MAZARINKAKE


Mazarinkake er populær svensk kake med smak av mandel og marsipan. Ofte med en melisglasur på toppen.
Første gang jeg spiste mazarintårta, som det heter på svensk, var da jeg var seks og gammel og var på ferie i Liseberg. Etter det har jeg spist den hver gang jeg er i Sverige.
I dag fikk jeg plutselig lyst på en slik kake og bestemte meg for å forsøke og bake en.
Resultatet ble en saftig og god kake med smak av søt mandel.
Kjempe godt!
 

Mazarinkake

30 g smør
2 egg
4 ss sukrin+
1 dl melk
1 dl mandelmel
2 ss kokosmel
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts mandelaroma, kan sløyfes

Smelt smøret.
Bland i egg og sukrin.
Tilsett melk, aroma og tørrvarene.
Hell deigen i en form. Jeg bruke en rund form med 20 cm i diameter.
Stek på 175 grader i 18 -20 minutter.


Som glasur brukte jeg 4 ss philadephia, 2 ss vann og 3 ss sukrinmelis.
Kaken er absolutt god uten glasur, og blir ekstra god.
Håper det smaker!

Kristine  

13 kommentarer

Siste innlegg