JULENS SUNNE PEPPERNØTTER



Julebaksten fortsetter!
Jeg blir i så godt humør av å sette på julemusikk og tralle rundt på kjøkkenet mens jeg koser meg med baking.
Det ser sikkert skikkelig klønete ut der jeg danser bortover kjøkkenbenken og nynner for meg selv, men ååå så deilig det er!
I dag ble det sunne peppernøtter.
Peppernøtter er ikke noe jeg er vokst opp med fra barndommen. De siste årene har jeg derimot laget dem. De er jo så gode!
Jeg foretrekker at peppernøttene er harde utenpå og myke inni. Vil du ha dem helt harde, anbefaler jeg deg å skru ned temperaturen til 150 grader og steke dem i ytterliggere 8 -10 minutter.
Her har du en versjon av peppernøtter som er uten gluten og sukker. Du kan også lage dem melkefrie.
Håper det smaker!

Julens peppernøtter

40 g smør
1 egg
5 ss mandelmel
4 ss sukringold
1 ts kanel
1/2 ts ingefær
1/2 ts nellik
1/2 ts kardemomme
1 ts natron
1 -2 ss melk, eventuelt vann

Smelt smør.Tilsett egget.
Rør så inn tørrvarene.
Ha til slutt i melk. Start med 1 ss og tilsett mer om nødvendig. Deigen skal bli fast, men fortsatt være litt klissete.
La den svelle i 5 minutter.
Bruk to skjeer. Form kuler på en bakplate.
Stek på 180 grader i 10 minutter.
Avkjøl på rist.


Ha en god torsdag da dere.
Julen er rett rundt hjørnet. Det betyr snart juleferie!
Nyt kvelden :grin:  

Kristine

12 kommentarer

Siste innlegg