SVAR

Enkelte spørsmål skal jeg lage et eget innlegg på, som hvilke kosttilskudd jeg tar, mine beste kostholdsråd og angående proteinbarer. Dette er ting som må forklares og krever flere ord og mye plass.

SAMSUNG CSC
Det ser ut som du har det veldig bra for tiden, og det unner jeg deg! Men så lurer jeg veldig på om dette skyldes en ny kjæreste, eller er livet bare generelt bra for tiden?;)
Så utrolig hyggelig at du synes det.   
Etter at mamma gikk bort har jeg slitt mye. Mye mer enn jeg har villet innrømme for meg selv eller noen andre. Det har spist meg opp innvendig og gjort meg sliten, påvirket dømmekraften min og hverdagen min generelt. Jeg har dessverre gjort mye dumt og saGt mye dumt i tiden etter hennes bortgang. 
Nå har jeg tatt et realt oppgjør meg meg selv. Jeg bestemte meg for at jeg er nødt til å være åpen om mine innerste og mørkeste tanker ovenfor meg selv om min nærmeste. Det å face disse tankene og at jeg ikke lenger sTå alene i disse, har gjort underverker. Jeg føler meg som et nytt menneske. At endelig er den virkelige Kristine og livet på vei tilbake. 
Fy søren som jeg gleder meg til dette året! Det kommer til å bli så fantastisk bra :mrgreen:

Driver du fortsatt med online coaching?
Ja, det gjør jeg, men jeg har kun et lite antall kunder. Hovedsakelig jobber jeg med de samme menneske og har stort sett hatt de fleste kundene jeg har nå, i over et halvt år. Av og til tar jeg på meg et par nye kunder. Akkurat nå har jeg plass til to nye. Send meg en mail på [email protected] om du er interessert. 


Hvilken frukt liker du best? Og hvilket bær liker du best?

Jeg elsker alle frukt og bær, og spiser masse av dette!
Norske jordbær er det beste som finnes i mine øyne. Ellers er jeg veldig glad i appelsinene akkurat nå, grønne epler og sharon. Det spiser jeg hver dag!

Ettersom bloggen har blitt mer og mer kjent, tenker du da å beholde ”dedication-navnet”, eller vil du gå over til noe mer personlig som Kristine? 😀
Firmaet mitt heter HelseGlede. Bloggen vil bli flyttet over til dette navnet om ikke så lenge. 
Jeg gleder meg til å visere dere en ny side! 

Hva heter du på snap?
Kristineokern.
Jeg laget snap-kontoen min før jeg skiftet etternavn og har rett og slett ikke endret kontoen. 

Det med allergi er skummelt. Hva reagerer du på og hvor lenge har du vært allergisk?
Det vet vi faktisk ikke. Jeg slår ikke ut på noen tester, så dette må jeg rett og slett prøve og feile på.


Kan du si litt om magetrening og hvordan man får six pack? 🙂
Magemusklene består av external og internal abdominal oblique – de skrå magemusklene som er tverrstilte i forhold til hverandre.
Transversus abdominis, muskelen som ligger som en korsett under de andre magemusklene rundt livet, og hvorvidt den er synlig er i stor grad genetisk, selv ved lav fettprosent (adonis belte).
Til slutt har man rectus abdominis, den rette magemuskelen. Rectus abdominis er den muskelen som utgjør six- eller eight-packen. I det du har en lumbarfleksjon (bøying av korsryggen) trekker hele muskelen seg sammen som én enhet. Så selv om det ser ut som separate muskler er det i realiteten én muskel som enten aktiveres hele veien eller ikke.
Fettet sitter lengst (og «best») på nedre del av magen, det er her det er vanskeligst å fjerne fettet. Så lenge det er fett over muskulaturen vil ikke musklene bli synlig. Det skal mye til for jenter for at de nedre magemusklene blir svært tydelige, dette er heller ikke sunt med en så lav fettprosent og det er ikke noe jeg vil anbefale.
Six-pack er rett og slett stort sett en følge av lav fettprosent.
Ps. Gammelt bilde.

Hva er dine favoritt produkter på iHerb?
Å, det var et vanskelig spørsmål. Jeg har så mange favoritter! Chocolite barene er jeg blitt avhengig av! Chrispy caramel e er fantastisk! Rått økologisk kakaopulver er en gjenganger som jeg bestiller igjen og igjen. Det samme er organisk peanøttsmør. Jeg er også blitt veldig glad i sminkebørstene til EcoTools. Questbars og nøttemiks bruker jeg daglig.

Lurer jeg på om du har noen hjemme treningsøvelser og råd når man vil øke vekt, muskelmasse og få sterkere kropp?
Altså, kostholdet har 70 % å si for treningsutbyttet. Om man vil øke i vekt, er det kostholdet som er det viktigste. Ikke hvordan du trener. 
Det jeg gjør med mine kunder som ønsker å gå opp i vekt og da hovedsakelig muskelmasse er å sette de på et kalorioverskudd, samtidig som de trener tung styrke 3 -4 ganger i uken med hovedfokus på baseøvelser. Kalorioverskudd, kosthold, kosthold, styrketrening og kosthold er altså svaret her. 

Hvilke kosttilskudd bruker du?
Et kosttilskudd er som navnet tilsier, kun et tilskudd og kommer i tillegg til vanlig mat. Et variert og sunt kosthold burde alltid være første prioritet. Av tilskudd så tar jeg 2 kapsler omega3 og 1 multivitamin. Før trening tar jeg BCAA. Som regel sammen med en frukt. Jeg er ikke så nøye på det, men jeg prøver å ta en proteinshake av sjokoladeprotein sammen med karbohydrater, frukt og / eller riskaker. Det kommer litt ann på hvor lenge det er til jeg skal spise. Skal jeg rett hjem til mat, droppet jeg det oftest.

Om du kunne skrevet litt mer om din vei fra å være spiseforstyrret til sunn, slik du er idag ?
Jeg synes det er veldig vanskelig å sette ord på slike ting. Samtidig er jeg redd for at mine ord kan bli misforstått, slik at de kan trigge istedenfor å hjelpe. Det eneste med sikkerhet kan si, er at spiseforstyrrelse er en svært vanskelig psykisk sykdom. Å få hjelp fra en dyktig psykolog, er veldig viktig for veien ut. 

SAMSUNG CSC
Jeg lurer på hva det beste du vet å spise er?
Det er helt klart mammas hjemmelagde gryte fra burgund.
Dette er en gryterett med oksekjøtt, rødvin, gulrøtter, løk, bacon, osv. Når hun var i livet fikk jeg denne servert hver bursdag. Synd jeg aldri vil få oppleve akkurat denne igjen! Ellers har jeg helt dilla på lomper med blåmuggost og honning akkurat nå. Det er det beste godiset du kan gi meg!

Hvordan er livet ditt akkurat nå? 🙂
Ganske så bra bra, takk!

Hvordan ser hverdagene dine ut?
Det varierer en del etter hva jeg gjør. Nå som jeg er i praksis står jeg opp litt over klokken fem. Jeg spiser frokost på vei til praksisstedet. Deretter jobber jeg til klokken tre. Lunsjen er rundt halv tolv. Som regel drar jeg rett til trening. Da tar jeg meg en questbar og en frukt eller en proteinkaffe, nøtter og frukt på vei til trening. Jeg trener som regel 45 -50 minutter. Etterpå drar jeg hjem og lager middag. Kvelden i hverdagen består som regel av blogging, studier og jobb med pt-kundene. Kveldesmaten blir som regel inntatt foran NetFlix, min måte å skur “av” kropp og hjerne, før jeg hopper i seng rundt klokken ti. 


Unner du deg noen gang litt “vanlig” godsaker?
Hallo, om jeg gjør!
Jeg trodde alle som fulgte bloggen og / eller instagramkontoen min @dedicationkristine, var klar over det. Jeg er en søtmoms uten like og mener at det sunneste kostholdet er et hvor du både spiser sunt men også spiser “usunt” av og til. Jeg prøver å holde godis og sukker til helgen, men har jeg fryktelig lyst på en sjokoladebit på en onsdag, ja, så tar jeg den og nyter den til det fulle. Personlig synes jeg det er mye bedre å lytte til kroppen, gi den det den har lyst på, enn å gå amokk på lørdag fordi da er “alt lov”.
Alt med måte!

Hvordan kombinerer man at mor skal ned i vekt og barnet har behov for å legge på seg i et og samme måltid? Ønsker gjerne tips til mat som fungerer for oss begge, for jeg har sjelden tid til å lage forskjellig mat…
Da vil jeg anbefale å se på tilbehøret til middagen. Du som mor kan spise masse grønnsaker, kjøtt og en dressing / saus av kesam, avokado, krydder og lignende. Gi barnet potet, ris, pasta og gjerne med en klatt smør, rømme eller en fet saus. Altså spis den samme kjøtt og grønnsaksretten men gi barnet noe mer kaloririkt tilbehør. 


Har du noen raske, enkle, sunne og ikke minst gode middagstips:D

Ja. Omelettwrap eller omelett er raskt og kjempe godt. Her og her er oppskrift. 
Burger er raskt, her har du en god oppskrift. Du kan også bruke grove hamburgerbrød eller polarbrød kan brukes. Speltlompepizza, for eksempel på denne måten. Sashimi er super raskt, her har du min måte å gjøre det på.
Et annet tips kan være å lage en stor porsjon slik at du har middag for flere dager.
Ovnsbaking er også en favoritt hos meg. Da kutter jeg grønnsaker og poteter i biter og har på et stekebrett sammen med salt, pepper og hvitløkskrydder. Deretter legger jeg over en hel kylling eller kyllingfileter og steker til det er ferdig. Cirka 50 min for en hel kylling på 170 grader og 30 minutter for kyllingfilet. En slik middag lager seg selv, mens du kan gjøre noe helt annet! 

Tips til hva en kan ha med seg til skolelunsj?
Middagsrester er alltid kjekt. Lag dobbel porsjon så har du lunsj til dagen etter. Knekkebrød med makrell i tomat og agurkskiver. Speltlomper med ost, skinke og avokado. 
En enkel salat med egg, tunfisk og kiwi er også en favoritt hos meg. 
Jeg skal lage et innlegg med noen av mine lunsjfavoritter. 


Hva er målet med treningen din nå?
Akkurat nå trener jeg kun for gleden. Fordi jeg koser meg og har det gøy. Så for å være helt ærlig, har jeg ikke noe mål akkurat nå. 

Kristine ♥

14 kommentarer
    1. Heihei Kristine! 😀
      Nå har jeg lest gjennom siden din her, og det er jeg så glad for! Mye jeg ikke visste om deg, og det var mye interessant å lese! Skal virkelig fortsette å lese her 🙂 Også må jeg bare si at du er utrooolig pen!
      -StrongerAlexandra

    2. Lilly:
      Tenker du da på hel kylling eller på kyllingfilet?
      Når det er kyllingfilet steker jeg grønnsakene litt lenger. Altså tar ut kylingfiletene når de er ferdig – jeg bruker steketermometer, og lar grønnsakene steke 10 -12 min lenger. Når det er hel kylling steker jeg alt like lenge.
      Ingen spørsmål er teite du 🙂

    3. Dette innlegget likte jeg veldig godt 🙂 Lurte bare på når du ovnsbaker (jeg er ikke særlig flink til å lage mat hehe) lar du da kyllingen og grønnsakene stå inne like lenge? Blir ikke grønnsakene veeeldig overstekt da? Håper ikke det var teit spørsmål hehe!

    4. Erica:
      Om du ikke har gått opp i vekt, er det ikke kalorioverskudd. En kalkulator eller lignende kan aldri regne ut hva du trener. Den eneste måten man vet om man er i over- eller underskudd på er å se om vekten går opp eller ned 🙂
      Kutt all kardio, fokuser på tung styrke 3- 4 dager i uken med baseøvelser sammen med kalorioverskudd, så er du i boks 🙂

    5. takk for at du tok deg tid til å svare 🙃 kalorioverskudd er jeg klar over, og har lagt på et overskudd på 500-700 per dag i flere år. Nå har jeg økt ytterligere, og er nå på minimum 1000 i overskudd. men like tynn.. og tenkte styrketrening kunne bidra positivt på vekt og kropp og sinn 🙂 Får prøve det i alle fall 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg