NEI -MAT

Nei, nei nei! Det finnes ikke noe som heter nei -mat!

SAMSUNG CSC
Nyter en feit og god pizzabit. Alt med måte!

Her forleden overhørte jeg to jenter på treningssenteret. Hun ene snakket om hvilke matvarer som var nei -mat og som hun ikke kunne spise. Rettere sagt – aldri kunne spise! 
Jeg får vondt inn i sjelen når jeg hører slikt. Det finnes da ikke noe som heter nei -mat. Det er ikke slik at en enkelt matvare vil gjøre deg tykk. Ja, det er forskjell på hva slags næringsstoffer som finnes i forskjellige matvarer. Et stykke biff inneholder for eksempel godt med protein, b-vitaminer og jern, mens en appelsin inneholder karbohydrater, fiber og c-vitamin. Sjokolade, brus og godteri inneholder sukker, men disse vil i seg selv ikke gjøre deg tykk så lenge du ikke spiser mer enn hva kroppen din trenger.

Hvorfor ha nei-mat når du heller kan tenke alt med måte?
Ved å si nei eller holde seg fullstendig unna en matvare, vil en oftest bare få mer lyst på den aktuelle matvaren. Tenk heller at du skal spise sunt og variert mesteparten av tiden. Da gjør det ingenting om du tar deg et pizzastykke, en godispose eller en brus her og der! 
Nyt livet og alt som hører med…også alle matvarer :grin:

Kristine  ♥

25 kommentarer
    1. For meg fungerer det bare ikke å spise noe med sukker “med måte”. Jeg ser virkelig forandringen i speilet på EN dag, om jeg gjør det. Eser ut og ikke minst føler meg helt forferdelig. Blir tung i magen og orker ingenting. For ikke å snakke om at jeg blir mer depressiv. Derfor har jeg bestemt meg for å leve “sykt” og aldri spise sukker. Det fungerer for meg, tar meg heller en proteinbar uten tilsatt sukker (ja, spiser fortsatt “naturlig” sukker i moderate mengder). Har aldri lyst på vanlig godteri når jeg har sukkerfri alternativer, eller pizza og sånn. Holder meg unna laktose også. Føler meg som sagt mye lettere både kroppslig og til sinns :-)) nå har jeg bare levd sånn i 3 uker, men fortsatt gått ned ca 2 kg. Det er vel mest vannvekt.. Hater hvordan vannet i kroppen kommer og går, men prøver og ikke tenke for mye på det når der står på som verst. Jeg mener uansett at sukker er en uting, som er avhengighetsskapende, og som man burde holde seg unna uansett om man har naturlig lav fett% eller ei.

    2. Enig med deg, Kristine. Nei-mat er det ingen som behøver. Nei-mengde og hyppighet derimot… Det er det som er av betydning for helsa i det lange løp. Og apropos helse, tror jeg folk ville tjent mye på å basere valgene på helsen og ikke utelukkende på kroppens utseende, slik det dessverre ofte er

    3. Synest folk som tåler “såkalt “nei-mat”, er heldige jeg 🙂 Etter at jeg fikk et hav med allergier og intoleranser, så tenker jeg berre at en burde sette pris på at en har så fantastisk kropp som aksepterer og fordøyer “problemfritt” all type mat og drikke 😉

    4. Det er jo ikke sikkert “NEI-MAT” handler om å gjøre deg tykk eller ei heller 😛
      Jeg har ingen slik liste men holder meg helt unna vanlig kaker, godterier og mye mat fordi jeg føler meg mye bedre uten, ikke vektmessig den er den samme.

    5. Kjempe flott innlegg! 😀 Tar meg selv i å ha nei mat, så dette var en tankevekker!

    6. Dette innlegget gjorde dagen min! Bloggen din sprer alltid så mye positive og sunne holdninger og jeg blir alltid så glad av å lese. Du stråler om dagen, og du er virkelig et godt forbilde- Du finner alltid den gyldne middelvei med kosthold og trening. Tusen takk for at du blogger!

    7. Så enig! Elsker når du skriver slike innlegg 🙂 Du er virkelig inspirerende 🙂 Kos deg massevis på ferie. Klem

    8. Tusen takk, dette innlegget kom akkurat som bestilt! Jeg spiser sjeldent usunt, og da får jeg på en måte et behov for å “stå over” vanlig mat når jeg har spist feks en bolle. Det er kjipt å gå rundt å ha dårlig samvittighet for en jævla bolle!!
      Ha en fortsatt flott dag! Du er et strålende forbilde <3 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg