OVERSPISING

Etter intervjuet mitt på Ingefær, hvor jeg snakker åpent om min fortid med forskjellige typer av spiseforstyrrelser, har veldig mange av dere tatt kontakt. Det jeg har fått flest henvendelser om, er overspising. Jeg laget en film i 2013 som heter ‘Mine tips mot overspising‘. 

SONY DSC
I filmen, se den her, deler jeg min erfaring og mine tips. Kort oppsummert:
– Innse at du har et problem
For at du i det hele tatt skal kunne komme deg videre, må du selv innrømme at du har et problem og at noe må endres. 
– Søk hjelp
Det er ingen skam men heller en styrke å tørre og innse at en trenger profesjonell hjelp.
– Se over kostholdet ditt
Spiser du for lite og / eller trener for mye slik at kroppen din higer etter mer næring?
– Meditasjonsteknikker
Å lære seg diverse avspenningsøvelser eller meditasjonsteknikker virker avledende for mange. 

Om du har slitt eller per dags dato sliter med overspising, legg gjerne igjen dine tips. Det er veldig mange der ute som vil ha nytte av dem. 
Ta vare på deg selv og de du er glad i. Ha en fin lørdag :smile:

Kristine ♥

9 kommentarer
    1. Utrolig viktig tema, og så glad for at du tar det opp!
      Jeg vil bare understreke at jeg er enig med deg om at det er superviktig å akspetere at man har et problem, og ta tak i det (gjerne med hjelp).
      Jeg tror det er viktig å prøve å løse det som et overspisningsproblem – og ikke se på det som et symptom som bare forsvinner når bakenforliggende “årsak” blir fikset. Jeg tror det er lurt å se på overspising som en dårlig vane, som man på en eller annen må bryte og erstatte med gode vaner. Det å nekte seg mat eller straffe seg på en eller annen måte, gjør vondt verre (så ikke gjør det). Det er nyttig å lære seg å skille mat og følelser så godt som det lar seg gjøre.
      Det å overspise er en utrolig belastning. I seks år overspiste jeg, og trodde aldri at jeg ville kunne få et normalt forhold til mat igjen. Og jeg tok heldigvis feil 🙂
      Ha en strålende helg!

    2. Jeg innså for noen måneder siden at jeg har slitt med overspising i mange år. Det hele startet da jeg prøvde å komme med ut av spisevegring, men det tok flere år før jeg skjønte at jeg nærmest hadde erstattet spisevegringen med en annen spiseforstyrrelse. Siden jeg trener mye og i perioder har sultet meg er jeg normalvektig og tenkte derfor at jeg ikke hadde et problem. Etter at jeg innså hvor stort problem dette er for meg, at det går veldig inn på mitt eget selvbilde og at jeg føler mye skam, prøvde jeg å google hvor jeg kunne få hjelp til problemet, men jeg fant egentlig ikke noe som kunne passe meg. Da var det bare å brette opp ermene og sette igang tiltak selv. Dette gjør jeg for å unngå å overspise: flyttet inn i kollektiv (før bodde jeg alene), spiser sammen med andre, planlegger aktiviteter jeg gleder meg til på kvelden. Skal jeg komme meg ut og se ok ut, kan jeg ikke overspise. I tillegg har jeg fortalt det til mine nærmeste venner. Det er noe jeg aldri kunne ha gjort for et par år siden, og det var helt fryktelig å gjøre det nå også. Jeg hadde aldri klart å gjøre dette eller i det hele tatt innsett at jeg hadde et problem, hadde det ikke vært for deg og bloggen din.
      Tusen takk, Kristine! Du er så klok og flink til å sette ord på ting. Det var så mye du sa i ingefær-podcasten som jeg kjente meg igjen i, som jeg ikke har klart å sette ord på selv.

    3. Har ikke sett den filmen! Skal ses med en gang. Har slitt med overspising lenge nå, å går i behandling for det.
      Ha en superfin lørdag 🙂

    4. For meg var løsningen å slutte å telle kalorier og heller spise nok næringsrik mat og regelmessig. Jeg pleide jo å tro at man måtte spise lite for å unngå å legge på seg, men det stemmer ikke! Spesielt den med å spise nok har hjulpet veldig, og det leste jeg her, så tusen takk for hjelpen! 🙂

    5. Husker så godt filmen din.
      Jeg slet med overspising i maaange år. Klarte ikke å komme ut av det før jeg sluttet med lavkaloritull og begynte å spise næringsrikt. Måtte jobbe mye med hodet og følelser også, selvsagt. Men klarte ikke det før jeg fikk i meg næring!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg