DU ER UNIK

Dere er alle unike og fantastiske mennesker. Dessverre har mange av oss vanskelig for å se dette selv.
På denne dagen ønsker jeg å gi dere alle en liten ekstra oppmerksomhet, en nydelig blomsterbukett og noen ord om selvtillit.

Har du tenkt over hva du sier til når du snakker med deg selv?
Denne indre samtalen sier mye om hvordan du føler deg, og hvorfor selvbildet ditt er som det er. Hva slags mønster daner de indre samtalene du har med deg selv? Mange finner ut at det er stor forskjell på hva det hadde vært lurt å si til seg selv, og det som faktisk sies. I så fall er tiden moden for å endre kvaliteten på den indre samtalen. Du er et fantastisk menneske og fortjener å ha det bra med deg selv.

Hvis du sliter med selvbildet, er det fort gjort å godta de negative ordene som blir sakt om deg. Det å akseptere disse ordene som du sier om deg selv uten å sette spørsmålstegn ved dem, vil gi deg ytterligere næring til ditt eget negative selvbilde. 
Det du sier om deg selv er som en tegning til deg selv, et selvportrett til albumet som rommer selvbildene dine. Du kan bestemme deg for hvordan du ønsker disse bildene skal se ut. Et selvbilde er ikke fastslått, men forandrer seg konstant via selvprogrammering og signaler utenfra. 

Selvsnakking er en mulighet til å justere ditt nåværende selvbilde.
Selvsnakking kan forgå som en taus samtale inne i deg. Du kan også si ordene høyt, og det kan skrives ned. Det som oftest er mest effektivt er når selvsnakkingen beskriver at forandringen allerede har skjedd. Som regel er det mer oppbyggende og trivelig å si at “jeg er en hyggelig person” i stedet for “jeg skal bli en hyggelig person”.

Neste gang du ser deg selv i speilet si noe positivt om deg selv. “Jeg har pene øyne, for noen pene ben jeg har, jeg lærer fort, jeg er god til å lage mat” osv. 
Si noe pent om deg selv om tro på det. 
DU er en fantastisk og enestående person.

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Dette er så sant! Tenker så ufattelig mye negativt om meg selv, hele tiden. Det fører egentlig bare til at jeg aldri tar i mot/tror på komplimenter, og lar de sjeldne og smålig negative kommentarene gå mye mer inn på meg. Utrolig slitsomt å ha det sånn! Takk for et fint innlegg <3 Skal prøve å tenke over dette fremover!

    2. Takk, dette trengte jeg å høre i dag. Det falt faktisk noen tårer da jeg leste igjennom innlegget. Ha en god dag 🙂

    3. Maren:
      Jeg tror verden absolutt hadde blitt en bedre plass om alle var snillere mer seg selv. Da hadde vi generelt hatt det bedre med oss selv og også omverden 🙂

    4. Et veldig fint skrevet innlegg og du har så rett:). Vi er altfor selvkritiske til oss selv, dette er noe vi alle må få rettet opp, kanskje verden hadde blitt en bedre plass også, da vi kanskje hadde blitt mere positive til oss selv:):)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg