HAR DU TIPS?

Hei dere og god tirsdag!
Håper dere hadde en god start på uken. 


Akkurat nå sitter jeg her med middagen og googler meg frem til informasjon om Budapest. Jeg drar nemlig dit på torsdag. Har du noen gode tips til meg? Hva jeg burde gjøre, gode resturanter, hvor jeg burde shoppe eller noe helt annet? Isåfall sier jeg hjertelig takk til det :mrgreen: Ungarn er et sted jeg aldri har vært! Byen ble kåret til Europas beste og verdens nest beste i 2014, så jeg ser frem til å oppleve den.


Det er grillspyd og grillet havrebrød som står på menyen i dag.
Jeg har blandet svin og tørket aprikos i grillspydene. Det er virkelig en god kombinasjon!

Grillspyd
1 porsjon

250 g svin, 1/2 rødløk, 1/3 squash, 1/3 paprika, ca 8 tørkede aprikoser, salt, pepper og sitronsaft. 

Skjær svin i terninger og grønnsaker i biter. Tre alt på spyd. Ha over sitronsaft, salt og pepper.
Grill i 3 -4 minutter på hver side.
Har du ingen grill kan du putte spydene i ovnen på 200 grader i 10 -15 minutter. 

Grillbrød
Nok til 1 stort brød

1 dl havremel, ca 40 g, 1 ss fiberfin (eller mel), 1 egg, 1/2 ts sukrin, 1 ss gresk yoghurt (eller kesam), 1/4 ts salt, 1/4 ts bakepulver

Bland sammen alle ingrediensene. Om deigen blir tørr, tilsett en liten dråpe vann. Deigen skal bli seig og minne om plastelina.
Trykk deigen utover med fingrene. Grill på en grillmatte i 3 -4 minutter på hver side. 
Har du ikke en grillmatte kan du grille brødene rett på grillristen eventuelt på et ark aluminiumsfolie, men da må du pensle de med olje først. 

Jeg serverte det hele med en salat av ruccola,vannmelon og chorizo, samt hjemmelaget aioli. En virkelig god middag!
Og grillbrødene – de blir en ny favoritt fremover! Sprø på utsiden og myke inni. Jeg vil tro de passer til det meste mat, enten det er grillspyd, kylling, fisk eller salat. Supert tilbehør til det meste av grillmat! 

Kristine ♥

23 kommentarer
    1. Linn:
      Den står på listen min allerede. Måten høres jo fantastisk ut 🙂
      Ah, vi har masasje i tankene så da skal vi sjekke ut Isis. Takk 🙂

    2. Eline:
      Takk for flere gode tips. Det med gudstjeneste hørtes virkelig spennende og vakkert ut 🙂 Det skal jeg nok få gjort.

    3. Hei Kristine!
      Var i Budapest på klassetur for litt over 5 år siden, så er en stund siden. Jeg gikk på formgiving, så vi så veldig mye på arkitekturen i byen og den er helt nydelig! Anbefaler deg virkelig å ta dere en tur til den gamle delen av byen, som ligger på ene siden av elven, og gå gjerne inn i de gamle kirkene og se. Om dette interesserer deg så klart 🙂 På søndagen var vi også på gudstjeneste i en katolsk kirke(tror den het Mattias’ Church), og det var helt nydelig. Jeg er ikke kristen og jeg skjønte jo ingenting av det de sa, men det var noe helt annet en en “norsk” gudstjeneste.
      Så det var bare litt tips til å oppleve litt andre ting enn bare shopping og uteliv 😛
      Blir nok kjempebra uansett, veldig fin by! Kos deg 😀

    4. Du bør absolutt besøke restauranten Onyx! Sjekk review på tripadvisor. Må si det er den beste restaurantopplevelsen vi har hatt noen gang. Man må booke på forhånd fordi det alltid er fullt. God tur 🙂 For massasje er forresten Isis spa å anbefale. De har også andre behandlinger, men har ikke testet de.

    5. Både jeg og alle de jeg har gitt tips om å dra til Sir Lancelot til har vært veldig fornøyde.
      Nå skal det sies at det er noen år siden jeg var der, men den gang var det iallefall ikke noen turistfelle, mest ungarere ved bordene.

    6. Juli:
      Jeg har hørt mange si at det er en turistfelle og at det er oppskrytt. Men du synes det er verdt turen? Vi får sjekke det ut. Takk 🙂

    7. Enkel, lokal og billig lunsj på For Sale Pub (rett ved markedet), Gulasj. Må jo spise det når du er i Ungarn. Artig pub er det også 🙂 God tur

    8. Du burde prøve restauranten Pampas og spaet Corinthia. Det er en del av et hotell, men arkitekturen og interieuret er helt nydelig. Det kan jo iallfall søkes opp og vurderes. God tur!

    9. Du burde absolutt spise på Sir Lancelot!
      Det er en restaurant med middelaldertema.
      Dvs. at man får maten servert på store store fat, med masse ulike kjøttretter og grønnsaker. Ikke noe bestikk, men smekker til alle mann!
      Rundt bordene danser magedanserinner, og et band spiller middelaldermusikk i ridderkostymer, og de har også flammeslukere.
      Pass på å komme sulten, maten er fantastisk god, og så smaker det ekstra godt når man kan spise med hendene og slafse i seg godsakene. Et godt gammeldags etegilde m andre ord!

    10. Du må dra på et sted som heter Szimpla! Budapests kuleste utested – Google det 😀 og så må du dra å spise på sushirestauranten wasabi! Kos deg masse – Budapest er en herlig by!

    11. hei! du burde absolutt ta turen til restauranten mazel tov. lokalet er så fint, i en vakker bakgård med fin belysning, maten er virkelig en opplevelse. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg