hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

OVERSPISING

  • 03.12.2016, 10:51


Etter intervjuet mitt p Ingefr, hvor jeg snakker pent om min fortid med forskjellige typer av spiseforstyrrelser, har veldig mange av dere tatt kontakt. Det jeg har ftt flest henvendelser om, er overspising. Jeg laget en film i 2013 som heter 'Mine tips mot overspising'. 

SONY DSC
I filmen, se den her, deler jeg min erfaring og mine tips. Kort oppsummert:
- Innse at du har et problem
For at du i det hele tatt skal kunne komme deg videre, m du selv innrmme at du har et problem og at noe m endres. 
- Sk hjelp
Det er ingen skam men heller en styrke  trre og innse at en trenger profesjonell hjelp.
- Se over kostholdet ditt
Spiser du for lite og / eller trener for mye slik at kroppen din higer etter mer nring?
- Meditasjonsteknikker
lre seg diverse avspenningsvelser eller meditasjonsteknikker virker avledende for mange. 


Om du har slitt eller per dags dato sliter med overspising, legg gjerne igjen dine tips. Det er veldig mange der ute som vil ha nytte av dem. 
Ta vare p deg selv og de du er glad i. Ha en fin lrdag :smile:

Kristine ♥

Ragnhild-Give Away

03.12.2016 kl. 11:25
Husker s godt filmen din.

Jeg slet med overspising i maaange r. Klarte ikke komme ut av det fr jeg sluttet med lavkaloritull og begynte spise nringsrikt. Mtte jobbe mye med hodet og flelser ogs, selvsagt. Men klarte ikke det fr jeg fikk i meg nring!

Johanna

03.12.2016 kl. 11:54
Er s bra at du er pen om det her. Takk <3

Victoria Larsen

03.12.2016 kl. 12:41
Hper du fr en fin Lrdag du ogs! :-)

Tina

03.12.2016 kl. 14:43
For meg var lsningen slutte telle kalorier og heller spise nok nringsrik mat og regelmessig. Jeg pleide jo tro at man mtte spise lite for unng legge p seg, men det stemmer ikke! Spesielt den med spise nok har hjulpet veldig, og det leste jeg her, s tusen takk for hjelpen! :)

Cecilie

03.12.2016 kl. 17:02
Viktig tema <3

Lotte

03.12.2016 kl. 17:35
Har ikke sett den filmen! Skal ses med en gang. Har slitt med overspising lenge n, gr i behandling for det.

Ha en superfin lrdag :-)

Anne Line

03.12.2016 kl. 18:16
Tusen takk for at du snakker om ting som er vanskelig snakke om.

Kristine

03.12.2016 kl. 18:30
Jeg inns for noen mneder siden at jeg har slitt med overspising i mange r. Det hele startet da jeg prvde komme med ut av spisevegring, men det tok flere r fr jeg skjnte at jeg nrmest hadde erstattet spisevegringen med en annen spiseforstyrrelse. Siden jeg trener mye og i perioder har sultet meg er jeg normalvektig og tenkte derfor at jeg ikke hadde et problem. Etter at jeg inns hvor stort problem dette er for meg, at det gr veldig inn p mitt eget selvbilde og at jeg fler mye skam, prvde jeg google hvor jeg kunne f hjelp til problemet, men jeg fant egentlig ikke noe som kunne passe meg. Da var det bare brette opp ermene og sette igang tiltak selv. Dette gjr jeg for unng overspise: flyttet inn i kollektiv (fr bodde jeg alene), spiser sammen med andre, planlegger aktiviteter jeg gleder meg til p kvelden. Skal jeg komme meg ut og se ok ut, kan jeg ikke overspise. I tillegg har jeg fortalt det til mine nrmeste venner. Det er noe jeg aldri kunne ha gjort for et par r siden, og det var helt fryktelig gjre det n ogs. Jeg hadde aldri klart gjre dette eller i det hele tatt innsett at jeg hadde et problem, hadde det ikke vrt for deg og bloggen din.

Tusen takk, Kristine! Du er s klok og flink til sette ord p ting. Det var s mye du sa i ingefr-podcasten som jeg kjente meg igjen i, som jeg ikke har klart sette ord p selv.

A

04.12.2016 kl. 00:15
Utrolig viktig tema, og s glad for at du tar det opp!

Jeg vil bare understreke at jeg er enig med deg om at det er superviktig akspetere at man har et problem, og ta tak i det (gjerne med hjelp).

Jeg tror det er viktig prve lse det som et overspisningsproblem - og ikke se p det som et symptom som bare forsvinner nr bakenforliggende "rsak" blir fikset. Jeg tror det er lurt se p overspising som en drlig vane, som man p en eller annen m bryte og erstatte med gode vaner. Det nekte seg mat eller straffe seg p en eller annen mte, gjr vondt verre (s ikke gjr det). Det er nyttig lre seg skille mat og flelser s godt som det lar seg gjre.

Det overspise er en utrolig belastning. I seks r overspiste jeg, og trodde aldri at jeg ville kunne f et normalt forhold til mat igjen. Og jeg tok heldigvis feil :)

Ha en strlende helg!
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no