DET ER OK MED GODIS I HELGEN

SAMSUNG CSC
Går man opp i vekt hvis man spiser godteri, is og / eller andre søtsaker i helgen? Er det ok å spise det?
Dette er spørsmål jeg ofte får.
Mitt svar er alltid; det er ok med godis i helgen. 
Det skal syvtusen kalorier ekstra til for å kunne gå opp en enkelt kg! 7000 kalorier! 
Å få i seg syvtusen  kalorier i løpet av en dag, er nærmest umulig. Det er syv dager i uken. Om du spiser fem måltider om dagen, blir dette trettifem måltider i løpet av en uke. Tenk over hvor mange måltider dette blir i løpet av en måned eller år. Om du da spiser godis eller annet søtt et par ganger i uken, vil det ikke ha noen ting å si i den store sammenheng. Se helheten. Så lenge du spiser sunt og variert åtti prosent av tiden, kan en fint skeie ut de resterende tjue prosentene.

Jeg pleier også å si til mine pt-kunder at det er bedre å ta en sjokoladebit eller to på en tirsdag om man har lyst på det, og virkelig nyte bitene, istedenfor å gå amokk når lørdagen kommer. Alt handler om en balansegang. Alt med måte, er tre veldig fine ord her. 

SAMSUNG CSC
Dette er min godtepose i dag. Selv kunne jeg aldri kuttet ut godis eller sjokolade helt, jeg er en real søtmoms! Jeg koser meg med godis, is og annet søtt i helgen med den beste samvittighet. Mesteparten av tiden spiser jeg såpass sunt og godt at litt utskeielser har ingenting å si. 

Nyt helgen, gjør noe morsomt, spis  godis, smil til fremmede og tenk glade tanker :grin:

Kristine ♥

34 kommentarer
    1. Alexandra:
      Det var en fin tankegang Alexandra. Det er jo ikke farlig. Kos deg med det med god samvittighet. Det fortjener du 🙂

    2. Åh du er så inspirerende Kristine! Jeg har tenkt endel på dette usunne selv nå i det siste siden jeg prøver å spise mer og mer av det. Jeg tenker bare at det usunne er bare tomme kalorier og ikke mye farligere enn som så. For meg som spiser så mye så går det helt fint med litt tomme kalorier her og der 😄 Jeg spiser is med god samvittighet selv også!

    3. karoline:
      Hvor mye jeg spiser varierer jo, jeg spiser stort sett det jeg har lyst på. Noen ganger blir det 1 boks ben & jerrys og noen godisbiter, andre ganger blir det en godispose, noen ganger en plate melkesjokolade, andre ganger kun et par biter Det kommer helt ann på hva jeg vil 🙂
      Det høres absolutt ikke ut som du overspiser, så ikke tenk på det!

    4. Helene:
      Jeg gikk på p-piller fra jeg var 12 til jeg var 20 -21. Husker ikke helt nøyaktig. Så har gått ganske mange år på det. Jeg synes absolutt ikke jeg hadde noen bedre effekt av treningen når jeg sluttet på de. Jeg merket igrunn ingenting.
      Hadde jeg vært deg ville jeg tatt de. Så kan du ta en evaluering om et par måneder og se hva du synes. Du merker det jo på kroppen 🙂

    5. Heilt enig. Eg elskar smågodt og chips. Det er bankers i helgane, men eg tek gjerne ein sjokolade i veka også viss det ligg ein godsak i skapet. Det er ufatteleg stor forskjell korleis eg hadde det som spiseforstyrra.Då kunne en liten bit av ein sur colafot gjere meg heilt på tuppa. Det er rart å tenkje på idag. Nei, kroppen treng litt av alt, også søtsaker innimellom:)

    6. Helt ok med godis om man ønsker – jeg er ikke redd for vekten forsåvidt men har valgt å holde meg unna godteri og lager meg sunt snop istedet fordi jeg trives bedre med det 😀

    7. Du har så mange gode innlegg og sier så mye fornuftig! takk!
      Jeg har et spørsmål om mengder godteri, kanskje litt rart, haha.. Jeg spiser lett 250 g små-godt blandet sjokolade og surt, eller 200 g is med sjokolade-saus og 100 g sjokolade, eller en 200 g sjokoladeplate. Er det over-spising/fråtsing? Hvor mye godteri spiser du en lørdags-kveld?

    8. Takk! Du gjorde det akkurat veldig mye enklere å spise godteposen jeg har kjøpt til kvelden med ekstra god samvittighet 😀 ha en fin kveld, flotte du!

    9. Setter stor pris på at du deler slike innlegg en gang i blandt 🙂
      God helg!

    10. Hei! Du er en veldig stor inspirasjon og gledesspreder 🙂
      Lurte bare på noe! Har du noen gang gått/går på p-piller? Har hørt at en får mindre treningsutbytte av å gå på dem.. Derfor lurte jeg på om du har erfaringer med dette? Tørr ikke helt å gå på dem pga dette med treningsutbytte.. Vil få igjen for de timene jeg ligger ned med trening..
      Stor klem!

    11. Viktig og kose seg når man føler for det! Hvis man skal kutte ut alt det som er godt så blir man fort lei 🙂 ønsker deg en fin lørdag:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg