CHINS OG MIDDAG

I dag har jeg hengt, dratt meg opp og dinglet. Jeg har kjørt chins! 


Det har vært en periode hvor jeg ikke har gjort noen chins.
Dere som har lest bloggen min en stund, vet jo at jeg hadde litt over et år uten trening på grunn av en hjertefeil. Mer om det her. Da jeg endelig kunne begynne å trene igjen i slutten av april i år, var jeg blitt betraktelig svakere. Samtidig hadde kroppen blitt tyngre, jeg var stivere og teknikken i de fleste øvelser var borte. Chins var den øvelsen jeg merket dette mest på. Jeg gikk fra 12 chins, som jeg da tok før jeg ble syk, til å klare 2! Det var et nederlag!
Den store forskjellen gjorde at jeg følte meg dårlig og ble demotivert. Derfor bestemte jeg meg for å ikke gjøre chins i en liten periode, slik at jeg kunne komme tilbake til treningen og få igang kroppen igjen. Trening skal tross alt være gøy! 


Nå har jeg innført chins igjen i treningsprogrammet i en måneds tid. Og i dag klarte jeg 6 repetisjoner :mrgreen: Altså, det er fortsatt bare halvparten av hva jeg har tatt, men det er en god forbedring etter sykdomsperioden. Det ser jeg på som en liten seier. 
Målet mitt er å klare 10 stykker innen jul. Det skal jeg klare!


Over til middag.
Den deilige fredagsmiddagen ble skinkebiff med ovnsbakte grønnsaker med bacon, søtpotetfries og kesamdressing.  Knall godt!

Skinkebiff med ovnsbakte grønnsaker med bacon, søtpotetfries og kesamdressing

Skinkebiff
Søtpotet
Salt, pepper
Grønnsaker, jeg brukte squash, paprika, rødløk og aubergine
Bacon
Kesam
Tomatpure 
Krydder, jeg brukte chili, paprika, hvitløk, oregano, salt og pepper

Start med potet og grønnsaker.
Skjær søtpoteten i staver og legg den på en bakplate. Ha over salt og pepper. Her kan du også ha over en dæsj olje om du ønsker. Bland krydderet og oljen inn i potetene. 
Del grønnsakene i biter og legg på en bakplate. Jeg delte bakplaten i to deler, slik at potetene var på den ene delen og grønnsakene på den andre.
Ha bakplaten i ovnen på 200 grader i 35 -40 minutter. 

Lag så kesamdressingen. Bland kesam sammen med krydder og tomatpure. Til 1 boks kesam, 300 g, brukte jeg 2 ss tomatpure, 1/2 ts chili, 1/2 ts salt, 1/2 ts paprika, 1/3 ts pepper, 1/2 ts hvitløkskrydder og 1/3 ts oregano. Smak deg gjerne frem slik at du får dressingen slik du ønsker den. 

Når det er 10 minutter igjen av steketiden til grønnsakene og potetene, tar du noen baconstrimler, deler dem i biter og strør over grønnsakene. La de steke de siste 10 minuttene. 

I mellomtiden steker du skinkebiffen. 
Ha på salt og pepper. Stek 3 -4 minutter på hver side i en panne på middels varme. 
Server alt og nyt en kjempe god middag!

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Andrea Flølo:
      For en fantastisk kommentar. Tusen takk Andrea 🙂
      Når du først klarer to, tar det ikke lang tid før du klarer flere. Jeg er sikker på at du klarer fem til jul. Masse lykke til. Jeg heier på deg 🙂

    2. Jeg syntes både bloggen din og du er utrolig imponerende!
      Du er en inspirasjonskilde, og jeg er helt enig med Kristin H. G!
      Selv prøver jeg å få til disse chin-upsene, og klarer kun to repetisjoner..MEN bedre skal det bli, og jeg har tenkt å henge meg på med å klare 5 til jul!
      Stå på videre 😀

    3. Kristin H. G.:
      Hei Kristin. For en super fin kommentar, tusen hjertelig takk.

      Jeg har forsøkt å nullstille hodet etter at jeg kom tilbake til treningen. Jeg var jo langt dårligere i alle øvelser og i kondisjonstrening enn hva jeg har vært, det gir lite mestringsfølelse. Dermed må hode nullstilles og heller fokusere på fremgangen som er nå.

      Det er knall bra da Kristin! Da har du virkelig fått fremgangen i chins. Og som du sier; det er flere øvelser som gjelder for å bli god i akkurat den øvelsen, det er jo et samspill. Du er rå 🙂

      Igjen, takk for en fin kommentar. Ha en god helg 🙂

    4. Det å klare 2 etter ett år uten trening, syns jeg er helt rått, faktisk. Det er utrolig imponerende at du ikke gir deg selv mer creds enn det. Etter min mening er det ikke alltid at kroppsvekten har alt å si for prestasjon i chin-ups. Det forfaller relativt raskt dersom man har et opphold, men det er lett å komme på topp igjen. Du har trent mye markløft i det siste, som også tar på latissimus dorsi, og det er en kjempefordel at du har styrket denne opp. De siste ukene har jeg trent chins med ekstra vekt og masse markløft og øvelser som går på latsen. I går trente jeg først chins med 6,25kg, 5 sett (+2 oppvarmingssett og aktivering av skuldre med strikk), og klarte repetisjonsantallet: 6, 5, 5, 4 og 5. Som er helt rått på bare noen uker med ekstra fokus på chins. Deretter markløft lett 82,5kg med 5×5 (fokus på teknikk). Grunnen til at jeg sier kroppsvekt ikke har så mye å si, er at det går på styrken, ren styrke, samt utholdenhet i grepet og utholdenhet i musklene. OG eksplosiviteten.
      Dette er ikke en “skrytekommentar”, men en liten oppfordring til å stå på. Jeg har slitt supermye med betennelse i triceps/biceps feste samt rotatorcuffen min, og vet hvordan det er å begynne fra scratch igjen. Men det er mulig å komme seg til topp på null komma niks så lenge man har en jevn progresjon. Skadeforebygging må gå til fordel for progresjon og resultater, men det vil bli så utrolig verdt det.
      Jobb deg videre, Kristine, du er en herlig og utrolig fin person å følge. Du er en av de fineste bloggerne som jeg har fulgt i lang tid, du viser dine styrker, samt dine svakheter, og for meg blir du en råtøff og robust person som jeg har veldig stor respekt for.
      Dette ble en lang kommentar, så jeg stopper der. Ha en superfin helg og lykke til med chins og markløft!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg