BOLLER PÅ TO MÅTER


Da er jeg kommet meg godt hjem :grin:
Formen er ikke akkurat på topp, men jeg blir gal av å ikke gjøre noe. Når man stort sett har ligget i en sykeseng i tre dager, kribler det i kroppen etter å bruke litt energi. Dermed ble det en bakerunde. Igjen. Baking gjør meg alltid glad!

Det er fastelavn på søndag.
Fastelavn betyr “kvelden før fasten” og er tradisjonelt dagen som åpner den kristne fasten. Ikke at jeg faster, men boller feirer jeg med!
Boller kan lages på mange måter.
I dag har jeg laget boller på to måter.
En originalversjon med oppskriften til mamma – fantastisk gode boller, og en sukkerfri, proteinrik og melkefri versjon.


Her er de originale bollene til venste og de proteinrike og sukkerfrie bollene til høyre.
Begge oppskriftene er veldig luftige, saftige og gode.

Mammas fastelavensboller
Ca 25 stykker

Boller
5 dl melk
175 g smør
50 g gjær, eller en pose tørrgjær
150 g sukker
1 ts kardemomme
 Ca 900 g hvetemel
Ca 200 g rosiner

Varm opp melk og smør til smøret har smeltet.
Avkjøl blandingen til den er blitt cirka 37 grader. Dette kjenner du ved å stikke lillefingeren din ned i væsken. Rør så inn gjæren.
Bland samen sukker, kardemomme og hvetemel. Tilsett væsken og elt til en smidig deig.
Rør tilslutt inn rosiner.
La deigen heve i minimum 1 time.
Del opp deigen i 25 emner og trill boller. Sett på en bakplate.
Etterhev i 45 minutter.
Stek på 225 grader i 12 minutter.
Avkjøl før du har på fyll.

Fyll
3 dl kremfløte
1 ss sukker
Jordbærsyltetøy

Pisk kremfløten med sukker.
Del bollene i to. Ha på jordbærsyltetøy og pisket krem.
Server og nyt!

Proteinrike fastelavnsboller
5 stykker

Boller
1 eggehvite
2 egg
1,5 dl kokosmelk, eller kesam
30 g smeltet smør, kan sløyfes
50 g mandelmel
30 g fiberfin
20 g kokosmel
2,5 ss sukringold
1 ts bakepulver
1,5 ts kardemomme
1/2 ts salt

Pisk egg lett med kokosmelk og smeltet smør.
Bland inn tørrvarene.
Stivpiske eggehviten og vend inn i røren.
Lag 5 klatter på en bakplate.
Stek på 200 grader i 15 -20 minutter.

Fyll
1 boks kokosmelk
1 eggehvite
1 ts sukrin+
Sukkerfritt jordbærsyltetøy

Sett kokosmelken i kjøleskapet.
Bland det øverste tykke laget av kokosmelken med sukrin. Pisk eggehviten stiv og bland med kokoskremen.
Skjær bollene i to. Fordel jordbærsyltetøy og kokoskrem på bollene.
Server og nyt!


Jeg skal ikke lyve. 
Selv om de proteinrike bollene er veldig gode, er de originale bollene er best!
Jeg er også av den tro at noe usunt i ny og ne, bare er sunt. Alt handler om en balansegang. Har du lyst på en ekte fastelavnsbolle – ta deg en :mrgreen:

Vil du lage fastelavnens semler ala svenskene med marsipanmasse, finner du oppskriften her.
Nydelige vaniljeboller har jeg lagt ut oppskriften på her.
Og her finner du oppskriften på deilige bokhveteboller.

Håper du finner noe som smaker.
God helg!

Kristine

17 kommentarer
    1. Jeg kan ikke spise kornprodukter, potet, ris eller søtpotet.. så det må bli nøttemel eller kokosmel.. er det helt håpløst da?
      Jeg foreslo å tilsette yoghurt som noe syrlig man kan kombinere med natron… Men jeg er kanskje helt på jordet?

    2. :):
      Jyttemel da? Kokosmel trekker til seg mye mer væske, så bruker du det, får du en helt annen konsistens.
      Yoghurt? Hva?

    3. Jeg kan ikke spise speltmel heller.. går det bra med kokosmel? Burde jeg tilsette noe når jeg bruker natron istedet for bakepulver? Man pleier vanligvis å bruker natron når man bruker surmelk etc.. jeg går på en diett som heter scd så derfor må jeg holde meg unna korn! Hva med yoghurt?

    4. :):
      Fiberfin kan du bytte ut med en annen tørrvare, ja. Feks speltmel, ect. Og jeg vil tro det går bra med natron.

      Det var hyggelig å høre. Alltid veldig koselig med en kommentar 🙂

    5. Hei!
      Jeg kan ikke spise fiberfin og må erstatte bakepulver med natron, går det bra?
      Tusen takk for en fin blogg, har lest den nesten daglig i flere år 🙂 (men ikke alltid like flink til å kommentere) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg