JULEBAKST

Det nærmer seg første advent og desember med stormskritt. 
Arkivet mitt er fylt med deilige sukkerfrie, proteinrike og for det meste glutenfrie juleoppskrifter. 
Her kommer noen av favorittoppskriftene mine på deilig julebakst:


Glutenfrie pepperkaker


Kakemenn


Julebiscotti


Julekake


Julekuler med klementin og sjokolade


Mandelkjeks


Knallgode pepperkaker


Kokosmakroner


Karameller av vikingmelk


Karameller med fløte


Pepperkakekarameller


Pepperkakebrød


Brune pinner


Kjeks med hvitsjokolade og mandler


Marsipan


Daddelgodis

Om du skal ta fatt på den sunne baksten er det et par ingredienser jeg vil anbefale:
Sukrin og / eller SukrinGold
Et naturlig søtstoff som har ca 75 % av søtsmaken til vanlig sukker.
SukrinGold er en gyllen variant av sukrin som minner om brunt sukker og som gir en rund, fyldig og litt karamellaktig smak. Det er min favoritt blant sukrinvariantene. 
Havremel
Mel av havregryn. Dette er glutenfritt, riktig på fiber, vitaminer og mineraler. 
Da havremel trekker til seg mer væske enn hvetemel, trenger du å tilsette mindre mengde mel enn hvis du hadde brukt hvetemel. 
Mandelmel
Har lav gi, få karbohydrater, er glutenfritt og inneholder vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter.
Vær obs på at mandelmel trekker til seg mye væske. Bytter du ut hvetemelet med mandelmel må du derfor tilsette mindre mandelmel enn hvetemel.

Har du de tre ingrediensene over, er du godt rustet for å ta fatt på bakingen. 
Vil du ta det enda et steg videre, vil jeg anbefale vaniljeprotein eller bakepro, økologisk vaniljepulver og fiberhusk. 

Hva er din favoritt i julen?
Lykke til med julebaksten :grin: 

Kristine ♥

24 kommentarer
    1. Kristin:
      Hadde vært kjempe koselig 🙂
      I mellomtiden får dere ha en riktig god juletid. God klem fra oss begge <3

    2. Hei søte! Fikk ikke med meg svaret ditt før nå! Alt bra her! Mye jobb på N og det har vært en intens eksamensperiode for meg. Middagsinvitasjon er på vei, planen er rett over nyttår:) sender dere melding når vi finner en dag. Lykke til med siste eksamensinnspurt! Tenker mye på dere og håper alt er fint med dere 🙂 Vi snakkes snart <3

    3. Kristin:
      Dere får komme på besøk vet du, jeg har nemlig en stor boks full i kjøleskapet. Eller så får dere be oss på middag, så kan vi ta med noen karameller til dessert 😉
      Håper alt er bra med dere 😀

    4. Åååh de karamellene <3 Jeg viste de til Niklas og han har bestemt at de MÅ jeg lage...haha.
      Får nok sette i gang med litt baking når eksamen er ferdig 🙂

    5. LinnMerete Olsen:
      Uff, håper dere finner ut av barnets problemer.
      Hyggelig å høre at jeg muligens kan hjelpe til på veien. Det finnes jo masse godt som er glutenfritt 🙂

    6. Helene:
      Jul er jo så koselig.
      Ja, det hadde vært hyggelig 🙂 Møte noen nye bloggansikt til en hyggelig julekveld 🙂

    7. elsker å bake til jul! Tror jeg må begynne i morgen 😀 kanskje jeg skal invitere til en blogg bakekveld? 😀

    8. Laget flere av oppskriftene dine i fjord. Blir noen i år også. Suksess så langt =)

    9. Så mye godt, nå gleder jeg meg til å begynne å lage til jul 🙂 Liker best alt som har med sjokolade å gjøre jeg da, men det går fint med noen kaker også….:)

    10. Ååh så bra at du har lagt ut glutenfrie oppsrifter! 🙂
      Jeg har en barn som uligens har cøliaki(fått liten positiv test,men de er ikke 100% sikkre enda) å da må jo jeg begynne å lage mye glutenfritt ^^, så dette kommer jeg til å legge i bokmerker!tilfelle det er 100% sikker på at han har det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg