BERLINERKRANSER


Denne helgen har jeg stort sett stått på kjøkkenet!
Jeg har et ønske om å gjøre julen nok så lik den vanlige julen, tross mammas bortgang. Mamma har alltid vært utrolig dyktig på kjøkkenet og skjemmet oss bort med de deiligste kaker, spesielt i juletider. Jeg forsøker å gå i hennes fotspor og lager hennes kaker. Vi pleier alltid å dele med besteforeldre ettersom de ikke baker selv. I år blir det jeg som deler.

Mesteparten av baksten i helgen har vært av den originale varianten.
I dag ble det også en runde med sunne berlinerkranser.
Disse ble kjempe gode!
Berlinerkransene er glutenfrie, fiberrike og nesten sukkerfrie. Jeg brukte riktignok vanlig perlesukker på toppen, da jeg ikke fant noen god erstatning. Om du vil ha de helt sukkerfrie bruker du sukringold eller hakkede mandler isteden.

Berlinerkranser

50 g smør
50 g sukringold
1 kokt eggplomme
1 rå eggplomme
50 g bokhvetemel
20 g fiberfin

Eggehvite
Perlesukker, eller sukringold / hakkede mandler for en sukkerfri versjon

Rør sukringold, kokt eggeplomme og rå eggeplomme godt sammen.
Tilsett romtemperert smør og mel.
Sett deigen kaldt i minimum 1 time.
Ta deigen ut og del i biter. Rull til pølser som du deler i biter og former til kranser.
Dypp i lettpisket eggehvite og deretter i perlesukker eller sukringold.
Stek på 180 grader i 8 minutter.


Nå er det tid for pepperkakebaking!
Hvert år lager jeg og mamma pepperkaker etter bestemors oppskrift mens vi hører på julemusikk. Etterpå er det julefilm med varm sjokolade, krem og pepperkaker. Akkurat det skal jeg gjøre i dag. Minus mamma riktignok.
Det kommer til å bli veldig spesielt og vondt å ha en slik dag uten henne. Jeg kan huske at vi har gjort det hver jul siden jeg var bitteliten!
Heldigvis er mine aller næreste her og vi skal gjøre det beste ut av dagen Jeg er sikker på at det blir koselig.  selv om det muligens også kommer en tåre eller to.

Håper du får en nydelig adventssøndag.

Kristine  

13 kommentarer
    1. Superbakeren! Jeg har vært på butikkene flere ganger og glemmer å kjøp bokhvetemel hver gang :p
      Håper du hadde en fin kveld og fikk kjenne på julestemningen <3

    2. Du er så flink, vennen <3 Jeg tenker masse på deg og det er nok ikke lett med en jul uten moren din. Jeg gleder meg til vi skal treffes i Oslo 15. desember. Da skal du få en stor klem!

    3. Håper du får en kveld selv om det blir tøft uten moren din <3 Godt du har mange rundt deg !

    4. Er bokhvetemel glutenfritt? Håper du har kosa deg masse i dag. Takk for inspirasjonen du er 🙂

    5. Berlinerkranser er en av mine favorittjulekaker (etter pepperkaker). Skal prøve å ta meg tid til en runde julekakebaking den kommende uken, mellom eksamenslesingen…
      Håper du får en hyggelig kveld med pepperkakebaking, selv om det er uten din mor. Skjønner at det må være ekstra tøft å ha mistet sin nærmeste på denne tiden av året! <3
      Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg