BULGARSK UTFALL – EN RUMPE KILLER

SAMSUNG CSC
Er det en øvelse jeg virkelig elsker og hater, er det bulgarsk utfall! 
Jeg hater benøvelsen fordi den er så forferdelig tung, den får svetten til å renne og lår og rumpe til å dirre! Og jeg elsker øvelser fordi den virkelig tar godt på bena og er en real rumpe killer!

Jeg liker best å ta bulgarsk utfall i sokkelessen med  en manual, altså kun ha en manual i en hånd og den andre hånden fri. Det er da jeg føler at jeg får riktig teknikk og best kontakt med muskulaturen. Du kan også ta bulgarsk utfall med en vektstang eller ha en manual i hver hånd.
Riktig teknikk for bulgarsk utfall:
Sett den bakre foten på kanten av en benk, stol eller lignende. Hold en manual i armen på samme side som den bakre foten. Altså, har du venstre fot på en benk, skal venstre hånd holde en manual. Du kan også holde en manual i hver hånd, eventuelt ha en vektstang på skuldrene. Overkroppen skal være nogenlunde rett og brystkassen skal opp. Skyt hoften fremover på det bakre benet slik at hoftebøyeren strekkes. Ha god stabilitet i foten og senk kroppen ved at du bøyer i hoften, mens du har tyngdepunktet på helen på fremre fot. Du skal gå så langt ned at kneet på den bakre foten nesten berører gulvet og at låret på den fremre foten er parallel med gulvet. Press fra i helen i fremre fot og kom opp til startposisjon. Gjenta. 

Vær obs på at tyngdepunktet skal være på helen i fremre fot under hele øvelsen. 
Har du ikke gjort bulgarsk utfall før, kan det lønne seg å gjøre den med egen kroppsvekt, altså uten ekstra vekter, til du har fått inn teknikken. 
Denne øvelsen kan du fint gjøre hjemme. Ta en tung bok i hånden eller fyll en brusflaske med vann og bruk det som vekt!

I dag kjørte jeg bulgarsk utfall, 4 sett, i super sett med kick back i kabel.
Prøv det selv. Jeg skal love deg at du vil kjenne det i rumpen :grin: 

Kristine ♥ 

12 kommentarer

Siste innlegg