DEILIG GLØGG



Jeg er blitt skikkelig forkjølet. I dag har jeg stort sett ikke gjort annet enn å snufse og hoste.
Da er det utrolig godt med noe varmt i koppen og så i kroppen :grin: 
Jeg slo til hjemmelaget gløgg. Nå dufter det deilig jul i hele huset!
Lag dobbel porsjon, for denne er god. Gløggen holder seg lenge i kjøleskapet.

Gløgg

2 dl sukkerfri solbærsaft
4 dl vann
3 dl eplejuice
1 appelsin
1 ss sukringold
1 ts malt ingefær
2 kanelstenger
20 nellikspikere

Bland sammen saft, vann og eplejuice i en kjele.
Press ut saften av appelsinen og legg hele appelsinen i kjelen. TIlsett krydderet.
Kok opp. La gløggen trekke i minumum 15 minutter.
Sil av og varm opp igjen.
Server gjerne med hakkede mandler og rosiner. Jeg gikk for gojibær og valnøtter, da jeg verken hadde rosiner eller mandler.  


Kos deg.
Nå skal jeg sette meg ned i sofaen med enda en kopp gløgg og nyeste utgave av Elle.
God onsdagskveld :grin: 

Kristine  

16 kommentarer
    1. V:
      Stemmer, det er Lerum jeg bruker.
      Så koselig med bakedag. Det gir julestemning. Håper gløggen faller i smak.

      Det er ekstra vanskelig nå i julen. Jeg har alltid gjort så mye av juletingene med mamma. Men jeg forsøker å ta en dag av gangen <3

    2. Anonym: Lerum har vel en sukkerfri solbær saft så vidt jeg husker og den finnes vel i de dagligvarebutikkene. Meny har den garantert.
      Kreative Kristine 🙂 Denne oppskriften passer perfekt til søndag, da skal jeg ha bakedag med et par venninner og det blir mer enn nok sukker fra før av så derfor blir en sukkerfri gløgg midt i blinken!! Går det greit om dagene? Tenker det er en høytid som er veldig travel, håper du får tid til deg selv opp i alt dette?

    3. Åhh, dette så og hørtes digg ut Kristine! 😀 tusen takk for oppskrift, må prøves i julen <3 Håper du har det bra med deg selv om dagen 🙂

    4. Tenker så mye på deg… Vet du har hatt en vanskelig høst Kristine, og jeg vil at du skal ha det bra <3 Sender deg tuuuuuusen klemmer!!

    5. Er veldig glad i gløgg..men kjøper som regel den som er i matbutikken..og den er nok ikke mye sunntenker jeg…så skal notere meg oppskrifta her…Ha en koselig kveld<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg