en panne i 3 -4 minutter p hver side.
Lag s tacoskjell ved bruke speltlomper eller fullkornstortilla lefser.
Ha hvitlk- og chilikrydder p lompene / lefsene. Heng lompene p en ovnsrist slik at lompene former tacoskjell. Stek p 225 grader i 12 -15 minutter.
Lag salat av de grnnsakene du har tilgjengelig.
Server med kesam, taco saus og revet ost.


Lrdag:

Tikka masala med biffspyd

Ha olje i en kjele og fres hakket lk, chili, ingefr og hvitlk raskt.
Ha s i hakkede tomater fra boks, tandori masala krydder, kanel, kardemomme, gurkemeie og litt frisk koriander. La sausen koke mens du lager biffspydene.
Tre ytrefilet p spyd og grill raskt p begge sider. Du kan gjerne bytte ut biffspyd med annen proteinkilde som du har i tikka masala sausen. For eksempel bnner, linser, kyllingfilet i strimler eller kjttdeig.
Rr s inn gresk yoghurt i sausen og server.


Sndag:

Fylt paprika

Stek karbonadedeig med lk, finhakket hvitlksfedd og hakket chili.
Du kan ogs bytte ut karbonadedeig med bnner, grnnsaker, kylling og fisk.
Ha over hakkede tomater fra boks, tomatpure, oregano, litt kanel og pepper.
La sausen koke s lenge du gidder, minimum 5 minutter. Jo lenger den koker, jo bedre blir smaken.
Skjr av toppen p to paprika og ta ut eventuell stilk.
Fyll paprikaene med sausen. Topp med ost.
Stek i ovnen p 180 grader i 20 minutter.


Etter middag p sndag passer det perfekt med en deilig is dessert som for eksempel hjemmelaget cookie dough iskrem.
Oppskriften finner du her.

Jeg nsker deg en fantastisk uke med mange smakfulle og sunne middagsretter :grin:
Fortsatt god mandagskveld.

Kristine

FashionPlanet

09.06.2014 kl. 17:43
Her var det masse godt :-D

janne

09.06.2014 kl. 17:49
masse gode tips. tusen takk =)

Ingrid

09.06.2014 kl. 18:31
Bare n ting si her; rlekkert! Snakker om sunne hverdagsfristelser i fleng :) Den cookiedough-iskremen s virkelig digg ut! Her var det i allefall mye god matinspo alts :) Ha en flott mandagskveld videre, Kristine :)

Ann Kathrin

09.06.2014 kl. 19:00
S mange gode oppskrifter! nam nam! :) tusen takk som deler, Og JEEI gratulerer s mye med ny header! kjemefint og fresht. Liker den godt :)

Lisa

10.06.2014 kl. 06:54
Veldig mange gode tips :) takk! Ha en fin uke!

Kristine

10.06.2014 kl. 12:00
Lisa:
Takk Lisa.
Ha en fin uke du ogs :)

Kristine

10.06.2014 kl. 12:00
Ann Kathrin:
Det var hyggelig. Trengte en liten oppdatering fr siden flyttes til et helt annet sted :)

Kristine

10.06.2014 kl. 12:01
Ingrid:
God mat er viktig. Det ligger s mye glede i god mat :)
Ha en super uke Ingrid :)

Kristine

10.06.2014 kl. 12:01
janne:
Koselig kunne dele :)

Kristine

10.06.2014 kl. 12:01
FashionPlanet:
Lp og lag middag ;)

Mari-Anne

23.06.2014 kl. 13:02
Her var det mye godt!!! Nr dietten min er over skal jeg helt klart komme innom her igjen og prve ut noen av oppskriftene dine :D

Kristine

23.06.2014 kl. 16:48
Mari:
S koselig hre :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits