PEPPERKAKE MED KARAMELL


Herlighet!
Nå dere, har jeg laget det jeg vil kalle julens beste julegodt. Jeg har ikke ord! 


Jeg elsker pepperkaker og jeg elsker karamell. Og når du putter dette sammen, hva blir det da? Jo, pepperkake med karamell! Helt fantastisk godt.
Jeg har mmm’et og mmm’et meg mens jeg knasket i vei og tok bilder. Godt jeg laget en stor porsjon, for disse vil forsvinne fort!

Pepperkake med karamell

Karamell
1 boks vikingmelk, eventuelt fløte
0,5 dl sukringold
2 ss fibersirup gold, eller annen sirup
1 ts vaniljepulver, valgfritt

Ha alle ingrediensene i en stor bolle og rør om med en skje.
Sett bollen i mikroen på maks effekt i 6 -8 minutter. Ta ut bollen et par ganger og rør om. Karamellen er ferdig når den har blitt mørkere i fargen og seig.
Du kan også koke karamellene i kjele. Da må de kokes i crika 40 minutter.
Hell massen over matboks eller stor form kledd med bakepapir.
Avkjøl i minimum 3 timer.

Pepperkakedeig
60 g smør
50 g sukringold
0,5 dl fibersirup gold, eventuelt yacon sirup
2 egg
1 dl havremel
0,5 dl bokhvetmel*
2 dl mandelmel
1 ts natron
1 ts kardemomme
2 ts kanel
1,5 ts ingefær
1 ts nellik
1/4 ts salt

Smelt smøret. Bland i sukrin og sirup. Ha så i egget og resten av ingrediensene. Elt godt. Tilsett eventuelt litt mer mel om deigen blir veldig klissete. Deigen skal være som en litt bløt marsipan.
Sett den kaldt i minimum 1 time. Gjerne natten over om du ønsker det.

Pepperkake med karamell

Når karamellen er avkjølt kan du lage selve pepperkake med karamell. 
Del karamellen i små biter. 
Lag to store pølser av pepperkakedeigen. Del pølsene i biter. Rull kuler av bitene. Lag en grop i hver kule og legg i en karamellbit. Klem igjen pepperkakedeigen slik at du lukker den rundt karamellen. 
Legg på en bakeplate og stek på 175 grader i 10 – 12 minutter. 
Avkjøl.

*istedenfor havre- og bokhvetemel kan du bruke for eksempel speltmel eller hvetemel. 


Det kan kanskje se ut som mye jobb, i og med at du må lage både karamell og pepperkakedeig, men jeg kan love deg at det er så verdt det. Disse pepperkakene med karamell er virkelig så gode at du vil være glad du bruke tiden på å lage de!


Er det en julekake du skal lage i år, så må det bli disse. Jeg er sikker på at du vil digge de like mye som meg 🎅

Kristine ♥

21 kommentarer

Siste innlegg