PROGRESJONSLØP

Dagens treningsøkt ble progresjonsløp, også kalt  progressiv løping.
Kort fortalt går det ut på at du øker tempoet underveis. Du starter i et rolig tempo og avslutter hurtig.
Du kan øke tempoet etter hver kilometer eller for eksempel etter hvert femte minutt. Jeg økte farten etter hver kilometer.
Progresjonsløp er en effektiv måte å trene opp kondisjonen på. Hjertepumpen får kjørt seg! I tillegg får du også testet deg mentalt. Løpeturen blir hardere og hardere, og utfordrer psyken din. 


Bustete morra tryne som lader opp til løping med kaffe. 

Slik så min progressive løpetur ut:
1 km oppvarming, hastighet 10 km/t
1 km på 10, 5 km/t
1 km 11 km/t
1 km 11,5 km/t
1 km 12 km/t
1 km 12,5 km/t
500 m nedtrapping, hastighet 7 km/t 

I dag var bena tunge og vanskelig å få med seg. Kanskje fordi det var tidlig på morgenen og jeg hadde sovet litt lite? Jeg føler absolutt at jeg kunne gjort det bedre, men etterhvert ville ikke bena følge med. Likevell var det en utrolig rus når treningsøkten var ferdig. Å, så herlig med endorfinene  :mrgreen:
Har du prøvd noe lignende?

Kristine  

8 kommentarer
    1. Noe sånt har jeg faktisk ikke gjort, det nærmeste jeg kommer, må være da jeg pleide å ta en halvtimes “pyramidetur” etter styrketreningen. Jeg synes alltid det er tyngre å løpe på morran, merker det spesielt på de rolige turene som normalt sett burde være lette. På intervaller er man jo helt peisa uansett 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg