hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

FIRE ENKLE STEG FOR F BEDRE KONTAKT MED RUMPEN UNDER KNEBY

  • 14.02.2017, 16:18


En rekke forskning viser at kneby aktiverer quadriceps, alts forside lr, mer enn de aktiverer glutes, rumpemuskulaturen. Likevel er kneby en genial velse som legger store krav til underkoppen og coremuskulaturen. Kneby er en velse alle burde gjre! Med noen f justeringer, kan du f kneby til trene rumpemuskulaturen langt mer enn vanlig kneby. Og hvem vil vel ikke trene mye rumpe? :mrgreen:
 

Her er fire enkle steg for f bedre kontakt med rumpen under kneby:
- Oppvarming
Her anbefaler jeg at du bruker et minibands. Gjr gjerne et par aktiveringsvelser med minibands som kick back og blutbridge. Gjr ogs noen lette kneby med minibands fr du legger p vekter, slik at du fr pnet opp hoftene og aktivert rumpen. 
- Pek trne utover.
Utoverrotasjon vil fre til strre aktivering av rumpen. 
- Ta et bredt steg.
Med det mener jeg litt videre enn skulderbredde. 
- Sett deg tilbake 
Alts at du har rettere rygg og tenker at du setter deg ned p en stol nr du gjr kneby, at du ikke lener overkroppen for mye frem. Om du trener med tunge vekter, er dette lettere oppn ved trene kneby i en smith-maskin. 
 

Jeg har p meg Adidas lftesko - et must under kneby, GymGrosissten tights, Rhnisch topp, bh fra HM og Miiego reklokker. Noccoen er selvflgelig med!

Nr du gjr disse fire enkle stegene, m du redusere vektene p knebystangen, da det vil bli tyngre gjre kneby p denne mten. Og ikke glem fokusere p teknikken. Kneby er kompleks velse. Alle, nybegynnere som viderekommende, burde f en teknikksjekk med jevne mellomrom. Hper du fr bedre kontakt med rumpen under kneby fremover. God trening!


Kristine ♥

Kilder: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22076098  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4242956/  // https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/19130646/  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25435701  //  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9107637

Victoria Larsen

14.02.2017 kl. 16:52
Flinke deg! Jeg nsker deg en fin tirsdag :-)

Kristine

15.02.2017 kl. 07:42
Victoria Larsen:
Takk og god onsdag til deg :)

Andrea

14.02.2017 kl. 19:16
Lrerikt! :-)

Kristine

15.02.2017 kl. 07:42
Andrea:
S bra du synes det :)

Karina

15.02.2017 kl. 05:01
Takk for tipset! :)

Lurte p om du kanskje kunne skrevet et innlegg om hvordan en vanlig dag er for deg nr det gjelder mat/mltider; hva og hvor mye pleier du spise til de ulike mltider, og hvor mange mltider spiser du til dagen? :D

Kristine

15.02.2017 kl. 07:43
Karina:
Jeg spiser veldig varierende og lytter alltid til kroppen min. Jeg spiser p best mulig for akkurat meg selv, du burde gjre det samme. Spise slik som passer deg, din hverdag, din kropp og ditt ml :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no