MATPAKKETIPS

Som du sikkert har hørt før; uten mat og drikke, duger helten ikke. Likevel glemmer (eller dropper) mange av oss å lage matpakke når vi skal på jobb / skole.  
Har du lange dager er det viktig for kropp og sjel med god påfyll av energi underveis. Dette forbedrer konsentrasjonen, gir bedre energi og holder humøret oppe hele dagen. 

.


Å lage matpakker trenger slettes ikke ta lang tid, være kjedelig eller smakløst.
Her ker mine matpakketips:
Lag matpakken kvelden før
Om du har dårlig tid på morgenen, vil det føles som et tiltak å lage matpakke. Lag heller matpakken dagen i forveien. 
Lag en ekstra porsjon mat når du først lager
Gjør som meg, lag en stor porsjon middag slik at det holder både til middag og til lunsj dagen etter. Det tar ikke mange minuttene ekstra å lage en stor porsjon i forhold til liten porsjon.
Planlegg ukens matpakker
Har du en skriftelig plan er det lettere å følge. Da kan du også lage flere matpakker noen dager i forveien og ha matvarene / ingrediensene klare.
Sørg for å ha gode bokser tilgjengelig, både store og små
Ikke bare har du en boks til alle anledninger og størrelser, du unngår også at maten lekker ut i vesken / sekken, og maten holder seg frisk.
Pakk matvarene hver for seg
Har du med deg knekkebrød med pålegg – legg knekkebrødene i en boks og pålegget i en annen. Har du med deg salat med kjøtt og dressing – legg salaten og kjøttet i en boks og dressingen i en egen boks. Da holder salaten seg like fresh og god som da du lagde den. 
Ha alltid en boks eller to i vesken / sekken med en nødproviant
Jeg går alltid rundt med en boks full av nøtter, gojibær og kakaonibs, samt en Questbar. På en måten kan jeg enkelt ta meg et lite mellommåltid om sulten plutselig gnager. 

Om uhellet først er ute, og du ikke har med deg matpakke,  er det mange sunne og gode alternativer du kan velge. 
De fleste butikker tilbyr salatbuffé hvor du kan plukke det du vil ha. Kjøp gjerne en pakke skinke, en boks tunfisk eller lignende og ha over slik at du får i deg proteiner. Med litt nøtter og frukt blir måltidet komplett!
Å kjøpe en pakke grove knekkebrød eller lomper med proteinrikt pålegg som skinke, gulost og smørost er en annen god løsning. Da har du også knekkebrød / lomper til en senere anledning.
Jeg har også flere ganger kjøpt en pakke cherrytomater, en stor boks makrell i tomat og en frukt det er enkelt og veldig godt. 

Har du noen matpakketips? :grin:

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Martine:
      Jeg er skikkelig dårlig på frokost! Men jeg skal se om jeg ikke kommer på noen gode tips som jeg kan skrive i et innlegg 🙂

    2. FAntastisk med slike tips, har du noe lignende med frokost også?
      Jeg er periodespiser, så jeg spiser meg lei av ting, men må ha noe som er raskt å lage på morgenen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg