www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HANDLER DU SUNT, SPISER DU SUNT

  • 16.01.2017, 17:55


Det er som oftest i butikken de store avgjrelsene blir tatt. Er matinnkjpene planlagt, har du tilgang til sunn og nringsrik mat og godt rustet for den kommende uken. Det er jo slik at det du har tilgang til, spiser du! De valgene en gjr i butikken, avgjr stort sett hva en har p kjkkenet og igjen hva en spiser. Har du kjkkenet fylt opp med riktige matvarer, er det mye lettere holde seg til sunn og god mat som er godt bde for kropp og sjel. Med andre ord; handler du sunt, spiser du sunt! 

Hverdagen er hektisk for de fleste av oss og det er veldig enkelt ty til kjappe lsninger og sjokolade om en stikker innom butikken sulten etter jobb. Med litt planlegging blir det mye enklere! Se gjennom den kommende uken din og tenk gjennom ukens middager. Er det noen dager som er veldig hektiske? Da lnner deg seg kanskje lage en dobbel porsjon middag dagen fr, slik at du har mat lett tilgjengelig nr tiden er knapp. Det hres kanskje ut som mye jobb, men stort sett tar det ikke mange ekstra minuttene lage en stor middagsporsjon i forhold til en liten. Lag deg en grundig handleliste og gjr en storhandling i uken. Da kan du eventuelt ha en handledag til i uken hvor du supplerer med frukt, grnnsaker og andre ndvendige ting. Jeg planlegger stort sett hver sndag eller mandag, og gjr en storhandling p mandag. Planleggingen tar meg ikke mer enn ti -femten minutter. Det lille kvarteret der gjr hverdagen min s mye enklere! 

Dette pleier jeg handle:
- Karbonadedeig
- Kylling fra Holet eller Stange, hel, lr eller filet
- Laks
- Tunfisk p boks
- Skinke
- Makrell i tomat
- Cottage cheese og kesam
- Grnnsaker: brokkoli, tomat, agurk, gulrtter, paprika, lk
- Frukt: appelsin, eple, kiwi og sitron
- Fryste br
- Ingefr, hvitlk, chili
- Pesto, hakkede tomater, tomatpure
- Avokado
- Potet og stpotet
- Feta ost og Jarsbergost
- Smr
- Kokosmelk
- kologiske egg
- Ntter
- Havregryn


Om du gjr gode valg nr du er i butikken, er det mye lettere leve sunt i hverdagen :grin: 

Kristine ♥

Victoria Larsen

16.01.2017 kl. 18:05
Flott innlegg! Viktig tenke p hva man kjper :)

Kristine

17.01.2017 kl. 19:01
Victoria Larsen:
Ja, absolutt :)

MK

16.01.2017 kl. 18:15
Hvor mye bruker du snn ca p mat? Hilsen nysgjerrig student :)

Kristine

17.01.2017 kl. 19:01
MK:
Sett bort ifra at jeg kjper sushi ganske ofte, bruker jeg rundt 2000 i mneden :)

annebe

16.01.2017 kl. 18:41
Det er sant, vi har for det meste bra mat i kjleskapet, men kan nok vre flinkere til variere litt...mange gode forslag her :))

Kristine

17.01.2017 kl. 19:00
annebe:
Variasjon er jo det beste, s da hres det ut som dere er godt rustet :)

Maria Jansen

16.01.2017 kl. 19:16
Mange gode forslag og tips fra deg! M bli flinkere til kjpe sunt og ikke ta til lettvinte lsninger, skal ta med meg mye av det du skrev p listen :)

Kristine

17.01.2017 kl. 19:00
Maria Jansen:
S bra. Gjr det Maria :)

Pernille

16.01.2017 kl. 19:39
Det er s sant. Jeg burde bli flinkere til tenke igjennom handlingen min. Blir fort dyrt nr jeg handler ofte!!

Kristine

17.01.2017 kl. 19:00
Pernille:
Ja, smhandling gr ofte hardt utover lommeboken!

Johanne

16.01.2017 kl. 20:39
Lure tips! Jeg er hun som ikke kan styre seg dersom jeg har noe "unyttig" mat i hus, s jeg er ogs helt avhengig av gjennomtenkt handel! Sverige-turer er dermed en ambivalent glede nr alle skap er fulle av litt for mye godt haha! Jeg har faktisk et sprsml helt ute av kontekst her, men som jeg hper du kan svare p: husker du for ikke altfor lenge siden sa du hadde hatt s god fremgang i kneby. Jeg har selv stagnert altfor lenge p +- 70 kg maks, og vil gjerne bli sterkere i denne velsen. Lest meg opp og ned i mente p bla. Brge Fagerlig som anbefaler 5x5 program og diverse, men dette ble helt gresk for meg. Har du noen gode tips? Kanskje noe lage et innlegg p dersom du hadde hatt lyst og tid? :-) Leserklem!

Kristine

17.01.2017 kl. 19:00
Johanne:
Det er veldig vanskelig gi deg et konkret svar da jeg ikke vet noe om hvor ofte du trener, antall repetisjoner og sett, treningsmengde osv. Det kan vre en ide trene kneby flere dager i uken. Det kan ogs vre en ide variere repetisjonsantallet. Kanskje kan det ogs vre at den totale belastningen din er for hy, slik at du faktisk burde trene mindre og lettere kneby, ettersom muskulaturen ikke fr restituert seg. Kanskje spiser du for lite. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn, men her har du ihvertfall litt tenke over :)

Tina

16.01.2017 kl. 22:28
S masse sunt! Jeg er veldig glad i oster, og bruker det en god del i hverdagen. Jeg lurte p om du har noen oster anbefale, eller er alle oster usunne? Det er jo s godt! :-)

Kristine

17.01.2017 kl. 18:57
Tina:
Jeg er veldig glad i oster selv, spesielt blmugg og brie. Ost er en god fettkilde og inneholder protein, s det kan du absolutt spise :)

Tina

16.01.2017 kl. 22:31
Et til spm, nr br det siste mltidet inntas? Er det greit smspise feks 23?

Kristine

17.01.2017 kl. 18:57
Tina:
Det er ingen fasit p det. Det har ingenting si nr du spiser, det er det totale i lpet av dagen som teller :)

Anita

17.01.2017 kl. 10:28
Masse farger p maten din. Det liker jeg :-)

Kristine

17.01.2017 kl. 18:56
Anita:
Frukt og grnt er jo s godt :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits