DAGENS ØKT – SUMO MARKLØFT

I morges ble det en treningsøkt bestående av mye forskjellig, jeg hadde lyst til å ha en moro-økt hvor jeg gjorde akkurat det jeg følte for!
Hovedfokuset ble på sumo markløft. Har du lange ben, kan det lønne seg å gjøre sumo markløft fremfor vanlig markløft. Spesielt om du ønsker å bli sterkest mulig. Ved sumo markløft plasserer du bena med bred avstand, noe som gjør at du får kortere løftevei. I sumo får du trent stort sett hele underkropp. Dette er en øvelse som tar godt på rumpen, fremside, bakside og innside av lår og naturligvis også ryggen.  En fantastisk øvelse med andre ord! Den store forskjellen på muskelaktivering på vanlig markløft og sumo markløft er at sumo aktiverer mer av fremside lår. Personlig føler jeg også at jeg får bedre kontakt med rumpemuskulaturen i sumo enn i vanlig markløft. Dette kan henge sammen med at jeg har lange lårben og det derfor er “lettere” for meg å gjøre en sumo enn vanlig markløft. 

Jeg gjorde et pyramide sett på sumo markløft. Det vil si at jeg for øker vektene for hvert sett og når jeg har nådd topp settet, altså det tyngste settet, så reduserer jeg vektene igjen for hvert sett. 
Slik så det ut i dag:
60 kg     – 8 repetisjoner
80 kg     – 6 repetisjoner
100 kg   – 4 repetisjoner
110 kg    – 2 repetisjoner 
80 kg     – 6 repetisjoner
60 kg     – 8 repetisjoner

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSC
Jeg har på meg Skins tights, Nocco topp, Nike sko og Miiego øreklokker

Slik gjør du sumo markløft:
Ha vektstangen med vekter foran deg på gulvet. Plasser bena tett inntil stangen med litt bredere enn skulderbreddes avstand. Både knær og føtter skal rotere lett utover. Ta grep rundt stangen på innsiden av knærne slik at du har armene omtrent rett ned fra skuldrene.
Senk rumpen ned samtidig som du får brystet opp og frem. Armene skal være helt utstrakte.
Ha hovedtyngden på helen av føttene og løft stangen opp. Pass på at ryggen er nøytral og at skuldrene er trukket tilbake. Løft deg og stangen helt opp og senk så ned igjen.
Skal du teste en ny øvelse vil jeg alltid anbefale at du får en dyktig personlig trener til å se over teknikken din. 

Prøv sumo neste gang du skal trene :grin:
Lykke til og ha en super torsdag!

Kristine ♥   

8 kommentarer
    1. Kristin Haugen Granli:
      Ja, variasjon er jo alltid det beste, uansett hvilken øvelse det er snakk om. 130 er knall bra da! Masse lykke til 🙂

    2. Min favorittøvelse! Jeg er nesten 1.80 m, så det er en mer naturlig posisjon enn vanlig markløft, men det kan være lurt å variere litt, f.eks. variere mellom vanlig, på kloss, fra kloss, med stopp under knærne og lignende. Håper å klare 130 kg ut på nyåret, 5 kg unna, men teknikken er viktigst:)
      Sumo er også fin for de med lang overkropp og lange armer, som Erle Engmark f.eks, hun er jo sumo-master:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg