KOMA

Først og fremst; tusen hjertelig takk for alle gode ord, klemmer og tanker.
Det hjelper mer enn dere aner!
Det at det er så mange omsorgsfulle og gode personer der ut, og jeg er så heldig å ha en hel haug av de som lesere, gjør meg faktisk sterkere. Selv om jeg har grått en hel del tårer mens jeg har lest deres kommentarer og mail, styrker og løfter ordene meg opp. Jeg setter virkelig, virkelig pris på det


I og med at dere er så herlige, ønsker jeg å holde dere oppdatert på situasjonen.
Tirsdag kveld sovnet mamma. Utover natten skjønte vi at dette er ikke bare soving, men at hun faktisk har havnet i koma.

Om dette er slutten, noe det trolig er, må jeg ærlig si at dette ser ut til å bli en fin slutt.
Tirsdag satt vi lenge ute på verandaen. Vi pratet og lo, matet henne med kake og så på naturen. Hun hadde også bestevenninnen på besøk. Deretter skulle vi legge henne slik at hun kunne hvile til middagen var klar. Når maten var klar, sov hun så godt at det ikke var noen vits i å vekke henne. Og der har hun sovet siden.

Hennes ønske var å dø hjemme sammen familien. Akkurat det vil skje.
Hun ligger på sykesengen sin i stuen og her blir hun til hun har sitt siste åndedrag.
Da hun ikke har noe ønske om å få hjelp til å bli holdt i live, vil det nok ikke ta mange dagene før hun flyr videre til himmelen.

Jeg har sittet oppe mesteparten av natten og passet på henne. En utrolig merkelig og vond situasjon, men å se på henne gir meg faktisk ro.
Det er faktisk ganske godt å se henne der hun ligger nå. Vanligvis ligger hun svært urolig og spenner seg mye, grunnet smerter. Nå ligger hun helt rolig. Av og til hoster hun litt eller kom med et gjesp som alltid er etterfulgt av et lite smil mens hun lager en slags avslappet “aaaaah” lyd, type “livet er godt”-lyd. Det ser ut som om hun har det godt der hun er nå og at hun virkelig får slappet av.

Kristine

112 kommentarer
    1. Tenker på deg <3 Sender over masse kjærlighet og klemmer. Livet er urettferdig noen ganger.

    2. Mange mange tanker … <3 ord blir fattige... Vil bare si at du har rørt mange med din åpenhet. Stor klem!

    3. Kondolerer så mye Kristine. Jeg fikk med meg at moren din er død nå.. Tenker på deg <3

    4. Utrolig sterkt bilde. Sender deg mange gode tanker og gode klemmer.. Du er sterk ❤️

    5. Selvom jeg ikke kjenner deg, tenker jeg på deg hver dag, og håper du har det bra! Du er veldig sterk og god! Denne tunge tiden du går gjennom nå, vil være med å gjøre deg enda sterkere! Du er unik og veldig verdifull! Sender deg masse varme tanker! <3

    6. Så trist, men så fint hvordan du ser på og takler dette. Sender masse kjærlighet og varme tanker, og håper du og dine har det så bra som dere kan ha det i denne tunge tiden. <3

    7. Kjære Kristine!
      Du er fantastisk, så god, hjelpsom og snill, oppi alt dette forferdelig triste som skjer. Jeg beundrer deg og ønsker deg og dine alt godt i tiden som kommer.. Ikke minst ønsker jeg moren din den beste avslutning på dette livet, som det ser ut til at hun får.. Jeg tenker på deg og sender deg styrke og kraft og en stor varm klem<3

    8. Kjære sterke, gode Kristine, jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg beundrer deg! Sender horder av varme tanker!

    9. ser at du allerede har fått en drøss av gode, varme innlegg her – men jeg skriver likvel, jeg, fordi du fortjene all den støtte du kan få. Selv om det bare er noen ord på bloggen din. Du er utrolig sterk, Kristine, som tar vare på henne hjemme. Jeg må helt ærlig innrømme (og det er vondt!) at jeg neppe hadde klart det samme om det var min mor. Jeg tror jeg hadde “pingla” ut – for jeg er virkelig ikke flink til å stå i det, til å tåle smerten. Jeg er av den typen som rømmer når det blir for vanskelig og tøft. Det har ikke du gjort…! Du er så god. Det er virkelig vondt å se og lese om hva du går gjennom nå. Det hele er så utrolig urettferdig! Ta godt vare på deg selv midt i alt, og bruk nettverket ditt i tiden fremover – la folk få hjelpe 🙂
      Store, varme klemmer fra ei som ikke egentlig kjenner deg, men som likevel bryr seg <3

    10. Åååh, Kristine! <3 Dette var sterkt å lese, beste tanker til dere <3 Klem fra Jeanette og Joachim.

    11. Du er utrolig sterk! Stå på videre, ønsker deg og dine en fin siste tid <3 varme klemmer <3

    12. Fine og gode deg💖 Sender mange klemmer og tanker! Du er en fantastisk datter, søster og venninne💖

    13. Tenker på deg Kristine, og på mamman din! Sender dere mange, varme tanker. God klem fra Henriette

    14. Kjære vakre Kristine, for et mot og en styrke du har. Det samme gjelder mammaen din. Gjennom bloggingen din om sykdommen hennes har jeg faktisk satt mer pris på mine nære, i en ellers travel hverdag. Vi trenger å høre hva andre går igjennom for å sette ting i perspektiv. Dermed gjør en tidligere kommentar meg riktig provosert. Hvorfor er dette bildet upassende? Dere ser ut som engel begge to, moren din ser så fredelig ut.
      Håper det som nå skal skje blir en verdig avslutning. Min bestemor døde for noen måneder siden, og jeg var med på hele prosessen, også da hun gikk i koma. Min erfaring var at det var veldig skummelt, men også en slags lettelse når hun slapp taket og fløy til himmelen. Vi snakket med henne hele veien, og selv om hun ikke var tilstede velger jeg å tro hun hørte oss. Det er stor forskjell på å miste sin unge mor og en bestemor som har levd et fullt liv, men jeg håper du får samme følelse som det jeg fikk. En slags lettelse om at smertene endelig var over, og at de kom til et bedre sted. Jeg velger å tro det er en grunn til at de på en måte “smiler” når sluttfasen nærmer seg.
      Tenker på deg og dine, moren din må være stolt over hvordan du har stilt opp <3 For en datter du er. Men samtidig sier vel det noe om hvor flott din mor er.

    15. Ta vare på deg selv, Kristine 🙂 Vi satt nettopp slik med vår mormor da hennes siste dager var kommet. Det var vondt og på en rar måte godt samtidig. Mormor gikk ut og inn av koma flere ganger. Den ene dagen lå hun helt fjern, den andre dagen satt hun i senga og leste avisa. Hehe 🙂 Men en dag forstod vi at nå var dagen kommet. Stemme hennes ble svak og uklar, og kroppen var svakere enn noen gang tidligere. Vi satt rundt henne på sofaen i seks timer før hjertet stoppet.
      Du er så ufattelig sterk! Jeg sitter her og gråter, både fordi det er rørende og vondt å se at andre har det så følelsesmessig vondt 🙁
      <3 <3

    16. Du er sterk Kristine! Jeg blir helt rørt av å lese dette ♥
      Jeg sender en hel hau av varme tanker til deg nå og de neste dagene i vente!
      Klem<3

    17. Dette var sterkt å lese!
      Så vakkert at din mor får ønsket sitt oppfylt, selv om det blir hennes siste ønske <3
      Veldig trist å høre at det virker som det snart er farvel, men godt å lese at det blir slik dere har ønsket det.
      Sender deg masse varme tanker!

    18. Husk at hun hører deg selv om hun er i koma. Fortsett å prate med henne og ta på henne, så vet hun at dere er der!! Varme tanker til dere alle!

    19. Du virker som ei utrolig flott jente, Kristine! Så snill, god og flink du er med moren din. Husk å ta like godt vare på deg selv. Sender varme tanker til deg og familien din.

    20. Så utrolig sterk og modig du er, Kristine. Din mor er heldig som har deg ved sin side til siste slutt, og det er sikkert veldig godt for henne å se at du er sterk. Selv om hun vet at du også har det så vondt som det går an. Hjernen opplever smerte på samme måte om den er fysisk eller psykisk, så det er tøft for både kropp og sinn. Ta vare på deg selv, slik du har tatt vare på henne, og vit at du har gjort alt du kunne for din mor. Varme tanker og klemmer sendes til deg ❤️

    21. Et bilde kan si mer enn 1000 ord, og det gjør virkelig bildet over. Utrolig sterkt, rørende og fint bilde med mye følelser i. Nyt hvert eneste sekund med henne. Vær takknlig for alt du har fått oppleve med din kjære mamma. Vær takknemlig for at du også får denne siste tiden med henne. Vet ikke hva som er verst, vite og forberede seg på at sin aller kjæreste skal gå bort i alt for ung alder, eller få telefon om at en far uventet og brått har gått bort. Det siste var tilfelle ved min fars bortgang i fjor, og jeg skulle så ønske jeg kunne fått en siste dag med han for å fortelle han hvor utrolig glad jeg er i han.
      Så vær sterk, vær tapper og ja, sett pris på hvert sekund med henne. Det vil være tungt, men du er sterk og jeg sender mine tanker til deg i tiden fremover <3

    22. Så mye kjærlighet, både i ord og bilder. Både vondt og rørende. Din mamma er en heldig kvinne som har en datter så nydelig og omsorgsfull som deg. Sender masse gode tanker og varme klemmer <3

    23. Takk for at du deler, Kristine. Jeg har det samme som deg i vente, ikke like nært forestående, men jeg vet at pappan min er borte før jul.
      Det er fryktelig vondt å se at noen man er så glad i svinner, det er forferdelig å ikke kunne hjelpe.

    24. Kjære deg! Jeg mistet mammaen min da jeg var 17, og det du går gjennom nå er forferdelig vondt, men også på et vis vakkert på samme tid. Ta vare på øyeblikkene. Den tiden du går gjennom med henne nå kommer du til å huske resten av livet ditt, etterhvert vil tiden hviske ut den verste smerten og du vil sitte igjen med gode minner og takknemlighet for de årene du hadde med henne. Ta vare på deg selv og dine! Varm klem

    25. Hjertet mitt brister av bildet…ditt fredlige håndlag på din mor og uttrykket ditt, det setter spor.
      <3

    26. Kjære Kristine. Jeg skriver min andre hilsen til deg. Ville bare si at det var et utrolig vakkert og sterkt bilde. Så flott av dere begge å bestemme dere for å legge det ut. Jeg er glad på deres vegne at det ser ut til å bli et fredfullt farvel, og jeg håper og din mor har det godt nå. Det var en fin kveld for henne å sovne på.
      Ønsker dere fortsatt noen gode stunder tiden som er igjen. Ta vare på hverandre i dagene som kommer.
      Mange klemmer

    27. Finnes vel ikke noen ord som kan trøste eller lette på sorgen og tankene du nok kjenner på nå, Kristine. Så jeg vil bare fortelle deg at jeg er oppriktig stolt av deg. Stolt av måten du takler dette på og stolt av hvor sterk du er. Måten du har taklet og takler dette på er ikke annet enn imponerende, rørende og inspirerende. En må virkelig ta vare på livet og det som betyr noe. Sender både deg og mammaen din all verdens med gode tanker og gode klemmer <3

    28. <3 All styrke og trøst til deg. Hun har vært heldig som har hatt en så kjærlig datter som deg.

    29. Det er så utrolig rørende å lese historien din. Jeg synes du formidler sorgen på en flott måte, veldig fint å lese ærlige ord om sykdom og død. Ikke pakket inn, men ikke klinisk heller. Du er sterk!
      En stor klem til flotte deg! <3

    30. Jeg har deg i tankene mine Kristine. Selv hvis jeg vet att det er det eneste du kan vere nå
      – men du er sterk, fine deg. Klem

    31. Jeg har igrunn ikke ord kjære deg, men vil si jeg tenker på deg og dine. Jeg håper mammaen din slipper smerter og får en så fin reise som det går an å få til himmelen. Jeg er trist på deres vegne og kan ikke forestille meg hvordan det da er for dere.
      Mange klemmer og tanker!

    32. Hei Kristine! Så utrolig trist å høre om mammen din 🙁 Synes du er sterk som takler dette på en så fin måte. Jeg skjønner veldig godt hva du går gjennom nå, for gikk gjennom nesten det samme med faren min for litt over to år siden. Han døde av leverkreft, og vi pleiet ham hjemme de siste mnd han levde. Satt og holdt ham i hånda da han døde. Selvom det er veldig tungt å se noen man er så glad i bli borte, så er det også godt å vite at man fikk all den tiden som var igjen sammen. Det hjalp i hvert fall meg i sorgprossen.Tenker masse på deg og sender masse varme tanker til deg og dine.
      (dette er forresten Caroline som du gikk i klasse med på vidregående. Har tittet innom bloggen din fra tid til annen for de gode oppskriftene dine)

    33. Blir veldig rørt og ydmyk her jeg sitter. Du er så sterk og reflektert, og som du sier; oppi det som er trist og uforståeli er det veldig godt (spesielt i ettertid!) å gjøre situasjonen behagelig, trygg og kjærlighetsfull for alle de nærmeste. Ta vare på deg selv! Klem

    34. Så utrolig godt oppi det hele og lese at moren din får lov til å sovne stille inn hjemme med de hun er glad i rundt seg. Jeg kjenner igjen den gode følelsen av å endelig se noen falle til ro etter lang tid med store smerter. Selvsagt er det mye som er trist rundt uhelbredelig sykdom, spesielt når det hender noen som er så unge som mammaen din – men likevel er det så fint å se når de endelig får forlate den syke kroppen og fare til himmelen og evig lykke! Jeg gråter alltid når jeg leser bloggen din Kristine, er blitt så glad i deg etter alle disse årene – du virker som en så utrolig fin og sterk person, jeg ønsker deg alt godt i dagene fremover.
      Sender mange varme klemmer til både deg og mammaen din!

    35. Takk for at du deler! Det må være veldig vanskelig, vi kan ikke sette oss inn i det… Men det er godt å se at mammaen din har det bra akkurat nå, og at det fortsetter slik til det er over. Stor varm klem til deg!

    36. Så vondt å lese, tårene triller. Ta vare på den siste tiden<3 Masse kjærlighet.

    37. Det er så sterkt av deg å dele dette. Du har virkelig et hjerte av gull! Alle gode tanker sendes til deg og dine. Fortsett å være den du er <3

    38. Så det er oppklart, så har mamma godtatt at jeg deler historie og bilder.
      Jeg har selvfølgelig spurt før hun ble ordentlig dårlig ?? Håpet er at det kanskje kan hjelpe noen der ute eller meg å komme gjennom det hele. Det var helt ok for henne.
      Igjen, tusen tusen takk.

    39. Det er ikke ofte jeg gråter over et blogginnlegg, men det gjør jeg nå. Tusen takk for at du deler, det får meg til å få bedre perspektiv på livet. Ta vare på mine. Tenker på dere <3

    40. Hei kjære Kristine! Takk for at du deler dette. Når jeg kom til det med kake og at ho sov videre uten å vokne, knakk jeg sammen og klarte ikke lese videre på en stund. Jeg bare gråt. Jeg har ikke noen lignende situasjon, ingen syke foreldre, men jeg tror det du forteller om der er en frykt jeg går med i underbevisstheten, som antakelig mange andre også gjør. Å miste en man er så glad i og som betyr så mye.
      Du er virkelig positiv oppe i det hele, og tar det på en så eksemplarisk måte. Gråter med deg, og tenker på deg! God klem 🙂

    41. Kjære Kristine. Ord blir fattige….. føler utrolig med deg og blir blåst av ende av din utrolige evne tilå tene på oss her ute i verden mitt i det hele. Du inspirerer og er virkelig sterk. Varme tanker og klemmer sendes din vei!

    42. Jeg sitter her med tårene trillende nedover kinenne mine. Jeg så mamma gå gjennom akkurat det samme med sin mor, og jeg var jo også til stede jog så prosessen mormor gikk gjennom. Hun var ikke så heldig å få sovne inn i sitt eget hjem, men på en sykehjem. Du er tøff og verdens beste datter som gjør dette for moren din. Jeg er sikker på at hun er uendelig taknemmelig for alt du gjør for henne <3

    43. Tårene trillar. Sterkt å lese. Takk for at du deler, sjølv om det er vanskeleg. Synes du er veldig tøff, og sender deg masse styrke i denne vanskelege tida. Klem <3

    44. Det er virkelig beundringsverdig og flott å se hvor positiv du klarer å være i en så tøff situasjon. Du er sinnsykt sterk og oser av kjærlighet. Du er så god til å ta vare på din mor, husk deg selv også, du er viktig. Ønsker dere alt godt. Store klemmer og varme tanker <3

    45. Kan ikke forestille meg hvor vondt det må være å miste mammaen sin i så ung alder.
      Mine tanker går til deg og familien. <3

    46. Det må være så godt for mammaen din å ha deg og alle sine rundt seg. Dere steller så godt med henne, og gir masse kjærlighet. Beundrer styrken deres i denne tunge tiden, du og dere er flinke å gjøre det beste ut av det. Sender mange varme tanker til mammaen din, deg og resten av familien. La tiden være preget av kjærlighet, fred og ro (og masse mimring-det gjør alltid godt i slike vonde situasjoner, mamma har også kreft og vi bruker alltid mimre masse sammen:-) ). Stor klem!

    47. Sender gode tanker og ønsker deg alt godt framover.
      Du skriver utrolig flott om noe vondt og vanskelig. Det er imponerende og rørende. Føler virkelig med deg selv om jeg ikke kjenner deg.

    48. Veldig sterk opplevelse du går gjennom. Du er veldig sterk og fantastisk. Jeg er glad for at din kjære mor er rolig og avslappet uten smerter, og trygg i hjemmet med familien <3

    49. Sender deg og familien masse gode tanker og klemmer. Du virker som en fantastisk person Kristine!
      Som jeg alltid sa når jeg var liten: “Hun skal til Nangiala – og der skal hun kose seg med det beste av alt hun vet, mens hun venter på de andre hun er gla i, noe som for henne bare vil virke som et lite minutt”
      Ønsker deg alt godt! <3

    50. Føler utrolig med deg, mistet nesten min egen mamma for et år siden, og jeg synes du har vært utrolig sterk gjennom hele denne tiden!! Føler du har klart å gjøre det beste ut av situasjonen, og virkelig vært der for mammaen din! Det beundrer jeg. Derimot klarer jeg ikke la være å kommentere bildet du har lagt ut.. Har den flotte mammaen din godtatt at hele nettet og Facebook skal få se henne slik? Tviler. Jeg synes det er veldig upassende. Virkelig ikke meningen å komme med noe slikt midt oppe i sorgen, men den typen bilder skal holdes innen familien spør du meg..

    51. Griner litt her jeg sitter.. Det er vondt å miste noe man er glad i, men du er på en måte heldig som får den muligheten å si ha det på den måten. Det høres fint ut. Bra du har mennesker rundt deg i en slik tid.

    52. Jeg sender en masse positive tanker til dig og din familie!!
      Og håber på det bedste for jer!

    53. Så godt for mammaen din å ha deg rundt seg. Tenker veldig på deg.
      Det er litt vanskelig å finne noen ord som passer, men sender deg mange gode tanker.

    54. Eg er veldig imponert over din styrke i ei så tung stund. For ein herlig familie de er, som tar så godt vare på kvarandre. Tenker på deg og dine <3

    55. Du er så sterk som klarer å takle dette så rolig.
      Ord blir fattige i denne situasjonen.
      Måtte hennes ønske komme med ro.

    56. Du virker som ei fantastisk jente! Sitter her med tårer i øynene. Tenker på deg<3 Du er sterk!

    57. Tenker på deg, og sender deg gode tanker og varme klemmer <3 Måtte torsdagen deres bli preget av ro og kjærlighet <3

    58. Må bare si at du er heldig som får en så fin avslutning med moren din, det unner jeg alle. kunne virkelig ønsket at jeg fikk si hadet til faren min en gang til. Jeg fikk ikke vite at han kom til å dø før tre dager før han døde. Det var grusomt og jeg satt oppe på nettene og hylgrein da jeg følte meg så hjelpesløs. Jeg ringte til sykehus i Seattle i USA og sendte mailer og søkte på google uendelig lenge etter noe som kunne få meg til å føle meg bedre. Jeg klarte ikke å innse eller godta at det ikke var håp. Det siste han sa var “ta vare på jentene mine” til mama. Det er to år siden nå og jeg var 16 mens lillesøsteren min var 14. Like vindt i dag å tenke tilbake. Håper virkelig du og familien får et fint farvel med moren din, og at moren din får en verdig slutt. En bedre plass venter på henne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg