GROVE HJERTEPOLARBRØD TIL VALENTINSDAGEN

God morgen dere ♥ Jeg har allerede hatt en lang og rolig morgen. Jeg våknet nemlig før syv! Nå som jeg er blitt vant til å stå opp fem i hverdagen, våkner jeg tidlig i helgen også. Med så god tid, tok jeg meg en bakerunde og gjorde ekstra stas ut av frokosten. Jeg laget grove, saftige og gode hjertepolarbrød som jeg serverte med godt pålegg og en kopp kaffe. Jeg har akkurat sittet en drøy time og koste meg, mens jeg spiste og så på Netflix. En skikkelig lat og deilig søndagsmorgen!


Hvorfor ikke overraske noen du er glad i eller deg selv med grove hjertepolarbrød til valentinsdagen? Du kan naturligvis lage vanlige polarbrød, forme de runde istedenfor hjerter, men det er jo litt ekstra stas med hjertepolarbrød. Jeg synes i hvert fall det! Lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang. Polarbrød, enten de er runde, hjerteformet eller firkantede, kan spises til alle døgnets tider og passer også utmerket i matboksen. Håper det smaker!

Grove hjerte polarbrød til valentinsdagen
ca 15 stykker

2,5 dl kokende vann
100 g rugmel
100 g havregryn
1 pakke tørrgjær
1 ts salt
1 dl melk
2 ss fibersirup gold,  eventuelt honning
200 g kesam
250 g speltmel

Bland sammen kokende vann, rugmel og havregryn i en bolle. La det stå å svelle en god halv time. 
Ha så i resten av ingrediensene i bollen. Elt godt. Tilsett eventuelt mer speltmel om deigen blir løs, eller mer væske om deigen blir fast. Konsistensen skal være som bolledeig. La deigen heve 1 time. 


Kjevl så deigen ut til den er 2 -3 mm tykk. Trykk ut hjerter, eventuelt rundinger. Jeg brukte en pepperkakeform. Legg hjertene / rundingene på en bakplate og etterhev i 45 minutter. 
Stek på 225 grader i 8 -10 minutter. Avkjøl på rist. 


I morges serverte jeg mine hjertepolarbrød med hjerteegg, skinke og grønnsaker, med en kopp kaffe og en appelsin til. Her gikk det unna. Jeg måtte forsyne meg flere ganger. Lune polarbrød er en ny favoritt!


Og du, jeg anbefaler deg å prøve deg på et polarbrød med nugatti. Mmmm… Farlig godt!
Ha en fin søndag dere :razz: Ta gjerne en bake runde og lad opp til en ny uke!

Kristine ♥

16 kommentarer

Siste innlegg