SNART MORSDAG – KAKE

Morsdag er rett rundt hjørnet, nærmere bestemt nå på søndag.
Det er knappe fire måneder siden mamma gikk bort. Hadde mamma vært i livet den dag i dag, skulle jeg absolutt gjort stort stas på henne i helgen. Jeg har alltid vært flink til vise at jeg bryr meg om mamma, som å si jeg er glad i deg, gi henne en klem eller komme på besøk en dag og overraske med middag. Morsdag gjorde jeg litt ekstra.
Den største gleden man kan ha, er å gjøre andre glad :grin: Jeg elsker å kunne glede mennesker jeg bryr meg om!
En av favorittkakene til mamma var denne peanøttiskaken som jeg laget for første gang for snart to år siden. Den har jeg laget gjentatte ganger siden.
Hva med å skjemme bort mammaen din med denne supergode kaken på søndag?

Peanøttiskake
Dette blir en stor kake.
Jeg brukte en avlang form 25 *35 cm, bruker du en rund form kan du halvere oppskriften.

Bunn
300 g peanøttsmør
150 g peanøtter
2 egg
3 ss yaconsirup, eventuelt honning eller sukrin

Ismasse
1 boks fløte, 3 dl
2 pakker philadelphia, 400 g
3 egg
4 ss sukrin
1/3 ts økologisk vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker

Topping
90 g mørk sjokolade
0,5 dl fløte
Peanøtter

Start med bunnen.
Bland sammen peanøttsmør, egg og yacon sirup (eller søtning). Ha i peanøtter og hell massen i en form.
Stek på 200 grader i 12 minutter.
Avkjøl.

Mens bunnen avkjøles lager du ismassen.
Skill eggeplommene fra eggehvitene.
Pisk fløten stiv.
Bland philadelphia med eggeplommer og vaniljepulver. Bland så ostemassen inn i fløten.
Stivpisk eggehvitene med sukrin og vend de inn i oste- og fløtemassen.
Hell blandingen over bunnen og sett i fryseren.

Smelt sjokoladen til toppingen sammen med fløten. Jeg brukte mikroen, med du kan også bruke en kjele. Kok opp fløyten og ha i sjokolade. Rør rundt til sjokoladen er smeltet.
Hell blandingen over ismassen og strø over peanøtter.
Sett iskaken i fryseren i minimum 4 timer.
Kaken kan oppbevares en ukes tid i fryseren, men husk at den må tine 10 -15 minutter på kjøkkenbenken om den har stått lenge i fryseren.


Uansett hva du gjør på morsdagen, vis at du bryr deg. En dag er det plutselig for sent!
Ta vare på viktige mennesker i livet ditt.
 

Kristine

14 kommentarer
    1. Nå har jeg laget kaken, og den står i fryseren! Akkurat nok tid til mamma og svigermor kommer kl 18:00, tusen takk for et flott baketips!

    2. Den så supergod ut! De beste smakene i én og samme iskake. Sikkert enda bedre om man topper det hele med karamellsaus også 😀

    3. Kaken så veldig god ut, så den må prøves! Det er så viktig som du sier å vise at man bryr seg! 🙂 Håper du får en best mulig morsdag, så må du huske å kose deg og tenke at din mor ser ned på deg og feirer med deg 🙂

    4. Før har jeg aldri gjort noe særlig ut av mors/farsdag men takk for du minner meg på at det er viktig å vise de at jeg er glad i de. Det skal jeg gjør i år, skal lage kanelsnurrer til min mor for det ELSKER hun!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg