LØPING : FORDELER OG TIPS

Jeg startet jeg faktisk dagen min med en løpetur. Utrolig deilig! Ettersom jeg er et skikkelig B-menneske, så er det å komme seg tidlig opp for å løpe ikke helt min stil. Er du lik? For å både motivere meg selv og deg til en løpeøkt tenkte jeg å skrive noen ord om løping og dele noen fordeler og tips. Dette er en billig og veldig lett tilgjengelig treningsform omtrent alle kan få til! 

SAMSUNG CSC
Jeg var rimelig fornøyd etter en joggetur tidlig mandag morgen. 

Hvorfor løpe?
Jo, løping har mange fordeler:
– Løping styrker skjelettet.
Ettersom du flytter din egen vekt og løfter deg selv for hvert steg, gir det en belastning på kroppen som styrker det skjelettet ditt (med mindre du overtrener naturligvis, da vil det ha negativ effekt). Dette er supert for oss kvinner ettersom det reduserer risikoen for benskjørhet. 
– Løping gjør deg glad.
Kun en liten halv time løfter humøret ditt og senker stressnivåene i kroppen. En liten løpeøkt kan derfor gjøre deg mer fornøyd og lykkelig. 
– Løping øker forbrenningen.
Ettersom lungekapasiteten og blodomløpet stiger, gir løping deg også bedre forbrenning. Spesielt intervalløping har god effekt her. Den økte forbrenningen fortsetter også etter at treningsøkten er ferdig. 
– Løping reduserer risikoen for livsstilssykdommer.
Ettersom løping øker kondisjonen din, vil igjen blodtrykket senkes og dette reduserer risikoen for en rekke sykdommer som hjerte- og karproblematikk. 

Hvordan løpe?
Det er en rekke tips som kan gjøre løpingen bedre og morsommere.
– Husk oppvarming.
Bruk noen minutter, gjerne 5 -10 minutter, til oppvarming slik at du får igang kroppen og blir god og varm. Oppvarming er ikke bare skadeforebyggende, men det gjør deg også psykisk klar for løpeøkten. 

SAMSUNG CSC– Velg riktige sko.
For hvert skritt du tar, gir det en belastning opp gjennom helen, kneet og hoftene. Riktig sko som er tilpasset din vekt og din løpestil er viktig. Få hjelp i en sportsbutikk nær deg. 
– Løp mest mulig på mykt underlag.
Asfalt og tredemølle er hardt for kroppen og gir stor belastning for hvert steg du tar, mens skog, gress og grus gir mindre belastning og er mer skånsomt.
– Løp avslappet.
Mange spenner nakke og skuldre når de løper. Forsøk å løpe lett og ledig, med korte og raske skritt. Skuldrene skal ikke være trukket opp mot ørene, men være i en nøytral posisjon hvor armene dingler med. Kanskje kan det være en ide og melde seg på et løpekurs om du vil bli en god løper og styrke teknikken din?

SAMSUNG CSC– Finn god musikk.
Vi drives alle av forskjellige ting og forskjellige rytmer. For mange, inkuldert meg selv, kan god musikk på øret været utrolig moviterende. Finn ut hvilken musikk som motiverer akkurat deg. 
– Ikke bry deg om hvordan du ser ut.
Rød i trynet? Svett? Usminket? Ja, der har du meg! Om det ser veldig pent og sjarmerende ut? Nei, absolutt ikke, men det er da svært få mennesker som ser bra ut når de trener. Ta deg selv uhøytidelig og ikke tenk på hvordan du ser ut. De fleste andre mennesker er så opptatt av hvordan de selv fremstår, at de knapt legger merke til deg uansett. 
– Konkurrer mot deg selv.
Glem alle andre, fokuser på deg selv og din egen fremgang. Er du helt ny innenfor løpeverden, starter du med korte og rolige løpeøkter. Deretter kan du øke intensitet og varighet etterhvert som kondisjonen og løpegleden øker. 
– Bare gjør det!
Noen ganger kan dørstokkmilen være utrolig lang, til tross for at løping er nok så enkelt å gjennomføre. Løping krever tross alt mye fysisk og mentalt. Ikke tenk for mye, bare kom deg ut å gjør det. Det kjennes jo så utrolig deilig ut etterpå!

Håper du fikk litt mer motivasjon til å ta deg en løpeøkt i høst :grin:

Kristine ♥ 

10 kommentarer
    1. Hei! Utrulig stilige sko med blomstertrykk på, kor har du kjøpt dei/kva merke er det?

    2. Danian. Gutteblogger:
      En liten løpetur er jo utrolig deilig for kropp og sjel 🙂 Men du er jo dyktig som er i bevegelse allerede 🙂

    3. Anastasia:
      Hyggelig at du synes det. Dette er komisk, men jeg synes faktisk det selv også. Så nå skal jeg ut å løpe litt 🙂

    4. Dette var gode tips. Jeg løper ca to ganger i uken med at jeg spiller håndball og fotball. Hehe men kanskje når jeg kommer meg mer inn i trenging at jeg skal ta meg en liten halvtimes løpetur Hehe

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg