www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

LØPING : FORDELER OG TIPS

  • 24.10.2016, 17:39


Jeg startet jeg faktisk dagen min med en løpetur. Utrolig deilig! Ettersom jeg er et skikkelig B-menneske, så er det å komme seg tidlig opp for å løpe ikke helt min stil. Er du lik? For å både motivere meg selv og deg til en løpeøkt tenkte jeg å skrive noen ord om løping og dele noen fordeler og tips. Dette er en billig og veldig lett tilgjengelig treningsform omtrent alle kan få til! 

SAMSUNG CSC
Jeg var rimelig fornøyd etter en joggetur tidlig mandag morgen. 

Hvorfor løpe?
Jo, løping har mange fordeler:
- Løping styrker skjelettet.
Ettersom du flytter din egen vekt og løfter deg selv for hvert steg, gir det en belastning på kroppen som styrker det skjelettet ditt (med mindre du overtrener naturligvis, da vil det ha negativ effekt). Dette er supert for oss kvinner ettersom det reduserer risikoen for benskjørhet. 
- Løping gjør deg glad.
Kun en liten halv time løfter humøret ditt og senker stressnivåene i kroppen. En liten løpeøkt kan derfor gjøre deg mer fornøyd og lykkelig. 
- Løping øker forbrenningen.
Ettersom lungekapasiteten og blodomløpet stiger, gir løping deg også bedre forbrenning. Spesielt intervalløping har god effekt her. Den økte forbrenningen fortsetter også etter at treningsøkten er ferdig. 
- Løping reduserer risikoen for livsstilssykdommer.
Ettersom løping øker kondisjonen din, vil igjen blodtrykket senkes og dette reduserer risikoen for en rekke sykdommer som hjerte- og karproblematikk. 


Hvordan løpe?
Det er en rekke tips som kan gjøre løpingen bedre og morsommere.
- Husk oppvarming.
Bruk noen minutter, gjerne 5 -10 minutter, til oppvarming slik at du får igang kroppen og blir god og varm. Oppvarming er ikke bare skadeforebyggende, men det gjør deg også psykisk klar for løpeøkten. 

SAMSUNG CSC- Velg riktige sko.
For hvert skritt du tar, gir det en belastning opp gjennom helen, kneet og hoftene. Riktig sko som er tilpasset din vekt og din løpestil er viktig. Få hjelp i en sportsbutikk nær deg. 
- Løp mest mulig på mykt underlag.
Asfalt og tredemølle er hardt for kroppen og gir stor belastning for hvert steg du tar, mens skog, gress og grus gir mindre belastning og er mer skånsomt.
- Løp avslappet.
Mange spenner nakke og skuldre når de løper. Forsøk å løpe lett og ledig, med korte og raske skritt. Skuldrene skal ikke være trukket opp mot ørene, men være i en nøytral posisjon hvor armene dingler med. Kanskje kan det være en ide og melde seg på et løpekurs om du vil bli en god løper og styrke teknikken din?

SAMSUNG CSC- Finn god musikk.
Vi drives alle av forskjellige ting og forskjellige rytmer. For mange, inkuldert meg selv, kan god musikk på øret været utrolig moviterende. Finn ut hvilken musikk som motiverer akkurat deg. 
- Ikke bry deg om hvordan du ser ut.
Rød i trynet? Svett? Usminket? Ja, der har du meg! Om det ser veldig pent og sjarmerende ut? Nei, absolutt ikke, men det er da svært få mennesker som ser bra ut når de trener. Ta deg selv uhøytidelig og ikke tenk på hvordan du ser ut. De fleste andre mennesker er så opptatt av hvordan de selv fremstår, at de knapt legger merke til deg uansett. 
- Konkurrer mot deg selv.
Glem alle andre, fokuser på deg selv og din egen fremgang. Er du helt ny innenfor løpeverden, starter du med korte og rolige løpeøkter. Deretter kan du øke intensitet og varighet etterhvert som kondisjonen og løpegleden øker. 
- Bare gjør det!
Noen ganger kan dørstokkmilen være utrolig lang, til tross for at løping er nok så enkelt å gjennomføre. Løping krever tross alt mye fysisk og mentalt. Ikke tenk for mye, bare kom deg ut å gjør det. Det kjennes jo så utrolig deilig ut etterpå!


Håper du fikk litt mer motivasjon til å ta deg en løpeøkt i høst :grin:

Kristine ♥ 

Victoria Larsen

24.10.2016 kl. 18:01
Liker så godt å lese slike innlegg! :) god kveld!

Kristine

25.10.2016 kl. 06:08
Victoria Larsen:
Så hyggelig Victoria :) Ha en god tirsdag!

Danian. Gutteblogger

24.10.2016 kl. 18:11
Dette var gode tips. Jeg løper ca to ganger i uken med at jeg spiller håndball og fotball. Hehe men kanskje når jeg kommer meg mer inn i trenging at jeg skal ta meg en liten halvtimes løpetur Hehe

Kristine

25.10.2016 kl. 06:07
Danian. Gutteblogger:
En liten løpetur er jo utrolig deilig for kropp og sjel :) Men du er jo dyktig som er i bevegelse allerede :)

Anastasia

24.10.2016 kl. 19:38
Inspirerende innlegg :-)

Kristine

25.10.2016 kl. 06:07
Anastasia:
Hyggelig at du synes det. Dette er komisk, men jeg synes faktisk det selv også. Så nå skal jeg ut å løpe litt :)

Lisa

25.10.2016 kl. 12:40
Dette gav løpesmak :-)

Kristine

25.10.2016 kl. 16:51
Lisa:
Så bra :)

Ingeborg

25.10.2016 kl. 21:06
Hei! Utrulig stilige sko med blomstertrykk på, kor har du kjøpt dei/kva merke er det?

Kristine

26.10.2016 kl. 07:25
Ingeborg:
De er gamle. Fra Reebok kjøpt i USA :) Takk.
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits