ENKLE SØTE BOLLERUNDSTYKKER

SAMSUNG CSC
Når jeg har en skadet fot og ikke kan gå så mye rundt, er det i hvert fall en ting jeg kan gjøre – bake :grin: Jeg stortrives jo på kjøkkenet, så det spørs om jeg ender opp med å bruke mye av min tiden her de neste ukene. Men det er jo i grunn greit. Baking og matlaging er moro!

SAMSUNG CSC
I dag hadde jeg lyst på boller, men ville lage noe raskt. Jeg tok utgangspunkt i havrerundstykkene som jeg har publisert oppskrift på her før, og laget rett og slett en søt variant. Dermed ble det enkle søte bollerundstykker. Kjempe gode og saftige!

SAMSUNG CSC

Enkle søte bollerundstykker
7 stykker

2 egg
200 g cottage cheese
20 g mandelmel, eventuelt 40 g havremel
60 g havremel
1 ts bakepulver
1 ss sukringold
1 ts kanel
1 ts kardemomme
Rosiner, valgfritt

Bland sammen alle ingrediensene utenom rosinene. Om du ønsker å ha en jevn masse, kan du bruke en stavmikser eller blender til å kjøre deigen glatt. Jeg gjorde ikke det.
Rør så inn rosinene.
Form syv klatter på en bakplate.
Stek på 175 grader i 25 minutter.
Avkjøl litt før du skjærer i dem.

SAMSUNG CSC
Disse er kjempe gode i seg selv. Du kan spise de med eller uten pålegg. Jeg slo et slag for brunost og jordbærsyltetøy, det er en uslåelig kombinasjon på alle typer boller, rundstykker eller som dette; bollerundstykker.
Håper det smaker og at du har en fin fin onsdag!

Kristine ♥

16 kommentarer
    1. ann kathrin:
      Jeg er ikke noe fan av fodmap. Da jeg prøvde den ganske strikt for noen år tilbake, fikk jeg bare enda mer vondt i magen. Jeg følte at jeg bare ble mer sensitiv av å følge den.
      Nå er det også kommet noen nyere forskning som viser nettopp dette, at ved å følge fodmap dietten så blir magen enda mer sensitiv. Det blir mindre og mindre matvarer man tåler.

      Mitt beste tips er å kjøpe et bra probotika produkt. Dette får du ikke tak i i Norge. Du må ha noe med høy potent.
      Jeg bruker denne
      http://no.iherb.com/california-gold-nutrition-lactobif-probiotics-30-billion-cfu-60-veggie-caps/64009?rcode=oke701
      og ble mye bedre etter et par uker. Flere av pt-kundene mine opplever også stor bedring ved bruk at denne probotikaen. Noen blir faktisk helt bra.
      Om du fortsatt sliter ville jeg sett på livsstilen din. Stresser du mye? Spiser du jevnlig? Dette er to ting som magen er veldig ømfintlig på.

      Håper du fikk noen gode tips. Lykke til 🙂

    2. Madelen:
      Jeg laget de som litt flate boller, ja. Laget boller med hendene og trykte de litt ned.
      Når de er ferdigstekt skal skorpen kjennes hard. Vent litt med å skjære i de, for de virker understekt med en gang. Men etter 5 minutters hviletid blir de bra 🙂

    3. De ble godt mottatt og smaken var bra. Eneste minus er at det ble pannekakelapper :p Neste gang unngår jeg å trykke de så flate!

    4. Så gøy! Dette skal jeg overraske mamma med i morgen 🙂
      Hvordan skal de formes før de legges på bakepapir? Som litt flate boller?
      Og hvordan skal de kjennes ut/være når de er ferdig, sånn konsistensmessig ? 🙂

    5. Haha nesten litt komisk men da jeg så bildet på insta tenkte jeg at jeg bare kunne ta havrerundstykke oppskriften (har blitt gjenganger) og gjøre litt om på den også er det akkurat det du har gjort! 😉

    6. hei Kristine. Jeg lurte på.. synes å huske at du har nevnt du har problemer med magen. Har du prøvd sånn foodmap diet? http://www.lavfodmapbok.no/?gclid=CInnz42DjMwCFYgIcgodhG8JUw elle har noe å si om det? Hilsen ei som også plages mye med oppblåsthet og vondt mage, bla. har prøvd å kutte ut gluten og melk og likevel.
      ja har vært hos lege, finner ikke noe, men vært slik i flere år nå.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg