FET FISK – ENKEL LAKSEMIDDAG

Fet fisk er ikke det jeg spiser oftest. Faktisk har jeg slurvet veldig i det siste og har stort sett bare spist det når jeg spiser sushi. Det gode gamle ordtaket ´Spis fisk, da blir du frisk´gjeder fortsatt. Fisk har mange gode egenskaper og jeg har derfor bestemt meg for å forsøke å spise fisk, spesielt fet fisk, oftere. Helsedirektoratet anbefaler å spise fisk to til tre ganger i uken. Tre ganger i uken er egentlig ganske enkelt. Ha makrell i tomat på knekkebrødene til lunsj en dag, lag en fiskemiddag, som for eksempel denne enkle laksemiddagen, og ha røkelaks i omeletten til frokost en morgen. Vips så er ukens fiskekvote fylt opp! 

Fet fisk er inneholder godt med omega 3-fettsyrer. Disse fettsyrene er livsnødvendige og smører nervetrådene i hjernen vår. Dette har blant annet en stabiliserende effekt på mental status og humøret vårt. Fisk og sjømat inneholder masse fantastiske næringsstoffer utover omega 3. Det inneholder også vitamin D, selen og jod. I tillegg er fisk en veldig god og lettfordøyelig proteinkilde. 
Min oppfordring, både til meg selv og til dere; spis mer fisk!

SONY DSC
Denne uken har jeg fylt fiskekvoten min. Mandag spiste jeg sashimi til middag, i går hadde jeg tunfisksalat i matpakken og i dag ble det laks til middag. En enkel laksemiddag. Denne laget jeg faktisk på ti minutter! Laksen serverte jeg med eple. Friskheten fra frukt passer perfekt til den fete og deilige laksen. Har du ikke prøvd, må du prøve!

SONY DSC

Enkel laksemiddag

Laks
Sitron
Salt og pepper
Grønnsaker; jeg har brukt blomkål, paprika, squash
Chili og hvitløk
Avokado
Eple

Krydre laksen med salt og pepper. Stek raskt i pannen på middels varme i 2 -4 minutter på hver side avhengig av hvor godt stekt du vil ha laksen. På slutten av steketiden presser du over litt sitronsaft. 
Mens laksen steker skjærer du grønnsakene i skiver. Finhakk chili og hvitløk. Når laksen er ferdigstekt har du chili, hvitløk og grønnsakene i pannen. La stekefettet fra laksen være i pannen. Dette gir god smak til grønnsakene. Stek på middels varme til grønnsakene har blitt møre, det tar omtrent 5 minutter.
Skjær avokado og eple i biter. Når grønnsakene er ferdig, har du i avokado og eple. Jeg hadde også i litt havsalt. Legger alt over på en tallerken. 
Server med ris eller potet om du ønsker det.
Vel bekomme!

SONY DSC

Spiser du fisk ofte? :grin:

Kristine ♥ 

8 kommentarer

Siste innlegg