www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

FRUKT OG GRØNT

  • 26.03.2015, 16:07


Det strides mye om hva som  er sunt blant forskeren.
En ting de alle er enige om; at grønnsaker, krydder, urter, bær og frukt er sunt og gunstig for helsen vår.
Gled deg over naturens deilig spiskammer med masse vakre farger og smaker.

Fiber, antioksidanter, langsomme karbohydrater, vitaminer og mineraler finnes det godt av i grønnsaker, frukter og bær.
Flere studier viser at om du øker inntaket av grønnsaker, frukt og bær, gir økt vekttap.
De inneholder lite kalorier og metter derfor godt for mengden energi de gir.
Studier viser også at de som spiser grønnsaker, frukt og bær, har lavere risiko for å utvikle hjerte- karsykdommer,hjerneslag, høyt blodtyrkk, kreft og diabetes.

Hvordan spise mer frukt og grønt?

- Ha oppskårede grønnsaker i kjøleskapet.
Kutt for eksempel opp gulrot, kålrot, agurk og paprika i stimler og oppbevar de i en krukke med kaldt vann eller en lufttett pose. Da har du enkel snacks tilgjengelig.

- Frys ned druer. Dette er søt og god snacks.

- Forsøk å få deg minimum en grønnsak til hvert måltid.
Det kan være agurkskiver på knekkebrødene til frokost sammen med 1 eple, en salat til lunsj, kokte grønnsaker til middagsmaten med bær og pisket krem til dessert, og en omelett med grønnsaker til kvelds.



- Lag frukt- og bæris.
For eksempel denne bananisen eller denne bærsorbeten.

- Varier med forskjellige typer grønnsaker, frukt og bær og forskjellige tilberedningsmetoder, slik at du ikke går lei.

- La grønnsaker, frukt og bær bli en naturlig del av måltidet.
Dryss bær over grøten, bruk epleskiver eller grønnsaksiver på brødskiven, bruk oppskåret frukt og grønt som mellommåltid, gjerne sammen med litt nøtter, ha alltid to knyttnever grønt til middagen og spis gjerne en fruktsalat til dessert, ha grønnsaker og dipp til kvelds.



- Server frukt- og bærsalat til dessert.

-Lag grønnkålchips.
Oppskriften finner du her.

- Drikk smoothie.
Her kan du tilsette både grønnsaker, frukt og bær og få i deg en real næringsbombe på en - to -tre.
Du finner mange oppskrifter her.

- Med blomkålpizza får du lurt inn masse grønnsaker.
Oppskrift her.

- Hjemmelaget bærgele gjør det både godt og enkelt å få i seg antioksidanter.
Her er oppskriften.

 
Ta med deg noen nye typer grønnsaker, frukt og bær neste gang du er på butikken. Prøv nye oppskrifter og kos deg med fargene og helsegevinstene :grin:

Kristine ♥

Pernille Stene

26.03.2015 kl. 16:59
Utrolig fin blogg! Ha en fin dag videre :-)

Karianne

26.03.2015 kl. 17:16
Fine tips :-)

annebe

26.03.2015 kl. 19:09
Her var det mange fine forslag...synes frukt og grønnsaker er bedre enn godteri jeg..men må ha litt av det også da..hehe..

Har sett det der med å fryse ned druer før..men aldri forsøkt..på tide å gjøre det kanskje..sikkert deilig på en varm sommerdag :))))

Karianne

26.03.2015 kl. 21:14
Gode tips :-)

Marit Helene

26.03.2015 kl. 22:42
Takk for fine tips! Her var det mange oppskrifter jeg gleder meg til å teste ut. Frukt og grønnsaker er det beste jeg vet! Det er fantastisk hvor mye godt naturen har å tilby.

Karina Sofie

26.03.2015 kl. 22:52
Mange gode tips :D

karoline

27.03.2015 kl. 06:41
Hei Kristine.

Jeg har et spm, jeg må være totalt innaktiv pgs oppreasjon i beinet, ihvertfall tre uker. Jeg har alltid tenkt jeg har et sunt og balansert til trening og agktivitet, men nå merker jeg at jeg får panikk bare på tanken. Ikke kun pga forfall i kropp, muskler osv, men også psykisk, jeg er jo vant til å holde meg selv i vater med treninga ;) vet du har trent mer enn meg, og har hatt treningsforbud i lengre tid enn hva jeg måtte ha. Har du noen tanker? Hvor lang tid vil det ta å komme seg tilbake i samme form? og hvordan takler du å vike fra all trening?

Tusen takk for svar :)

Nina Bakke

27.03.2015 kl. 07:07
Fint innlegg, jeg spiser mye grønnsaker, bær og frukt hver dag :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:20
Nina Bakke:
Så bra Nina :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:24
karoline:
I begynnelsen hadde jeg totalt panikk og kaos i hodet.Trening har vært så viktig og en stor tanketerapi. Du må prøve å finne andre måter hvor du kan koble ut. Begynne å strikke, legge pulsespill, høre på avslappende musikk eller lignende, slik at du fortsatt får flere ukentlige meg-tider. Angående hvor lang tid man bruker på å komme tilbake i form igjen, varierer det fra person til person og naturlig nok hvor lenge man er borte. Tre uker er ingenting! To månderstid kan du være borte fra trening og komme deg raskt i form igjen. Jeg får min del håper (har tatt nye hjertetester nå) å være tilbake på trening neste uke. Da er det nesten et år uten trening! Det vil ikke gå fult så raskt eller smertefritt ;)
Lykke til Karoline :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:24
Karina Sofie:
Hyggelig at du synes det :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:24
Marit Helene:
Jeg er så enig. Naturens mirakel :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:24
Karianne:
:)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:25
annebe:
Stort sett er jeg enig i det, men av og til må man ha en dose godis også :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:25
Karianne:
Takk du :)

Kristine

28.03.2015 kl. 10:25
Pernille Stene:
Tusen takk Pernille :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits