www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

OM MAGERUTER OG MIN FAVORITT MAGEVELSE

  • 16.06.2016, 19:06



Etter at jeg la ut dette bilde p snapchat i gr, kristineokern, fikk jeg utrolig mange sprsml om hvordan jeg trener mage. 
Frst m jeg bare f frem at jeg ikke har mageruter hver dag. Som jeg skrev p snapchap, s hadde jeg drukket relativt mye alkohol den natten. Alkohol er vanndrivende og dermed hadde jeg ekstremt lite vann i kroppen. Da kommer muskulaturen tydeligere frem. 

Nr det kommer til trening av magemusklaturen, s er den akkurat som alle andre muskelgrupper; den m trenes tungt. Legg vekk alle tanker om at hundre situps gir flat mage, det er helt feil! Tren magen tungt en til to ganger i uken med to til tre velser. Det holder mer enn nok. Selv trener jeg mage maks en ganger i uken med to velser hver gang.
Under kan dere se min favoritt magevelse. 

SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC
Jeg er usikker p akkurat hva denne velsen heter, men jeg kaller den liggende skr benhev. 
Start med ligge p ryggen p en benk. En skr benk vil gi strre motstand enn en rett benk. Bruk hendene til ta tak i benken slik at du fr sttte og ikke sklier ned av benken. Ha bena i nitt graders vinkel slik du ser p det nederste bildet. Senk s bena nedover mot gulvet samtidig som du retter dem ut. Bevegelsen skal vre rolig og kontrollert. Pass p at korsryggen hele tiden er i kontakt med underlaget p benken. Spenn magemuskulaturen, dette er veldig viktig slik at du fr god kontakt med musklene, og trekk bena opp mot magen igjen.
Gjenta og gjr s mange repetisjoner du klarer. Ta to til tre sett.  
I denne magevelsen er det hovedsakelig rette magemusklene, alts rectus abdominis, og hofteleddsbyerne, iliopsoas, som hovedsakelig trenes. 


Jeg m legge til at synlige mageruter avhenger av fettprosent. S lenge det er fett over muskulaturen vil ikke musklene bli synlig.
Det skal mye til for at magemusklene blir svrt tydelige hos jenter. Det er heller ikke sunt med en spass lav fettprosent. Hadde jeg skulle gtt rundt med s synlige mageruter hver dag slik som bildet over viser, hadde jeg trolig ikke hatt menstruasjon, energi eller et srlig bra liv. Mageruter er rett og slett stort sett en flge av lav fettprosent og for lav fettprosent hos jenter er ikke anbefale. 
Det er likevel mange andre grunner til trene magen. Blant annet fordi kjernemuskulaturen stabiliserer kroppen, noe som er ekstremt viktig for kunne gjennomfre daglige gjreml som bye seg opp og ned uten skader. En godt trent magemuskulatur er ogs viktig for god balanse, kroppsholdning og for hindre ryggskader. 
Tren gjerne magen, men gjr det for ha en sunn og velfungerende kropp, ikke for f mageruter :grin:  


Kristine ♥ 

16.06.2016 kl. 20:23
Fortsatt r form da!!!!

Kristine

20.06.2016 kl. 18:18
Anonym:
Hihi... Takk :)

Marie Vigebo

16.06.2016 kl. 20:24
Bra og inspirerende innlegg! N fikk jeg lyst til dra ned p trening og kjre et par magevelser! :D Jeg trener selv magen tungt 1-2 ganger i uken og merker stor forskjell! Jeg liker veldig godt planken, pluss samme velse som deg bare p gulvet! Vil du skrive et lignende innlegg, bare om overkropp? Hvordan deler du opp overkroppen p trening og hvilke velser sverger du til? :)

Kristine

20.06.2016 kl. 18:19
Marie Vigebo:
Hvordan jeg trener overkropp? Jeg legger ofte ut treningsktene her p bloggen, s det er bare flge med s kommer ktene. Da kan du se hvordan jeg trener :)

Amalie

16.06.2016 kl. 21:35
Kloke ord Kristine :-)

Kristine

20.06.2016 kl. 18:18
Amalie:
:)

Alexandra

17.06.2016 kl. 00:26
Du er bare best! Elsker dine sunne meninger og syn p ulike ting! Og du ser smasssshing ut 😍 Ha en fiinfin helg flotta :D

Kristine

20.06.2016 kl. 18:18
Alexandra:
Utrolig hyggelig kommentar og tusen takk :)

Lilly

17.06.2016 kl. 10:27
Nok en gang, takk for kloke ord

Kristine

20.06.2016 kl. 18:18
Lilly:
<3

:D

17.06.2016 kl. 10:54
Hei! Liker veldig godt bloggen din og du inspirerer mye :) Titter innom er flere ganger i uka :D Over til noe annet, jeg husker og ha lest at du hadde betennelse i akillesen for en liten stund tilbake?? Jeg har det samme n, og det er s utrolig kjedelig :(. Det begynte for 2 uker siden, og har ikke kunnet g mye, lpe eller trene bein i lpet av den tiden. Jeg kom meg til legen i gr og fikk noen tabletter som skal hjelpe litt, og jeg skal fortsette vre mest mulig i ro. Legen sa det mest sannsynligvis ville ta 2-3 uker til fr jeg kan gjre noe aktivt, noe som er litt krise i og med at jeg blant annet skal til Amsterdam, noe som innebrer masse ging. Jeg har ogs en veldig aktiv jobb jeg jobber ca 2 ganger i uka p, noe jeg merker er en belastning for foten. Ufattelig kjipt ha det snn! Har sommerfere og hadde planer om endellig f tid til lpe masse og g lange turer, da det er noe jeg elsker gjre. Jeg lurte derfor p om du ville dele noen tips og erfaringer med meg? Hvor lang tid tok det? Hvor mye ging/aktivitet er ok i f.eks. lpet av en dag? Hva gjorde du av trening/ aktivitet? Selv prver jeg trene styrke p overkropp ca. 2 ganger i uken (tr ikke trene noe med bein), og dette er den eneste treningen jeg gjr. Klarer ikke trene flere ganger enn det, da jeg synes trene overkropp er alt for ensformig og kjedelig til gjre ofte. Elsker derimot trene bein, haha. Og nr det kommer til aktivitetsniv, s er man jo strengt tatt ndt til g en del, noe som kanskje ikke er s bra. Bor et stykke unna t-bane og buss i tillegg til at jeg gr til treningsenteret, til og p jobb osv! Er det veldig dumt og vil forverre bedringsprossen? Takk p forhnd :) <3

Kristine

20.06.2016 kl. 18:18
:D:
Hei D.
Jeg hadde i tillegg en liten rift i akillesen, slik at det er noe som tar bortimot et halvt r fr blir helt bra. Jeg sliter alts fortsatt med akillesen. Det gjr at jeg ikke kan g eller lpe. Bentrening fungerer riktignok ganske s bra.

Jeg ville hrt med legen din eller en dyktig fysioterapeut. Jeg fikk tilbud om kortisol-spryte. Jeg takket riktignok nei, da jeg vil at kroppen skal gro p egenhnd, men kanskje dette kan vre noe for deg? f rd og tips av en profesjonell er uansett det jeg vil anbefale deg, da jeg ikke er noen ekspert p omrdet. LYkke til <3

Anastasia

17.06.2016 kl. 15:50
Du er en klok dame <3

Kristine

20.06.2016 kl. 18:15
Anastasia:
Takk for det :)

Tina

17.06.2016 kl. 17:52
Kjempefint og viktig innlegg :)

Kristine

20.06.2016 kl. 18:15
Tina:
Hygglig at du synes det :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits