hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SLIK BLE JEG KVITT MINE MAGEPROBLEMER

  • 01.08.2016, 16:41


Som mange av dere vet, har jeg slitt mye med magen min siden tenrene. Jeg har ftt mange diagnoser, blant annet irritabel tarm, enzymmangel og hyperallergi. De siste ti rene har jeg prvd utallige dietter og rd. LCHF, FOODMAP, glutenfritt, sukkerfritt ,  drikk urtete p tom magen, selvmassasje av magen, naturterapi,   bare g med lse klr over magen og en hel del andre ting. For ikke snakke om alle kronene jeg har brukt p forskjellige kosttilskudd! Jeg er nesten flau over hvor mye tid, energi og penger jeg har brukt p forske finne en lsning p mine mageproblemer. Likevel er jeg veldig glad for det. Etter mye prving og feiling har jeg n minimalt med magevondt, gass, sure oppstt og andre mageproblemer. 


Da jeg vet det er mange der ute som ogs sliter med magevondt, vil jeg dele hva som har hjulpet for meg. 
SAMSUNG CSC
- Tilskudd av probitika
Dette er nok det som har hjulpet meg mest. Jeg har nevnt dette flere ganger p bloggen. Fortsatt bruker jeg hydose probitika hver dag, jeg bruker denne fra California Gold Nutrition som jeg kjper p iHerb. Den har mye hyere innhold enn noen tilskudd du fr kjpt i Norge. Mange av mine venner og bekjente har ogs testet ut denne probotikaen etter tips fra meg, og alle har s langt flt en forbedring p magefunksjonen. 

- Mer fett i kosten 
ke inntaket av fett har desidert vrt nyttig. Jeg spiser mer fet fisk, avokado, kokosolje, egg, meierismr og fete melkeprodukter som ost og rmme. Fett gjr at tmmingen fra magesekken tar lenger tid og tarmene dine fr dermed bedre tid til fordye maten. 

- Tilskudd av Glutamin
Hvorvidt glutamin styrker fordyelsen eller ei, er omdiskutert. Enkelte studier viser at det hjelper fordyelsen, andre studier viser liten effekt. For meg har det hjulpet. De frste to ukene jeg begynte med Glutamin, tok jeg en toppet teskje tre ganger om dagen en halv time fr hvert mltid. N tar jeg en toppet teskje om morgenen p tom mage hver eneste dag sammen med et glass vann. Jeg bruker Glutapure fra UltimateNutrition.

- Redusere stressnivene
I dagens samfunn kan en lett fle mye stress og forventinger fra mange kanter. Psykisk stress var trolig en av hoved triggerne for mine mageproblemer. Er kroppen stresset, blir magen stresset og da kan det oppst problemer under fordyelsen av maten vi spiser. Jeg mtte rett og slett begynne stenge en del av stresset ute, og sette av mer tid til meg selv hver dag. lre slappe av og stenge ute stress er en kunst. Jeg mtte faktisk ha profesjonell hjelp for lre dette! Kanskje er du i samme bt?


Dette er alts ting som har hjulpet meg. Hper det kan vre til nytte og hjelp for deg ogs :grin: 

Kristine ♥

Janne

01.08.2016 kl. 17:29
Dette var et fint innlegg :-)

Kristine

03.08.2016 kl. 19:52
Janne:
S bra :)

Silje

01.08.2016 kl. 18:22
Her var det mange fine tips. Takk =)

Kristine

03.08.2016 kl. 19:52
Silje:
Hyggelig at du synes det :)

Ina

01.08.2016 kl. 18:26
Hei!

Veldig fint innlegg, tusen takk for at du faktisk tar deg tid til skrive om dette temaet og dine problemer. Jeg har ogs en del mageproblemer, og har skrevet til deg fr. Kan huske du anbefalte disse kapslene fra iherb: http://no.iherb.com/Healthy-Origins-Probiotic-30-Billion-CFU-s-60-Vcaps/19518. Jeg bestilte dem med en gang, og har brukt dem daglig siden det og opplever egentlig magen som bedre etter at jeg startet med dem :D Ser at du anbefaler noen andre tabletter n, men at de er noks like i bakterieinnholdet, men lurer bare egentlig p om du foretrekker dem over de jeg har eller om det gr for dem samme? Min pakke begynner g mot slutten og m snart bestille ny, bare lurer da p om jeg heller skal bestille den du skrev om n :)

Kristine

03.08.2016 kl. 20:00
Ina:
Hei Ina.
S bra at du fler en bedring av probotikaen.
Jeg synes faktisk at den probotikaen jeg bruker i dag, er litt bedre enn Origins sin versjon og fler den har hjulpet meg enda et hakk. Om du gr mot slutten vil jeg anbefale deg prve California Gold Nutrition og se om du fler enda mer forbedring. Om ikke s kan du g tilbake til Origins sin versjon etterp. Den er jo litt rimeligere.
Lykke til :)
h mange gode rd og fine ord her <3 Jeg kjener meg igjen i mange av tingene du skriver - s kanskje jeg skal teste ut noen av disse tingene! Tusen takk!

Kristine

03.08.2016 kl. 19:52
linnmblom:
Prv en hydose probotika frst. Det er det viktigste punktet. Mange blir helt bra av bare den lille tingen :)

Josefine

01.08.2016 kl. 21:43
Jeg sliter s mye med magen s dette var et veldig nyttig innlegg :-)

Kristine

03.08.2016 kl. 19:51
Josefine:
Lykke til med magen :)

Stine

01.08.2016 kl. 23:37
Hei Kristine!

S spennende blogg du har. Jeg digger den!

Jeg jobber med g ned i vekt (er noe overvektig) og f en strammere og sunnere kropp. Jeg lurer p hva jeg skal velge av proteinpulver? Jeg vil bruke det i fronostpannekaker. P Ironshop ble jeg anbefalt Quest sitt bakeprotein fordi annet protein ville delegges ved oppvarming i stekepanna. Stemmer det? Jeg er ogs p jakt etter noe som ikke sprenger kaloribudsjettet mitt, men som holder meg mett lenge og gir sunn energi. Hva skal jeg se etter?

Kristine

03.08.2016 kl. 19:51
Stine:
Hei Stine. Frst og fremst, takk for koselige ord.
Det er en myte at du delegger proteinet ved vare med det opp. Du delegger ikke proteinet i en biff eller melk nr du varmer det. Det samme for proteinpulver.
Velg et proteinpulver med hyt proteininnhold og lavt fett- og karbohydratinnhold. Selv er jeg fan av:
http://www.x-life.no/tt/index.php?tt=8591_12_143580_&r=%2Fproducts%2Ftroponin-3kg
Det bde smaker godt, er rimelig og har bra nringsinnhold :)

Emma

05.08.2016 kl. 23:55
Hei.

Jeg plages veldig med magen, og har et sprsml til deg; var det slik at da du hadde de strste mageproblemene at du ikke flte en mettflelse? For dette er noe jeg har slitt med veldig mange r. Jeg kan spise s sykt mye noen ganger, men jeg fler meg ikke srlig bra etterp. Og tar ei stund fr magen min blir "normal" igjen hvis det foregr over lengre tid. Har du hatt dette problemet? Eller hvilke mageplager har du hatt? Vil gjerne vite om de kan vre like, slik at det du faktisk tar kan funke. Er litt skeptisk av meg. :)

Kristine

06.08.2016 kl. 11:11
Emma:
Hei Emma. Om det eneste mageproblemet du har er metthetsflelsen er det ikke et mageproblem. Jeg slet veldig med at jeg flte at magen min var bunnls etter at jeg hadde spiseforstyrrelse. Det skyldes ofte at man har tuklet med spisemnsteret eller mat, og hormonene som styrer sult og metthet blir "forvirret" og kommer ut av balanse.
Om det kun er sult og metthet som er ditt problem, vil ikke tipsene over vre til spesielt nytte for deg, annet enn at mer fett og peobotika kan ha en liten virkning.

Lilly

17.08.2016 kl. 15:47
Husker jeg prvde glutamin etter du anbefalte det sist, men jeg ble bare enda vrre av det! Fikk steinhard og oppblst mage😖 Tror derimot at stress kan vre en stor faktor hos meg, kunne du skrevet et innlegg med litt tips om hvordan hndtere/kvitte seg med stress kanskje? :) Fler ikke helt jeg greier slappe av uansett hva jeg gjr..

Kristine

18.08.2016 kl. 18:11
Lilly:
Det var synd at det ikke hjalp deg Lilly.
Angende stress s synes jeg dette er vanskelig. Enda vanskeligere sette ord p. Jeg vil anbefale deg melde deg p et kurs, jeg ble sendt p mindfullness kurs gjennom legen, eller oppske en psykolog som kan hjelpe deg. Stress sitter jo i hodet. Da m en lre roe ned tankene.
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no