DU LEGGER IKKE PÅ DEG AV MAT PÅ KVELDEN

Det er en myte jeg vil legge død en gang for alle! Det er myten om at du legger på deg av å spise på kvelden.
Du har sikkert blitt fortalt, at du ikke skal spise etter klokken seks for da legger maten seg rett på sideflesket. Det er ikke sant! 
Det er den totale energibalansen i løpet av den dag, altså om du har spist mer eller mindre enn ditt vedlikeholdsnivå, som avgjør om du går opp eller ned i vekt. Forbrenningen din er ikke avhengig av en klokk! Det er forholdet mellom kaloriene du spiser,og kaloriene du forbrenner, som avgjør om du legger på deg, går ned i vekt eller er vektstabil.
Får du i deg færre kalorier enn det kroppen din har behov for, går du ned i vekt. Eller motsatt; får du i deg mer kalorier enn kroppen din har behov får, går du opp i vekt. Uavhengig om disse kaloriene er inntatt tidlig eller sent på dagen!

Men, ja, det er selvfølgelig et men her. For mange kan det lønne seg å fordele kaloriene jevnt utover dagen. Da holder energinivået seg stabilt gjennom dagen og du vil lettere ha overskudd, humør og motivasjon. 

De som kjenner meg, vet at jeg er en kveldsspiser. Jeg foretrekker å spise mesteparten av maten min på kvelden. Ofte blir det en stor porsjon middag rundt fem -sekstiden, etterfulgt av en dessert, alt fra is til sunnere bakst, og en god porsjon kveldsmat rundt klokken åtte -ni. Grovt sett kan jeg si at jeg trolig spiser mesteparten av mitt totale matinntak etter klokken seks. For meg gjør det at jeg sover bedre, som igjen gjør at kroppen restituerer seg bedre og at jeg er mer opplagt på dagtid. 
Det betyr ikke nødvendigvis at det er akkurat dette som er det riktige for deg. Det er slik jeg trives og fungerer best. 
Lytt til kroppen din. Glem hva alle andre sier og mener. Spis på den måten som er riktig for deg og din kropp :grin: 

Kristine  ♥

14 kommentarer
    1. Siden du sier at du spiser det meste av maten din etter middagstid, hvordan spiser du tidligere på dagen?
      Spiser du frokost og lunsj? 🙂

    2. Ida:
      Hvorfor burde man ikke spise etter klokken åtte? Det er jo ikke slik at forbrenningen vår har en klokke. Tenk tilbake til urtiden. Vi er ikke laget for å ha mat hver tredje time eller til faste tidspunkt. Vi er jegere og er laget for å spise på det tidspunktet vi har mat tilgjengelig, uavhengig av hva klokken er 🙂

    3. Anonym:
      Kommer helt ann på hva du spiser resten av dagen. Om du barer spiser Questbarer kan du spise rimelig mange i løpet av en dag 😉

    4. Så akkurat at Silje mariela skrev på sin blogg at man ikke burde spise etter klokken 20 på kvelden!! Blir sååå forvirret. Hva kam grunnen være eventuelt???

    5. Utrolig bra sagt! Jeg har hørt så mange mulige grunner for at man legger på seg som egentlig bare er svada. Dette er en av dem. For det er jo så enkelt at det handler om inntak vs. forbruk!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg