SKJULT SUKKER

Forrige uke skrev jeg innlegget om tilsatt og naturlig sukker. Det kan leses her

Helsemyndighetene anbefaler at sukkermengden skal utgjøre maks 10 % av dagens energiinntak, noe som tilsvarer omtrent 50 -60 g daglig. De aller fleste av oss for i oss mye mer sukker enn dette. 
Når vi skal kutte ned på det tilsatte sukkeret, lønner det seg å bli bevist på det skjulte sukkeret som finnes i mange av matvarene vi bruker i hverdagen. En rekke av matvarer som du kanskje trodde var sukkerfrie, er rene sukkerbombene!

Her har jeg laget over matvarer med skult sukker:
– Idun Ketchup inneholder 15 g sukker per 100 gram vare
1 ss ketchup inneholder altså 1 og ½ sukkerbit
– Lærums utvalgte syltetøy inneholder 31 g sukker per 100 g
1 ss av dette syltetøyet innholdet 3 og ½ sukkerbit
– I tines lettere sjokolademelk er det 2 g sukker per 100 g
Det tilsvarer 10 g sukker og 5 sukkerbiter om du drikker den lille kartongen
– I en YT restitusjonsdrikk er det 4 g sukker per 100 g,
Altså over 13 g sukker i en drikke, nesten 7 sukkerbiter
-Coca cola er noe de fleste av oss vet at ikke er spesielt sunt, men at en flaske på 0,5 l inneholder hele 16,5 sukkerbiter kommer kanskje som et sjokk?
– Sweet and Sour saus inneholder 26 g sukker per 100 g
Hele 13 sukkerbiter per porsjon
– All bran regular inneholder 20 g sukker per 100 g
En liten porsjon på 30 g inneholder da 3 sukkerbiter
– Kesam vanilje inneholder 5 g sukker per hundre 100
en boks inneholder hele 7 og 1/2 sukkerbiter
-Polarbrød inneholder 4 g sukker per 100 g
det vil si at 2 sukkerbiter i et polarbrød

Mitt beste tips er å se på ingredienslisten når du kjøper en matvare.
Ingredienslisten er satt opp slik at ingrediensene matvaren inneholder mest av, kommer først. Står sukker høyt på ingredienslisten vil det si at matvaren inneholder mye sukker, se da gjerne om du finner et bedre alternativ.

Jeg må legge til at jeg absolutt ikke mener at vi skal bli fanatiske. Selv er jeg, som dere vet, fan av det sunne og det usunne i en salig blanding. Jeg lever sunt og nok så sukkerfritt i hverdagen og skeier gjerne ut i i bursdager og helger med god samvittighet.
Jeg mener ikke at vi skal unngå å spise sukker, det kan trygt spises, men ikke hele tiden! Mye kan gjøres ved å bare bli bevist, lese ingredienslisten og finne bedre alternativer. På den måten unngår du nok så enkelt det skjulte sukkeret :razz:

Kristine ♥

14 kommentarer

Siste innlegg