www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

LPING : FORDELER OG TIPS

  • 24.10.2016, 17:39


Jeg startet jeg faktisk dagen min med en lpetur. Utrolig deilig! Ettersom jeg er et skikkelig B-menneske, s er det komme seg tidlig opp for lpe ikke helt min stil. Er du lik? For bde motivere meg selv og deg til en lpekt tenkte jeg skrive noen ord om lping og dele noen fordeler og tips. Dette er en billig og veldig lett tilgjengelig treningsform omtrent alle kan f til! 

SAMSUNG CSC
Jeg var rimelig fornyd etter en joggetur tidlig mandag morgen. 

Hvorfor lpe?
Jo, lping har mange fordeler:
- Lping styrker skjelettet.
Ettersom du flytter din egen vekt og lfter deg selv for hvert steg, gir det en belastning p kroppen som styrker det skjelettet ditt (med mindre du overtrener naturligvis, da vil det ha negativ effekt). Dette er supert for oss kvinner ettersom det reduserer risikoen for benskjrhet. 
- Lping gjr deg glad.
Kun en liten halv time lfter humret ditt og senker stressnivene i kroppen. En liten lpekt kan derfor gjre deg mer fornyd og lykkelig. 
- Lping ker forbrenningen.
Ettersom lungekapasiteten og blodomlpet stiger, gir lping deg ogs bedre forbrenning. Spesielt intervallping har god effekt her. Den kte forbrenningen fortsetter ogs etter at treningskten er ferdig. 
- Lping reduserer risikoen for livsstilssykdommer.
Ettersom lping ker kondisjonen din, vil igjen blodtrykket senkes og dette reduserer risikoen for en rekke sykdommer som hjerte- og karproblematikk. 


Hvordan lpe?
Det er en rekke tips som kan gjre lpingen bedre og morsommere.
- Husk oppvarming.
Bruk noen minutter, gjerne 5 -10 minutter, til oppvarming slik at du fr igang kroppen og blir god og varm. Oppvarming er ikke bare skadeforebyggende, men det gjr deg ogs psykisk klar for lpekten. 

SAMSUNG CSC- Velg riktige sko.
For hvert skritt du tar, gir det en belastning opp gjennom helen, kneet og hoftene. Riktig sko som er tilpasset din vekt og din lpestil er viktig. F hjelp i en sportsbutikk nr deg. 
- Lp mest mulig p mykt underlag.
Asfalt og tredemlle er hardt for kroppen og gir stor belastning for hvert steg du tar, mens skog, gress og grus gir mindre belastning og er mer sknsomt.
- Lp avslappet.
Mange spenner nakke og skuldre nr de lper. Forsk lpe lett og ledig, med korte og raske skritt. Skuldrene skal ikke vre trukket opp mot rene, men vre i en nytral posisjon hvor armene dingler med. Kanskje kan det vre en ide og melde seg p et lpekurs om du vil bli en god lper og styrke teknikken din?

SAMSUNG CSC- Finn god musikk.
Vi drives alle av forskjellige ting og forskjellige rytmer. For mange, inkuldert meg selv, kan god musikk p ret vret utrolig moviterende. Finn ut hvilken musikk som motiverer akkurat deg. 
- Ikke bry deg om hvordan du ser ut.
Rd i trynet? Svett? Usminket? Ja, der har du meg! Om det ser veldig pent og sjarmerende ut? Nei, absolutt ikke, men det er da svrt f mennesker som ser bra ut nr de trener. Ta deg selv uhytidelig og ikke tenk p hvordan du ser ut. De fleste andre mennesker er s opptatt av hvordan de selv fremstr, at de knapt legger merke til deg uansett. 
- Konkurrer mot deg selv.
Glem alle andre, fokuser p deg selv og din egen fremgang. Er du helt ny innenfor lpeverden, starter du med korte og rolige lpekter. Deretter kan du ke intensitet og varighet etterhvert som kondisjonen og lpegleden ker. 
- Bare gjr det!
Noen ganger kan drstokkmilen vre utrolig lang, til tross for at lping er nok s enkelt gjennomfre. Lping krever tross alt mye fysisk og mentalt. Ikke tenk for mye, bare kom deg ut gjr det. Det kjennes jo s utrolig deilig ut etterp!


Hper du fikk litt mer motivasjon til ta deg en lpekt i hst :grin:

Kristine ♥ 

Victoria Larsen

24.10.2016 kl. 18:01
Liker s godt lese slike innlegg! :) god kveld!

Kristine

25.10.2016 kl. 06:08
Victoria Larsen:
S hyggelig Victoria :) Ha en god tirsdag!

Danian. Gutteblogger

24.10.2016 kl. 18:11
Dette var gode tips. Jeg lper ca to ganger i uken med at jeg spiller hndball og fotball. Hehe men kanskje nr jeg kommer meg mer inn i trenging at jeg skal ta meg en liten halvtimes lpetur Hehe

Kristine

25.10.2016 kl. 06:07
Danian. Gutteblogger:
En liten lpetur er jo utrolig deilig for kropp og sjel :) Men du er jo dyktig som er i bevegelse allerede :)

Anastasia

24.10.2016 kl. 19:38
Inspirerende innlegg :-)

Kristine

25.10.2016 kl. 06:07
Anastasia:
Hyggelig at du synes det. Dette er komisk, men jeg synes faktisk det selv ogs. S n skal jeg ut lpe litt :)

Lisa

25.10.2016 kl. 12:40
Dette gav lpesmak :-)

Kristine

25.10.2016 kl. 16:51
Lisa:
S bra :)

Ingeborg

25.10.2016 kl. 21:06
Hei! Utrulig stilige sko med blomstertrykk p, kor har du kjpt dei/kva merke er det?

Kristine

26.10.2016 kl. 07:25
Ingeborg:
De er gamle. Fra Reebok kjpt i USA :) Takk.
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits