SUNN OG KJEMPE GOD HELGEMIDDAG – TACOTÅRN

God morgen skjønninger. Da er helgen her!
Jeg har akkurat levert inn eksamen som jeg har jobbet med hele denne uken, og er virkelig klar for å ta helg. Først skal jeg komme meg en tur på trening og jobbe noen timer, så skal jeg spise middag med en venn, ta et glass vin og hygge meg. Det er akkurat hva jeg trenger nå, en rolig kosekveld!


Siden helgen er her og mange ønsker noe godt til helgemiddagen, vil jeg dra frem en av mine ultimate favoritter. Du som følger bloggen, har sett den flere ganger før; nemlig tacotårn. Taco er en fast favoritt hos mange og hører helgen med. Her har du en blanding av taco og lasagne. Nam! 
Tacotårn er noe av det beste jeg vet. Dette er en sunn og kjempe god helgemiddag som vil falle i smak hos alle!  Har du ikke prøvd den enda, må du! Håper det smaker. 

Sunn og kjempe god helgemiddag -tacotårn
Til 2 godt sultene

4 speltlomper, eller tortillalefser
Revet ost, ca 50 g, jeg foretrekker Jarlsbergost
Litt parmesan, valgfritt

Tomatsaus
400 g karbonadedeig
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpure
Tacokrydder, du kan lage ditt eget (se under) eller ferdigkjøpt
1 finhakket rødløk
2 fedd finhakket hvitløk

Hvit saus*
1 dl melk
1/3 ts muskatnøtt
1 ts jbk-mel eller maizena
1 eggehvite
100 g cottagce cheese

Stek karbonadedeig.
Ha i hakkede tomater, tomatpure, rødløk, hvitløk og tacokrydder.
La blandingen surre noen minutter. 

Varm opp melken med muskatnøtt.
Rør inn jbk-mel eller annen fortykningsmiddel. 
Ha i cottage cheese og eggehviten. Rør godt.

Finn frem en rund kakeform eller en annen form.
Det kan lønne seg å ha bakepapir i bunnen av formen.
Begynn med å legge et lag karbonadedeig. Legg så på den hvite sausen før du legger over en speltlompe.
Legg et nytt lag karbonadedeig, hvit saus, speltlompe og fortsett til du har fått fire lag. 
Topp med et godt lag raspet ost og et dryss parmesan.
Stek på 200 grader i 15 -20 minutter.
La formen hvile et par minutter før du skjærer i den. 

*Du kan droppe den hvite sausen om du vil gjøre det enkelt. Jeg har ved flere anledninger utelatt hele den hvite sausen og det blir fortsatt en veldig god middag. Eventuelt kan du også bruke creme fraiché eller original kesam som du blander med litt muskatnøtt og bruke dette som enkel hvit saus. Knall godt og enkelt!

Tacokrydder

1 ts salt
2 ts cumin
1 ts paprikapulver
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver

Bland alt sammen.
Lag gjerne en stor porsjon når du først er i gang og oppbevar i en gammel krydderboks.

Server gjerne med en frisk salat, jeg har brukt hjertesalat, ruccola, cherrytomater og maiskortn, en klatt kesam og tacosaus. 
Prøv tacotårn til helgemiddagen! Spis og kos deg :grin:
 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Anita:
      Nå ble jeg skikkelig glad Anita. Kjempe koselig å høre at det er flere som har tacotårn som favorittmiddag 🙂

    2. Den oppskrifta her husker jeg du la ut for noen år siden og jeg og familien har laget den mange ganger etter den. Det er blitt en favoritt hos hele familien 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg