TAKKNEMLIG FOR JULEN


God jul dere!
Håper juletiden har vært riktig så god så langt med hyggelig selskap, god mat, kjærlighet og pakker under treet.


I år feiret jeg som nevnt med mine to småbrødre. Jeg laget julaften alene for første gang. Skummelt og spennende!
I tillegg kom onkel, tante og lille B og feiret julekvelden med oss.
Lille B er en fantastisk herlig pjokk på åtte år, som virkelig lyste opp hele kvelden! Han får virkelig smilet til å komme gang på gang. Et sjarmørtroll uten like.

Julaften ble en bra kveld. Faktisk mye bedre enn forventet!
Jeg var på forhånd forberedt på at det skulle bli tomt og trist med tanke på at det bare er noen måneder siden mammas bortgang. Ja, jeg tenkte på henne gjentatte ganger i løpet av kvelden, men glade tanker. Jeg tenkte på alle de herlige julaftenene vi har hatt sammen. Hvordan jeg hvert år har vært “ribbevakt” og passet på at svoren blir sprø mens hun lager sausen. Hvordan vi danset rundt sammen på kjøkkengulvet til julemusikk mens vi laget middagen. Og hvordan hun alltid gav meg tidenes største klem hver julemorgen med et muntert jeg er ‘glad i deg, god jul’.
Jeg vet at mamma er utrolig stolt av hvordan jeg og brødrene har stått sammen i denne tiden og hvor bra vi har klart oss denne julen. Jeg tror det har vært akkurat slik hun hadde ønsket at det skulle være. 


Selve julemiddagen og desserten gikk strålende. Det falt virkelig i smak hos både meg og gjestene.
Jeg gikk for gode gamle tradisjoner fra mammas tid med en ny tvist.
Til middag ble det fylt kalkunstek med medisterkaker, pølser, surkål, kokte poteter, kokte grønnsaker, sylteagurk, rødbeter, tyttebærsyltetøy og hjemmelaget kremet rødvinssaus. Det er i grunn det samme som den julemiddagen vi er vant til, bortsett fra at mamma lager ribbe og ikke kalkunstek. Resten er likt.
Til dessert har vi vanligvis riskrem med hjemmelaget kirsebærsaus.
Jeg laget hjemmelaget iskake  toppet med kirsebærsaus og marengs brent med creme brulee brenner.
En utrolig god middag. Vi spiste nok alle alt for mye! Som alltid på julaften…


Jeg er utrolig takknemlig for at alt gikk så bra som det gjorde.
Julaften ble en veldig bra kveld. Selv om savnet etter mamma var der, koste vi oss alle sammen og latteren lå løst i luften.
På forhånd hadde jeg gjort det meste klart, alt av pynting og juletre var i orden lillejulaften. Det var kun selve maten som stod igjen på julaften. Jeg våknet med et lite sug i magen og var noe bekymret for at julemiddagen skulle bli mislykket, men det gikk jo så bra. Jeg er nesten overrasket over at alt gikk så stråleden som det gjorde!


I går var det på’n igjen med julemiddag og hygge.
Og litt for mye vin!

Jeg er stolt over hvordan jeg har taklet julen. Ikke minst for at jeg har hevet hodet og stelt i stand en julaften for de jeg er glad i. Jeg har virkelig prøvd å gjøre denne julen så bra som mulig. Og det har jeg fått til. Takk!

Ha en riktig god andre juledag.
Nyt julen videre  :grin:

Kristine

21 kommentarer
    1. Kjære nydelige deg. Jeg har flere ganger blitt rørt til tårer av dine innlegg, kanskje særlig i forbindelse med din mors sykdom og bortgang. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten min egen mor, og jeg hadde samtidig to bestevenninner som mistet sin mor til kreft samtidig som deg. Så det føltes ekstra nært. Uansett, du skal være stolt, VELDIG stolt!!! Så heldige brødrene dine og familien er som har deg, og du dem. Jeg er sikker på at ingen av dem kunne fått en bedre jul gitt omstendighetene, og du har gjort en super jobb som du selv også fikk glede av. Jeg er så imponert over deg Kristine, virkelig. Ikke bare nå, men kanskje særlig nå. Ønsker deg bare en god romjul videre, og godt nytt år – det blir virkelig et nytt år på mange måter for deg. Jeg bare vet at du kommer til å klare deg bra, fordi du er bare en sånn person. Vil bare at du skal vite hvor fantastisk du er 🙂 Hadde satt pris på en venn som deg, det vet jeg selv om jeg bare kjenner deg gjennom bloggen!

    2. V:
      Det har vært en del stress de siste dagene, så nå var det godt å komme hjem. Men samtidig har det vært hyggelig stress. Det har vært godt å kunne stelle istand og feire julen med de jeg er glad i.

      Tusen takk du.
      Håper julen din har vært nydelig så langt og at den fortsetter like bra.
      God klem <3

    3. Viktoria:
      Det var virkelig fantastiske ord Viktoria. Tusen hjertelig takk.
      Jeg er fast bestemt på at livet og de menneskene som vil tråkke på meg, ikke skal få meg til å miste grepet.
      Håper du får en nydelig jul selv 🙂

    4. Jeg har fulgt deg lenge, og har alltid sett på deg som en positiv person med mye pågangsmot. Likevel har det ikke gått opp for meg hvor utrolig sterk du er for nå. Jeg beundrer drg virkelig for måten du takler dette på. Du er virkelig ei sterk jente! Jeg ee ikke i tvil om at moren din er stolt. Ønsker deg en en nydelig jul!

    5. Du er nydelig på innsiden og utsiden. Er stolt av deg tross jeg bare leser bloggen din. For en spirit! =)

    6. Jeg beundrer deg for alt du klarer og for at du er så positiv! Det merker jeg når vi er sammen også- du gjør meg så glad <3 Tusen takk for at du er du! Jeg er så glad for at du fikk en fin julaften. Stolt av deg! Klem fra Martine <3

    7. Du er et fantastisk menneske som har klart å reise deg opp igjen etter alt som har skjedd dette året!
      Jeg er så utrolig glad på dine vegne!

    8. Dette har jeg vært så spent på å høre om, og jeg gliser fra øret til øret. Det gjør meg virkelig glad at du fikk en fin feiring og at alt ble vellykket. Det er beundringsverdig at du står på og at du kan senke skuldrene dine og nyte omgivelsene og tiden til tross for din mors bortgang. Det er tiden for å skape nye minner og leve for deg selv. Jeg har så mye å lære av deg, både som person …..og kokk, for både middagen og desserten høres magisk ut. Jeg var aldri i tvil på at det ikke skulle bli bra mat for du er jo så flink på kjøkkenet.
      Håper romjulstiden blir like fin og at du får samle opp krefter og giv for et nytt og bedre år.
      En liten sidenote, du var nydelig på bildene 🙂

    9. Du har all grunn til å vere stolt! Du er virkelig flink, generøs, omtenksom og flott på alle måter 🙂
      Kos deg masse videre i julen!
      Juleklem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg