TABATA


Intervalltrening og tabatatrening er i vinden som aldri før. Og det har det all grunn til, for dette er super effektiv trening! Tabata er en intervallform hvor du har korte, veldig intensive perioder med arbeid og korte pauser. Tabata kan gjøres både som en kondisjonsvariant og som en styrkevariant. Du har full innsats i 20 sekunder, etterfulgt av 10 sekunders pause. Dette gjentar du 8 ganger. Da kan så velge å ta en langre pause og så gjøre flere runder. 

Jeg trente en kort og effektiv tabata økt i dag. Slik så den ut:
-Runde 1, knebøy med strikk og kettlebell 
20 sekunder arbeid,  10 sekunder pause x 4
Pause på cirka 30 sekunder
-Runde 2, triangel push ups 
20 sekunder arbeid,  10 sekunder pause x 4
Pause på 30 sekunder
– Runde 3, planke med arm- og benløft
20 sekunder arbeid,  10 sekunder pause x 4
Pause på 30 sekunder
-Runde 4, spensthopp
20 sekunder arbeid,  10 sekunder pause x 4

Tabata er perfekt når du vil ha en rask og effektiv treningsøkt, som kan gjennomføres på stuen, ute i naturen, på et hotellrom, på treningssenteret, ja hvor som helst :grin: Lykke til og kick ass!

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Hvordan tar du tiden under slike økter? Tar du start og pause på nedtelling på iphonen for hver arbeids-og pauseperiode?

    2. Linn:
      Jeg drikker både Nocco og vann under trening. Koffein har bevist positiv effekt på treningsøkten, så Nocco eller andre koffeinkilder er supert sammen med trening 🙂

    3. Jeg ser at Nocco-boksen stadig står ved siden av deg på treningsbildene, så jeg lurer på om du drikker det i stedet for vann? Eller er det reklame på noe vis? Jeg hadde aldri klart meg uten vann på trening 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg