SØTPOTETSKIVER

I dag laget jeg kjempe gode søtpotetskiver til lunsj. Jeg har nemlig studiedag og da er det deilig å ta seg en god pause midt på dagen med en ekstra smakfull lunsj. Konsentrasjonen er ofte mye bedre etterpå. Et avbrekk gjør underverk! 

SAMSUNG CSC
Disse søtpotetskivene er nok så enkle å lage og du trenger ingen fancy ingredienser. De blir spør på utsiden og litt myke i midten.
Bytt ut brødskivene eller knekkebrødene dine med søtpotetskiver! Vips så får frokosten, lunsjen eller kveldsmaten en skikkelig oppgradering :grin: 

SAMSUNG CSC

Søtpotetksiver
16 -18 stykker

350 g søtpotet
3 ss kesam
1 ts fiberhusk, kan sløyfes
1 ts bakepulver
150 g havremel*
1/2 ts salt

Stikk et par hull i søtpoteten med en gaffel og bak den i mikroen til den er myk, i cirka 8 minutter. Eventuelt kan du pakke den inn i aluminiumsfolie og bake den i ovnen i cirka 45 minutter. 
Skrap ut innmaten av poteten slik at du kun bruker søtpotetinnmaten og ikke skallet.
Ha søtpotetinnmaten og kesam i en bolle. Mos med stavmikser. Bland inn resten av ingrediensene. 
Bruk en skje og legg klatter på to bakeplater. Ta litt kaldt vann på hendene dine og trykk de flate. 
Stek på 200 grader i 20 minutter.
Avkjøles på rist. 

*har du ikke havremel kan du lage ditt eget ved å ha havregryn i en blender eller foodprosessor

SAMSUNG CSC
Bruk søtpotetskivene som du ellers ville brukt brødskiver og knekkebrød. Topp med det pålegget du måtte ønske. 
I dag ble det gresk yoghurt og syltetøy, kokt egg, og phildelphia, skinke, ost, tomat og agurk. 

SAMSUNG CSC

Kristine ♥

27 kommentarer
    1. Sissel, så til lunsj spiser du deg mett på søtpotetskiver (laget av søtpotet og havremel) med syltetøy på?

    2. Anonym: Skjønner ikke helt hva du mener? Hva er problemet? Jeg bruker heller ikke most banan istede for kesam, man trenger ikke yoghurt i disse egentlig. Og hvis man absolutt må ha masse masse proteiner finnes det masse veganske proteinpulver man kan bruke, samt bønner og andre grønnsaker. Hva er problemet i å spise disse med syltetøy, slik det forøvrig blir vist på bildet? Eller vegansk ost (noe jeg ikke bruker men mange andre veganere bruker). Det er synd det finnes så mange trangsynte mennesker.

    3. Anonym:
      Jeg tror heller at jeg ville byttet ut med noen veganske varianter, som soya yoghurt og brukt bønner eller lignende som pålegg. Man må jo ha proteiner 😉

    4. Hvis man lager en vegansk utgave av disse søtpotetskivene ved å bytte ut kesamen med most banan og bruker syltetøy, frukt og grønnsaker som pålegg, ja da skjønner jeg hvorfor ikke flere vil bli veganere!!!

    5. Anonym: Det finnes mange alternativer, men prøv organisk peanøttsmør, banan og kanel! Siden brødene er litt søte og salte samtidig er det supergodt! Ellers kan man ha vanlig syltetøy, lerums uten tilsatt sukker er vegansk også 🙂 Ellers bruker jeg bare grønnsaker som pålegg iblandt også, feks bare agurk eller stekt paprika!

    6. Jenny:
      Hei Jenny.
      Jeg kommer nok ikke til å gjøre det. Jeg har full respekt for de som velger å være vegetarianere, men min personlige tro er at det ikke er sunt for kroppen. Vi mennesker er kjøttetere og har spist kjøtt gjennom alle årtusener.

      Håper du får en fin uke selv 🙂

    7. Sissel:
      Jeg spiser til jeg blir mett. I går spiste jeg tre, i dag spiste jeg fem. Kommer naturligvis ann på hva man har som pålegg også 🙂

    8. Pernille: Du kan fint få i deg alle aminosyrer og mineraler du trenger som vegetar, hvis man tar den helt ut med veganer må man ta b12 vitamin men ellers får man det dekket!Les deg opp før du kommenterer slike ting…
      Kristine: Hvor mange sånne skiver vil du si er en god lunsj? Hvor mange spiste du? Og slenger meg på veganerukeutfordring, har selv vært veganer i snart 2 år nå! Klem <3

    9. Ikke slemt ment, men ikke ta en vegetar uke. Det er ikke sunt for kroppen din. Den trenger gode aminosyrer og mineraler. Keep up the good work 😀

    10. Tror du jeg kan bruke noe annet enn kesam og havre? Tåler ikke havre eller melkeprotein. Det hørtes veldig godt ut 🙂

    11. Hei kjære Kristine! Håper akillisen din snart blir bra igjen!
      I dag har jeg tenkt til å slenge deg en liten utfordring som jeg tror kunne vært gøy!
      Jeg utfordrer deg til å være vegan/vegetarianer i en uke!
      Det finnes sååå mange gode matoppskrifter på nettet, det er lettere enn man tror!
      Ha en fin uke videre!
      Klem fra Jenny <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg