www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

PSYKISK HELSE

  • 11.05.2015, 17:21


En sunn sjel handler vel s mye om et sunt legeme og en god psykisk helse, som jevnlig trening og et variert kosthold.
Helse handler ikke bare om kropp, men ogs om tanker og flelser.
Det er like viktig ta vare p den psykiske helsen som det er ta vare p kroppen.

Psykiske problemer er svrt vanlige i dagens samfunn.
Omtrent 1 av 2, alts halvparten av oss, vil oppleve psykiske problemer i lpet av livet.
Til tross for at tilvrelsen kan virke ulevelig der og da, lser problemene seg for de aller fleste.

For at vi skal ha det bra er vi mennesker avhengig av flere faktorer.
Vi er avhengig av nrhet til andre, et sted bo, nok penger til leve, nok mat, ha noe meningsfylt gjre gjennom arbeid eller aktiviteter.
Om vi fr problemer med et eller flere av disse omrdene, kan vi oppleve flelsesmessige problemer. Noen takler vanskelige situasjoner bedre enn andre, men mange vil ha behov for hjelp. Jo tidligere du fr hjelp, desto strre er sjansen for bli bra.

Flelser kan kalles sjelens temperaturmler. De er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt.
Alle hndterer flelser p ulike mter. I blant kan flelsene og tankene virke kaotiske og vanskelige sortere og komme bort fra.
Vr rlig og pen om dette. Det er ingen skam at tanker og flelser er vanskelige og vonde.

Her er noen tips som kan hjelpe:
I vanskelige perioder bruker jeg selv disse.
- Gjr noe hyggelig hver dag
Gjr noe du selv synes er lystbetont og planlegg positive aktiviteter.
- Ha "bekymringstid" hver dag.
Sett av en fast tid midt p dagen til gruble over dine bekymringer. Om disse tankene sniker seg inn utenom dette tidsrommet, skriv dem opp, du vil tidsnok f grublet over dette.
- Snakk om det
Det kan vre med familie, en venn, arbeidskollega, en utenforstende eller helsepersonell. Problemene gr som regel ikke over fr du gjr noe med dem.
- Identifiser tankene
Hva hadde flelsene sakt til deg om de kunne snakke?
- Beveg deg.
Bevegelse pvirker humret ditt, gir energi, reduserer stress og forbedrer forholdet til din egen kropp.
- Spis regelmessig.
Du vil holde en jevn energi og vil ha lattere for konfrontere problemene dine.
- Tenk p alt du fr gjort og alt du fr til i stedet for det du ikke har gjort og ikke fr til
- Vr mot deg selv som du ville vrt mot en venn
Ofte er vi mye strengere mot oss selv enn det vi er mot andre. Du er akkurat like mye verdt, og fortjener den samme behandlingen som din bestevenn.

Om du nsker mer informasjon kan disse sidene hjelpe.
Mental helse
Rd for psykisk helse

Jeg har selv hatt psykiske problemer.
I flere r slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse og slet med depresjon etter dette.
Det er slettes ikke noe nederlag ske hjelp. Det er en seier at du trr vre spass rlig.
Jeg vet at livet kan vre forferdelig og av og til ulevelig. Men jeg vet ogs at det er mulig lse problemene, uansett hvor hplst det fles.
I ettertid ville jeg aldri vrt foruten mine problemer. Tenk p alt jeg har lrt og erfart, hvor sterk jeg har blitt og hvor mye jeg har voks.
Mine r som psykisk syk har gjort meg til den jeg er.


Jeg vil avslutte med gi deg en pminnelse.
Det finnes kun en av deg.  Du er enestende og fantastisk, aldri glem det!


Kristine  

hilde

11.05.2015 kl. 19:02
veldig fint innlegg kristine =)=)

freshfrog

11.05.2015 kl. 19:23
S fint innlegg! Har selv hatt vansker med takle depresjoner og forstyrret spisemnster, men nr man tr ta imot hjelp blir alt mye lettere. Takk for at du bidrar til ke penheten om et s "tabu" emne som psykisk helse fremdeles er for mange i dag. Heldigvis blir det stadig pnere.

Caroline

11.05.2015 kl. 19:37
Fint innlegg :)

Siri C

11.05.2015 kl. 20:13
h, Kristine <3 for en fint innlegg. Lenge siden jeg har lagt igjen en kommentar n.. Men jeg leser blogger gjevnlig fortsatt :) stor klem <3

Kamilla K

12.05.2015 kl. 10:47
Herlig innlegg! Bra :)

Kine

12.05.2015 kl. 19:28
Fantastisk innlegg! Jeg beundrer din penhet rundt psykisk sykdom. Du hjelper nok svrt mange med slike innlegg :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:43
Kine:
Veldig hyggelig.
Psykisk sykdom er tabu i dagens samfunn, det nsker jeg gjre noe med :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Kamilla K:
S hyggelig at du synes det :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Siri C:
, s hyggelig med en kommentar fra deg igjen Siri.
Hper alt er bra med deg. Stor klem <3

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Caroline:
Takk Caroline :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:47
freshfrog:
innse at man har et problem og ske hjelp, er de to viktigste stegene p veien til bli bedre.
Som du sier, s blir heldigvis samfunnet mer pent. La oss fortsette den utviklingen :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:47
hilde:
Takk for det Hilde :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits