SPICY PIZZA

Da er fredagen her og det er helg! 
Jeg har faktisk langhelg og tok helg allerede i går kveld. Da slo jeg til med denne spicy pizzaen, for helg og pizza hører sammen :grin:

SAMSUNG CSC
Denne gangen laget jeg en tykkere bunn enn normalt med fiberfin, havremel og speltmel. Den ble knall god og perfekt når pizzaen består av masse deilig fyll. Fyllet har jeg spicet opp med chili og jalapenos. Resultatet blir fantastisk godt. Har du ikke prøvd jalapenos i pizzafyllet før, må du gjøre det! Smak deg gjerne til med chili og jalapenos slik at du får den smaken du ønsker. Håper det smaker!

SAMSUNG CSC

Spicy pizza
Til 2 mindre pizzaer eller 1 bakeplate

Pizzabunn
1 dl fiberfin, eller mer mel
1 dl havremel, eventuelt annet mel 
3 dl speltmel  
1/2 pakke tørrgjør
1ts salt
2 dl vann

Bland sammen alle ingrediensene utenom vann. Tilsett så vannet og bland godt. Ha eventuelt i mer mel eller mer væske om deigen blir veldig tynn eller løs. 
Om du har tålmodighet, så lar du deigen heve 30 minutter. Er du som meg, utålmodig, lar du deigen stå i 5 minutter før du så kjevler den ut. Det er ikke nødvendig med hevetiden. Jeg kjevlet ut deigen i 2 rektangler, men du kan også kjevle ut pizzabunnen slik at den passer 1 bakeplate. 
 Stek på 225 grader i 12 minutter.

Pizzafyll
2 pakker karbonadedeig
1 stor løk
1/2 rød chili
2 fedd hvitløk
1 boks tomatpure
1 boks hakkede tomater
1 dl vann
1 boks maiskorn
1 ts salt
1 ts spisscummen
1 ts paparikakrydder
1/2 glass jalapenos
Ost, jeg brukte Jarlsbergost

Hakk løk i terninger og finhakk hvitløk og chili. Ha løk, chili og hvitløk i en panne sammen med karbonadedeig og stek til løken har blitt gyllen. Tilsett så hakkede tomater, tomatpure, vann, maiskorn, jalapenos og krydder. La det koke i 5 minutter. 
Fordel fyllet over den forstekte pizzabunnen. Topp med ost i skiver. Strø gjerne noen ekstra jalapenos over.
Sett pizzaen på nederste rille i ovnen på 225 grader i 12 -15 minutter. Pizzaen skal stå lenge nok til at osten har smeltet.
Nyt en knall god og spicy pizza! 

SAMSUNG CSC
En liten klatt rømme og litt ruccola gjør pizzaen ekstra god! 

Nå får jeg komme meg avgårde. Jeg skal nemlig på Yogaweekend på Norefjell spa. Som jeg gleder meg! Spa, yogatimer, god mat (hallo elskede hotellfrokost), hyggelige mennesker og avslapping. Dette må jo bare bli en fantastisk deilig helg! 
Håper din også blir bra. Smil litt ekstra og ta vare på de rundt deg. 

Kristine  ♥

12 kommentarer

Siste innlegg