www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

PSYKISK HELSE

  • 11.05.2015, 17:21


En sunn sjel handler vel så mye om et sunt legeme og en god psykisk helse, som jevnlig trening og et variert kosthold.
Helse handler ikke bare om kropp, men også om tanker og følelser.
Det er like viktig å ta vare på den psykiske helsen som det er å ta vare på kroppen.

Psykiske problemer er svært vanlige i dagens samfunn.
Omtrent 1 av 2, altså halvparten av oss, vil oppleve psykiske problemer i løpet av livet.
Til tross for at tilværelsen kan virke ulevelig der og da, løser problemene seg for de aller fleste.

For at vi skal ha det bra er vi mennesker avhengig av flere faktorer.
Vi er avhengig av nærhet til andre, et sted å bo, nok penger til å leve, nok mat, å ha noe meningsfylt å gjøre gjennom arbeid eller aktiviteter.
Om vi får problemer med et eller flere av disse områdene, kan vi oppleve følelsesmessige problemer. Noen takler vanskelige situasjoner bedre enn andre, men mange vil ha behov for hjelp. Jo tidligere du får hjelp, desto større er sjansen for å bli bra.

Følelser kan kalles sjelens temperaturmåler. De er en veiviser gjennom livet og forteller oss om noe er galt.
Alle håndterer følelser på ulike måter. I blant kan følelsene og tankene virke kaotiske og vanskelige å sortere og komme bort fra.
Vær ærlig og åpen om dette. Det er ingen skam å at tanker og følelser er vanskelige og vonde.

Her er noen tips som kan hjelpe:
I vanskelige perioder bruker jeg selv disse.
- Gjør noe hyggelig hver dag
Gjør noe du selv synes er lystbetont og planlegg positive aktiviteter.
- Ha "bekymringstid" hver dag.
Sett av en fast tid midt på dagen til å gruble over dine bekymringer. Om disse tankene sniker seg inn utenom dette tidsrommet, skriv dem opp, du vil tidsnok få grublet over dette.
- Snakk om det
Det kan være med familie, en venn, arbeidskollega, en utenforstående eller helsepersonell. Problemene går som regel ikke over før du gjør noe med dem.
- Identifiser tankene
Hva hadde følelsene sakt til deg om de kunne snakke?
- Beveg deg.
Bevegelse påvirker humøret ditt, gir energi, reduserer stress og forbedrer forholdet til din egen kropp.
- Spis regelmessig.
Du vil holde en jevn energi og vil ha lattere for å konfrontere problemene dine.
- Tenk på alt du får gjort og alt du får til i stedet for det du ikke har gjort og ikke får til
- Vær mot deg selv som du ville vært mot en venn
Ofte er vi mye strengere mot oss selv enn det vi er mot andre. Du er akkurat like mye verdt, og fortjener den samme behandlingen som din bestevenn.

Om du ønsker mer informasjon kan disse sidene hjelpe.
Mental helse
Råd for psykisk helse

Jeg har selv hatt psykiske problemer.
I flere år slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse og slet med depresjon etter dette.
Det er slettes ikke noe nederlag å søke hjelp. Det er en seier at du tørr å være såpass ærlig.
Jeg vet at livet kan være forferdelig og av og til ulevelig. Men jeg vet også at det er mulig å løse problemene, uansett hvor håpløst det føles.
I ettertid ville jeg aldri vært foruten mine problemer. Tenk på alt jeg har lært og erfart, hvor sterk jeg har blitt og hvor mye jeg har voks.
Mine år som psykisk syk har gjort meg til den jeg er.


Jeg vil avslutte med å gi deg en påminnelse.
Det finnes kun en av deg.  Du er enestående og fantastisk, aldri glem det!


Kristine  

hilde

11.05.2015 kl. 19:02
veldig fint innlegg kristine =)=)

freshfrog

11.05.2015 kl. 19:23
Så fint innlegg! Har selv hatt vansker med å takle depresjoner og forstyrret spisemønster, men når man tør å ta imot hjelp blir alt mye lettere. Takk for at du bidrar til å øke åpenheten om et så "tabu" emne som psykisk helse fremdeles er for mange i dag. Heldigvis blir det stadig åpnere.

Caroline

11.05.2015 kl. 19:37
Fint innlegg :)

Siri C

11.05.2015 kl. 20:13
Åh, Kristine <3 for en fint innlegg. Lenge siden jeg har lagt igjen en kommentar nå.. Men jeg leser blogger gjevnlig fortsatt :) stor klem <3

Kamilla K

12.05.2015 kl. 10:47
Herlig innlegg! Bra :)

Kine

12.05.2015 kl. 19:28
Fantastisk innlegg! Jeg beundrer din åpenhet rundt psykisk sykdom. Du hjelper nok svært mange med slike innlegg :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:43
Kine:
Veldig hyggelig.
Psykisk sykdom er tabu i dagens samfunn, det ønsker jeg å gjøre noe med :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Kamilla K:
Så hyggelig at du synes det :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Siri C:
Å, så hyggelig med en kommentar fra deg igjen Siri.
Håper alt er bra med deg. Stor klem <3

Kristine

12.05.2015 kl. 19:46
Caroline:
Takk Caroline :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:47
freshfrog:
Å innse at man har et problem og å søke hjelp, er de to viktigste stegene på veien til å bli bedre.
Som du sier, så blir heldigvis samfunnet mer åpent. La oss fortsette den utviklingen :)

Kristine

12.05.2015 kl. 19:47
hilde:
Takk for det Hilde :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits