www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

VIKTIGHETEN AV SVN

  • 01.09.2015, 17:42


Tenker du noen gang p hvor viktig svn er?
De aller fleste som leser bloggen min er opptatt av kosthold og trening, og hva dette gjr med kropp, sinn og helse. Svrt mange av oss har lett for glemme viktigheten av svn. f nok svn og restitusjon er minst like viktig som jevnlig aktivitet og sunn mat. 

Svn er bland annet viktig for hormonnivene vre og som da har indirekte pvirkning av for eksempel treningseffekten og sultflelse. 
Svn er derfor  viktig for prestasjon, hvordan du fler deg og kroppkomposisjon. 

Hvor mye svn som er optimalt varierer fra person til person. Normalt er dette et sted mellom seks og ni timer.


Nok svn kan :
-Gi bedre insulinflsomhet
-Redusere risikoen for flere livsstilsykdommer 
-kt testosteronniv
-Gi kt muskelmasse 
-Gi mindre sultflelse 
-Redusere kortisol, kroppens stresshormon
-Gi kt reparasjon av kroppen og da redusere inflammasjoner


S hvordan kan man f nok svn?
Det beste er ha en forholdsvis fast dgnrytme hvor du str opp og legger deg til noenlunde samme tidspunkt. Det kan ogs lnne seg unng stimuli som koffein, sukker og nikotin en god stund fr du legger deg. Reduser gjerne lys og aktivitet den siste timen fr du gr i seng.
Sov godt :grin:


Kristine  ♥ 

 

Jeanette

01.09.2015 kl. 17:45
Svn er superviktig:). Ha en god kveld!

Lise

01.09.2015 kl. 19:09
Det er s sant det du sier. Jeg merker stor forskjell p dager hvor jeg sover lite og ikke!

01.09.2015 kl. 19:47
M bli flinkere til prioriterte svn :-)

Karoline S.

01.09.2015 kl. 23:33
God natt =)

Alice Hamran

01.09.2015 kl. 23:51
Shitt, jeg m bli flinkere til legge meg i tide! Jeg er liksom mest effektiv p kveldstid!

blh! Takk for bra innlegg, du er god!

Kristine

02.09.2015 kl. 11:01
Alice Hamran:
Vi er bygget for sove tungst mellom kl. 23 -02 s her restituerer kroppen seg best.
ligge seg litt tidligere kan nok vre smart, om du er vant til sove lite :)

Kristine

02.09.2015 kl. 11:01
Karoline S.:
Hper du har sovet godt :)

Kristine

02.09.2015 kl. 11:01
Anonym:
Tror det er mange som m det :)

Kristine

02.09.2015 kl. 11:02
Lise:
Ja, det gjr jeg ogs. Svn er viktig :)

Kristine

02.09.2015 kl. 11:20
Jeanette:
Ja, det er det virkelig :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits