www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

FIRE ENKLE STEG FOR Å FÅ BEDRE KONTAKT MED RUMPEN UNDER KNEBØY

  • 14.02.2017, 16:18


En rekke forskning viser at knebøy aktiverer quadriceps, altså forside lår, mer enn de aktiverer glutes, rumpemuskulaturen. Likevel er knebøy en genial øvelse som legger store krav til underkoppen og coremuskulaturen. Knebøy er en øvelse alle burde gjøre! Med noen få justeringer, kan du få knebøy til trene rumpemuskulaturen langt mer enn vanlig knebøy. Og hvem vil vel ikke trene mye rumpe? :mrgreen:
 

Her er fire enkle steg for å få bedre kontakt med rumpen under knebøy:
- Oppvarming
Her anbefaler jeg at du bruker et minibands. Gjør gjerne et par aktiveringsøvelser med minibands som kick back og blutbridge. Gjør også noen lette knebøy med minibands før du legger på vekter, slik at du får åpnet opp hoftene og aktivert rumpen. 
- Pek tærne utover.
Utoverrotasjon vil føre til større aktivering av rumpen. 
- Ta et bredt steg.
Med det mener jeg litt videre enn skulderbredde. 
- Sett deg tilbake 
Altså at du har rettere rygg og tenker at du setter deg ned på en stol når du gjør knebøy, at du ikke lener overkroppen for mye frem. Om du trener med tunge vekter, er dette lettere å oppnå ved å trene knebøy i en smith-maskin. 
 

Jeg har på meg Adidas løftesko - et must under knebøy, GymGrosissten tights, Röhnisch topp, bh fra HM og Miiego øreklokker. Noccoen er selvfølgelig med!

Når du gjør disse fire enkle stegene, må du redusere vektene på knebøystangen, da det vil bli tyngre å gjøre knebøy på denne måten. Og ikke glem å fokusere på teknikken. Knebøy er kompleks øvelse. Alle, nybegynnere som viderekommende, burde få en teknikksjekk med jevne mellomrom. Håper du får bedre kontakt med rumpen under knebøy fremover. God trening!


Kristine ♥

Kilder: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22076098  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4242956/  // https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/19130646/  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25435701  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9107637

Victoria Larsen

14.02.2017 kl. 16:52
Flinke deg! Jeg ønsker deg en fin tirsdag :-)

Kristine

15.02.2017 kl. 07:42
Victoria Larsen:
Takk og god onsdag til deg :)

Andrea

14.02.2017 kl. 19:16
Lærerikt! :-)

Kristine

15.02.2017 kl. 07:42
Andrea:
Så bra du synes det :)

Karina

15.02.2017 kl. 05:01
Takk for tipset! :)

Lurte på om du kanskje kunne skrevet et innlegg om hvordan en vanlig dag er for deg når det gjelder mat/måltider; hva og hvor mye pleier du å spise til de ulike måltider, og hvor mange måltider spiser du til dagen? :D

Kristine

15.02.2017 kl. 07:43
Karina:
Jeg spiser veldig varierende og lytter alltid til kroppen min. Jeg spiser på best mulig for akkurat meg selv, du burde gjøre det samme. Spise slik som passer deg, din hverdag, din kropp og ditt mål :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits