BRUNE PINNER ALA KOLAKAKER


Riktig god søndag dere. Og ikke hvilken som helst søndag, men første søndag i advent. Da er offisielt juletiden begynt 🎅
Julebaksten har startet for min del. Imorgen startet jeg dagen med en stor kaffe kopp, tenkte adventslys og bakte disse brune pinnene. Det var koselig det! 


Brune pinner, kolakaker, karamellerkaker, kjær kake har mange navn. 
Disse ble skikkelig seige og gode. Skorpen er sprø, mens kjernen er seig og chewy med en karamellaktig smak. Disse er verdt å bake i juletiden!
Siden det er første gang jeg prøver meg på akkurat denne og jeg komponerte oppskriften underveis i bakingen, laget jeg ikke en stor deig. Jeg viste jo ikke at resultatet skulle bli så fantastisk bra! Disse brune pinnene kommer jeg desidert til å lage igjen, så jeg vil anbefale deg å lage en dobbel eller trippel oppskrift. Kakene vil holde seg godt i en kakeboks eller en annen lufttett boks. 

Brune pinner ala kolakaker

2 ss fibersirup gold*
40 g smør, eventuelt kokosolje
1 ss sukringold 
1 ts kanel
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljepulver
60 g mandelmel
10 g kokosmel**

Ha fibersirup i 15 sekunder i mikroen til den bobler. Varm den eventuelt opp i en kjele om du ikke har mikro. 
Smelt smøret og bland med fibersirup.
Rør i kanel, sukringold, bakepulver og vaniljepulver.
Tilsett så melet. 
Form en rektangel på en bakplate. Om du ønsker kan du strø litt sukringold eller hakkede mandler over. 
Stek på 175 grader i 6 -8 minutter.
Skjer de i biter med en gang de kommer ut av ovnen. Avkjøl bitene på en rist.
Spis kakene med en gang eller oppbevar de i en lufttett boks.  

*istedenfor fibersirup gold kan du bruke yacon sirup
**kokosmel kan byttes ut med 20 gram mel, feks havremel, speltmel eller hvetemel.


Håper de brune pinnene smaker. Det er jeg nesten sikker på at de vil!
Ha en riktig god adventssøndag. 

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Jeg har kun kokosmel og havremel hjemme. Går det an å erstatte mandelmelet med dette? 🙂

    2. Laget disse i ettermiddag, og de var helt sinnsykt gode! nam! Håper du har en fin kveld søte <3

    3. Martine:
      Jeg tror ikke jeg er den riktige til å spørre. Jeg har veldig konsentrasjonsvansker, og er virrete som bare det. Så jeg klarer aldri å lese bra!

    4. Hei!
      Jeg lurer på om du kan fortelle litt om hvordan du leser under studietiden. Har du noen gode studietips å komme med?

    5. Ser veldig godt ut som vanlig Kristine. Jeg skal helt klart prøve denne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg