www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVA ER EGENTLIG PROTEIN OG GODE PROTEINKILDER

  • 25.01.2017, 17:23


Vi hører støtt og stadig at proteiner er bra og noe vi burde få i oss til hvert måltid, men hva er egentlig proteiner?
Proteiner er en type molekyler som finnes i alle levende organismer, og er en av de grunnleggende bestanddelene for alt liv. 
Det finnes cirka 100 000 forskjellige proteiner i kroppen vår. Hvert protein består av lange kjeder av aminosyrer. 
I maten vår er det 23 aminosyrer. Av disse er 8 stykker det vi kaller essensielle aminosyrer, det vil si at vi må få dem tilført gjennom kosten. 
 
Proteiner har avgjørende betydning for de aller fleste cellene i kroppen, hvor de blant annet er et byggemateriale, de sørger for muskelkontraksjoner, er et signamolekyl; ved at det formidler informasjon mellom ulike deler av kroppen, det virker som transportmolekyler; mange stoffer må ha hjelp til å komme rundt i kroppen, og fungerer i forsvar mot infeksjoner.
Proteinene vi får i oss, brytes ned i fordøyelsessystemet til aminosyrer, og det er etter at de er brutt ned de får gjort sin nytte.

Som du skjønner er proteiner viktig. Ekstra viktig er de for deg som vil få gode resultater av treningen eller om du vil ned i vekt. Jeg anbefaler mine pt-kunder / online klienter røfflig 2 gram per kilo kroppsvekt på generell basis.

Det finnes en rekke gode grunner til å spise godt med protein. 
- Det gir deg god metthetsfølelse
- Du setter fart på forbrenningen ved blant annet å øke den termiske effekten, altså hvor mye energi som kreves for å fordøye maten du har spist
- Du får sterkere skjelett og muskler


Det er ikke nødvendig å bruke proteintilskudd. Ordentlig mat burde alltid være første prioritet. Sliter du derimot med å få i deg nok mat, kan tilskudd være en god idè. Proteinpulver kan også være en genial ting å bruke i bakst (alt fra pannekaker til sjokoladekake).
Gode proteinkilder er kylling, kalkun, skinke, makrell i tomat, laks, ørret, tunfisk, torsk, storfe, svinekjøtt, egg, melk, ost, cottage cheese, kesam, skyr, proteinpulver, bønner, linser, kikerter, nøtter og frø. 


Kristine ♥


Referanser:
Mahan KL, Stump SE 2008. Krause`s food & nutrition therapy. Saunders Elsevier.
Guyenet SJ et al 2012. Regulation of food intake, energy balance, and body fat mass: implications for the pathogenesis and treatment of obesity. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.
Weigle DS, Breen PA, Matthys CC, et al 2005. A high-protein diet induces sustained reductions in appetite, ad libitum caloric intake, and body weight despite compensatory changes in diurnal plasma leptin and ghrelin concentrations. Am J Clin Nutr.

Victoria Larsen

25.01.2017 kl. 18:06
Ser godt ut! :D

Kristine

26.01.2017 kl. 16:31
Victoria Larsen:
Sunn mat er god mat :D

Lisbeth

25.01.2017 kl. 19:14
Så nyttig! :-)

Kristine

26.01.2017 kl. 16:31
Lisbeth:
Bra du synes det :)

Charlotte

25.01.2017 kl. 20:14
Haha... Nå skjønner jeg hva frie aminosryer som selges overalt er :-P På tide!! Haha...

Kristine

26.01.2017 kl. 16:31
Charlotte:
Aldri for sent å lære noe ;)

tina

26.01.2017 kl. 13:00
God ettermiddag! :-)

For et nyttig og informerende innlegg!

Kristine

26.01.2017 kl. 16:30
tina:
God kveld til deg Tina og takk :)

Jannike

26.01.2017 kl. 14:27
Spennende Kristine :-)

Kristine

26.01.2017 kl. 16:30
Jannike:
Så bra du synes det :)

HelsekostBloggeren

26.01.2017 kl. 22:13
Forsåvidt enig med deg. Riktig mat er det viktigste. Supplerer litt med proteinpulver fra erter, men viktigste er å få i seg balansert og næringsrikt mat fra godt kosthold. :)

Kristine

28.01.2017 kl. 11:46
HelsekostBloggeren:
Absolutt. Mat først :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits