OM SIX PACK OG KROPP

Six pack er nærmest blitt en status på helse, lykkelig og vellykket.
Overalt i media ser vi «fitspo» med sprettrumper, biceps og slanke kropper. Sixpacken er blitt en viktig del av en flott kropp og et vellykket liv.

Jeg har selv vært der. Jeg jaktet six packen og jeg fikk den også. Hovedmotivasjonen min for å trene og spise sunt var  å beholde mine velformede magemuskulatur.
Det er flaut å si det, men jeg trodde six packen ville gjøre meg lykkelig!

I dag ønsker jeg ikke lenger en six pack. Ei heller har jeg den. For all del, jeg er veltrent og på enkelte dager har jeg noe synlig magemuskulatur, men ingen pack. Jeg gir faktisk blanke fa** i magemusklenes utseende. I dag er jeg mer opptatt av at trening skal gi meg glede, energi, velvære og bringer helse.

Hvorfor higer jej ikke lenger en six pack?
– Jeg ønsker å være sunn!
En six pack sier ingenting om helsen. For mange kvinner er det faktisk motsatt. Kvinner er genetisk designet til å ha mer fett enn menn. Dette henger mye sammen med at vi skal bære frem barn. For lav fettprosent kan føre til hormonforstyrrelser, man fryser mye, lave energinivåer, osv. 
– Jeg ønsker ikke at folk skal like meg for utseende.
Mange synes at det er «kult» med synlig six pack. Der har jeg også vært. I dag vil jeg at andre skal like meg for den jeg er, ikke fordi jeg har magemuskler. Jeg er mer enn som så!
– Jeg ønsker å trene for andre mål.
Jeg elsker trening og helse. Målet mitt i dag er å trene og ha det gøy. Ikke gå bananas på trening fordi jeg må få en six pack, men rett og slett nyte treningene. 
– Jeg ønsker å ha menstruasjon.
Når jeg var på mitt hardeste med lavest fettprosent, forsvant menstruasjonen. Dette henger sammen med reproduksjonen. Har vi for lite fett på kroppen, skjønner den at vi ikke er i stand til å bære frem barn og stopper menstruasjonssyklusen.
– Jeg ønsker å spise masse god mat.
Ja, hallo! Jeg er et matvrak. Jeg vil ikke ha noen restriksjoner eller retningslinjer. Jeg vil gi kroppen min den maten den trenger og den maten jeg har lyst på.


Alt i alt; jeg ønsker å være sunn, lykkelig og elske meg selv som den jeg er.
En six pack hjelper meg ikke mot det målet.

Så det er sagt, så sier jeg ikke at alle jenter med six pack ikke har god helse. Noen kvinner er genetisk slanke, andre ikke. Det finnes enkelte kvinner som fint kan være slanke og med synlige magemuskler, men det er et mindretall. Det er også stor forskjell på hvordan man oppnår dem. Om man spiser det kroppen trenger og trener variert med glede og helse i fokus. Eller om man spesifikk jobber for six packen og blir fanatisk opptatt av målet med lite mat og mye trening.

Neste gang du ser et bilde og misunner denne personen med en six pack, ikke tenkt at din kropp ikke er god nok om du ikke ser slik ut. Spør heller deg selv ´ville jeg vært mer lykkelig med en sixpack?’ Jeg tørr påstå at i nittini prosent av alle tilfellene vil svaret være nei.
Elsk deg selv for den du er. Det fortjener du.

Kristine  ♥

29 kommentarer
    1. Tusen hjertelig takk for alle tilbakemeldinger her.
      God å høre at de fleste har funnet samme vei og ser de samme verdiene <3
      Kropp er topp 🙂

    2. Helene:
      Hei Helene. Leit å høre om din situasjon. Det første stege på veien er å innse at man har et problem, og det gjør du jo, så da har du allerede kommet et langt stykke. Det er kjempe bra 🙂
      En gynekologtime vil som du selv sier, ikke løse noe. Det eneste hun kan si er at det ser normalt ut der nede, men hun kan ikke si noe om næring og kropp.
      Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å søke hjelp. Gå til legen din å si at du trenger hjelp. Få snakke med en psykolog og / eller ernæringsterapeut. Aller helst begge, men ihvertfall en psykolog. Det gjorde jeg selv lenge. Om du ikke klarer å si det til legen din, vet jeg at det for mange kan hjelpe å skrive det på en lapp som man gir til han / henne. Et spiseproblem er en alvorlig sykdom som sitter i hodet og det klarer man ikke å komme igjennom på egen hånd. Man trenger en som guider en gjennom tanker og følelser slik at man kan løse problemene man har.
      Pass på kroppen din. Jeg var uten mensen så lenge at jeg fikk beskjed om at jeg aldri ville kunne få barn fordi jeg hadde ødelagt kroppen min så mye. Det er virkelig ikke verdt det! Lykke til og god klem <3

    3. Marte:
      Det er veldig individuelt. Noen mister menstruasjonen lett, feks om de stresser mye når de får en ny jobb, andre har en annen toleranse. Angående fettprosent så kan noen miste den på nedre sikte av det som kalles “normal fettprosent” mens andre kan gå langt lavere. Så her er det ingen fasit.

    4. ane:
      Det heter ikke æsj, slik er stygt å si. Du sier ikke at noen mennesker er æsj! Smak og behag, men skal man si noe stygt om andre kan man si det inni seg 🙂

    5. Veldig fint å høre ordene fra en som faktisk har vært der. Det er noe med de som har et par kilo ekstra eller flere og som sier at det er greit å være fitnok. De har aldri vært fit. Da føler jeg at de egentlig ikke kan uttale seg. Det er noe anna med deg som faktisk var i helt ekstrem form og som sier at du ikke var mer lykkelig da. Du er en mer torverdig fitnok forkjemper enn visse andre. Og du ser forresten veldig bra ut nå =) et sunt forbilde.

    6. Et veldig bra og viktig innlegg, Kristine <3 husker jeg var bekymra for deg da du hadde så ekstremt markerte mageruter.. Ble så glad av å lese dette! :'))

    7. Veldig fint innleg, Kristine! Et ekte smil og selvtilfredshet er langt vakrere enn lav fettprosent uansett. Matglede, treningsglede og helse er det som burde promoteres 🙂
      Dessute er du råflott!

    8. Så fint innlegg! Synes du er råflott som du er nå! Selv om du ikke har six pack har du en fin, markert, veltrent mage, og jeg synes du ser helt smashing ut! Jeg synes du lyser av sunnhet, og du ser så frisk og flott ut! Du er super flink! Ha en riktig fin adventstid videre fine Kristine! Klem!:)

    9. Så bra innlegg! Kjenner meg veldig igjen i dette, og at trening nå er mer fokus på en sterk og sunn kropp, over sixpack.
      Vet du hvor lav fettprosenten “må være” før man mister menstruasjonen, eller er dette individuelt?

    10. SÅ rigtigt! Har selv haft det sådan der. Jeg VILLE have en sixpack, og fik det. I dag har jeg det ikke længere, langt fra hehe, men jeg er super ligeglad. Den gjorde mig ikke lykkeligere 😉 Knus

    11. Til ida over.
      Det er stor forskjell på å promotere enn sunn og veltrent kropp og å promotere enn halv shøbby kropp. Den taggen du reffererer til. Deteer mange unge son tror at utseende gjør del velykket og lykkelig. Bra folk som Kristine får frem sanheten.

    12. Litt slitsomt at det har blitt så trendy å være ærlig. Orker ikke flere #fitnok-tagger.
      Midt i all denne ærligheten må du likevel poengtere at du har synlige magemuskler. Hvorfor det? #fitnok

    13. Så fint sagt og jeg er virkelig enig, men og et stort men, nå er jeg der hvor du var.. Jeg har i flere år ønsket meg markert muskulatur og i fjor når jeg flyttet hjemmefra for å studere i en annen ukjent by gikk jeg mye ned i vekt. Jeg fikk ikke så mange nære venner i starten(heldigvis bedre nå), så det ble derfor lett å droppe sosiale settinger og heller fokusere mot idealkroppen min. fra oktober til februar gikk jeg ned mye i fett prosent og plutselig fikk jeg ikke mensen lenger. Jeg har alltid hatt en sterk kropp og trent mye i mange år, men ville bare få bort “valpefettet”. Når jeg mistet mensen dro jeg til legen i mai, men fikk ikke så mye svar der, uten at jeg og mine nærmeste sier at jeg må spise mer, for jeg er fullstendig klar over dette selv. Nå er vi i desember, jeg har gått ned enda mer enn i sommer, veier nå 53,5 kg og har en bmi på 18,3. Jeg har ikke lyst til å være uten mensen, men jeg vil jo heller ikke legge på meg, så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tør å spise mer enn ca 1400 kcal om dagen og jeg trener mye. Hvordan kom du deg ut av dette? jeg har gynekolog time i desember etter henvisning fra fastlege, men ser ikke helt hvordan det kan hjelpe når jeg tror problemet ligger i ernæringen. Så tar gledelig i mot råd fra deg som har vært der selv 🙂 <3

    14. Hurra for deg! Du har skjønt det! Du er et godt forbilde som formidler slike holdninger! Veldig mange av oss har kanskje vært der selv og funnet ut det at det var ikke dette som var meningen med livet! Kanskje er det en del av det å bli voksen? =] ha en fin dag videre!

    15. Så utrolig godt skrevet Kristine! Jeg har selv vært der, men for meg er det heller ikke viktig i det hele tatt lengre. Fokuset ligger på å ha en kropp som fungerer, som er sterk og at jeg føler jeg har det bra med meg selv. Du er kjempeflott <3

    16. Når jeg var på mitt sunneste, var jeg faktisk ikke utprega av muskler. Og når jeg først hadde sixpack var jeg langt mye tynnere enn anbefalt. Godt poeng du kommer med!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg