www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVA SLAGS FETT SKAL JEG BRUKE TIL STEKE MED

  • 11.10.2016, 16:40


Et sprsml som stadig dukker opp fra lesere og pt-kunder er 'Hva slags fett skal jeg bruke til steke med?'. 

SONY DSC
Kokosolje til venstre og meierismr til hyre i stekepannen min. 

Svaret mitt her er kokosolje eller ekte meierismr
Det som er viktig er at du bruker en fettype som tler varme. Flere fettyper kan oksidere, det vil si at de skades eller endrer egenskaper, nr de varmebehandles. Det er de flerumettede fettsyrene, for eksempel soyaolje eller solsikkeolje, som er mest utsatt for dette, og de skal derfor ikke brukes til steking. Enkelt sagt kan en si at jo mer mettet fett en fettypen bestr av, jo hyere temperatur tler den. 

Jeg bruker kokosolje til det meste av steking og ogs ofte i baking - kokosolje er et super produkt! Om jeg wokker grnnsaker, steker pannekaker, lager eggerre, ja, you name it, s er kokosolje frstevalget. Nr jeg skal steke kjtt, fisk eller fjrkre, bruker jeg derimot meierismr. Da blir stekeskorpen best. Favorittsmret er fra RrosMeieriet men vanlig meierismr er ogs supert. Og for de av dere som fortsatt tror at smr er usunt - det er en myte (som heldigvis begynner svinne bort). Ekte meierismr er ikke helseskadelig, tvert imot inneholder smr CLA (s slutt bruk undvendige kroner p dette kosttilskuddet), vitamin A, E og K2. 


Du lurer kanskje p hvorfor jeg jeg elsker kokosolje?
90 % av fettet i kokosoljen er mettet. Dette er jo hovedgrunnen til at kokosolje egner seg s godt til steking, da det mettede fettet gjr at den tler hy temperatur. Omtrent 70 % av fettet i kokosoljen er kort- og mellomkjedede mettede fettsyrer, som blir brukt som hurtig energi i kroppen og som i liten grad kan lagres som fett i kroppen. Studier viser at kokosfett kan bedre insulinflsomheten vr, gi bedre metthetsflelsen, gi hyere forbrenning og gi en bedre fordeling mellom LDL- og HDL-kolesterolet i blodet vrt.  Enkelte studier viser ogs at kokosolje kan bedre kroppssammensetningen og gi vektreduksjon.
Jeg bruker denne varianten.


Neste gang du skal steke noe, valg sunt fett fra kokosolje eller meiersmr :razz:

Kristine ♥

Ylva Nesheim

11.10.2016 kl. 17:31
Skal prve!

Kristine

12.10.2016 kl. 05:52
Ylva Nesheim:
Ja, gjr det :)

Solveig

11.10.2016 kl. 17:52
Er det lov si halleluja? Blir s glad nr sunt fett blir fremmet :-D

Kristine

12.10.2016 kl. 05:52
Solveig:
Tenker du p Rros n? Er jo det beste smrer :)

Beathe

11.10.2016 kl. 18:15
Jeg bruker kokosolje eller PAM til steking. PAM er jo olivenolje i spray. Jeg har ogs lest at flere typer oljer kan oksidere, og olivenolje er blant dem. Likevel, mange kjendiskokker som for eksempel Jamie Olivier steker alt fra grnnsaker til kjtt p nettopp olivenolje! Det er ikke s lett vite hva som er riktig.

Kristine

12.10.2016 kl. 05:52
Beathe:
Kokosolje som du bruker, er jo fantastisk :)
Olivenolje fungerer om varmetemperaturen ikke er for hy. S en kan fint bruke olivenolje nr man steker p lav temperatur. Men ved hy temperatur som ved wokking eller steking av biff, burde man velge en fettype som har mer mettet fett i seg og som da tler hyere varme :)

Sophie

11.10.2016 kl. 18:43
Ja til sunt fett :-)

Kristine

12.10.2016 kl. 05:50
Sophie:
Sunt og godt :)

Lene

11.10.2016 kl. 20:26
Rapsolje egner seg ogs veldig bra til steking :)

Kristine

12.10.2016 kl. 05:50
Lene:
Ikke ved for hy varme som ved wokking. Da anbefaler jeg en fettype med mer mettet fett :)

Helene Ragnhild

12.10.2016 kl. 22:53
Veldig bra!!! Bra vi er flere med godt fettvett :D <3

Kristine

13.10.2016 kl. 15:38
Helene Ragnhild:
Ogs er det jo godt ;)

Juni

14.10.2016 kl. 13:06
Hei, interessant innlegg, jeg blir s forvirret av dette fettet! Jeg er ung og husker fortsatt tiden I mat og helse p ungdomsskolen, da lrte vi helt bestemt at umettet fett er det sunne fettet og at mettet fett skal man redusere inntaket av. S mener du at mettet fett generelt er greit eller at akkurat det mettede fettet fra smr og kokosolje er sunt?

Kristine

14.10.2016 kl. 14:17
Juni:
Hei du.
Det har ikke vrt riktig godt dokumenter at mettet fett er dirkete skadelig. Vi har s mye god forskning i dag som viser at det blant annet ikke er noe sammen heng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom.
For all del, jeg har ikke noe enten eller forhold og mener ikke at du utelukkende skal spise mettet fett. Men pst at mettet fett er skadelig, vet vi er feil den dag i dag.
Mettet fett er ndvendig for funksjonen av alle celler i kroppen. Tenk feks p vre forfedre, vi er jegere av natur. Disse levde utelukkende p kjtt og her er det hovedsakelig mettet fett.
Om du vil lese mer om det anbefaler jeg dette innlegget :)
https://paljabekk.com/2015/08/20/ny-forskning-mettet-fett/
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits