SUNNERE SPELT PIZZA MED KJØTTBOLLER OG BACON

Denne pizzaen laget på mandag. Super, super god!  Selv om vi bare var to mennesker, klarte vi utrolig nok å trykke i oss hele pizzaen, men jeg skal ærlig innrømme at vi var litt i overkant mette etterpå! 

SONY DSC
Sunnere spelt pizza med kjøttboller og bacon kan jeg virkelig anbefale til helgekosen om du vurderer pizza i helgen. Bunnen trenger ikke å heve og tomatsausen bare blander du sammen. På den måten har du pizzaen klar på en drøy halvtime. Sunt, raskt og super godt. Det liker vi! 

SONY DSC

Sunnere spelt pizza med kjøttboller og bacon 

Speltbunn
4 dl speltmel
1 d fiberfin, eventuelt mer speltmel
1 dl havremel, eventuelt mer speltmel
3 dl varmt vann
1 ts salt
1/2 pose tørrgjør

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle. Elt godt. 
Kjevl bunnen ut utover et bakeark. Skjær av sidene slik at den blir rektangulær.
La den utkjevlede bunnen heve i 10 minutter.
Forstek på 225 grader nederst i ovnen i 10 minutter. 

Fyll
1/2 boks hakkede tomater
4 ss tomatpure
2 ss ketchup
2 hvitløksfedd
Krydder: 1 ts salt, 1 ts pepper, 1/2 ts chili og 1 ss oregano
200 g kjøttboller*
1 pakke bacon
Sopp i skiver
Paprika i skiver
Revet ost, jeg brukte Jarlsberg og mozzarella
Ca 50 g oliven, kan sløyfes

Finhakk hvitløksfeddene. Bland sammen finhakket hvitløk, tomatpure, hakkede tomater, ketchup og krydder. Smør sausen utover den forstekte bunnen. Stek baconet. Ha over sopp, paprika og kjøttboller. Topp med revet ost, bacon og oliven.
Stek på nederste rille i ovnen på 225 grader i cirka 15 minutter, til osten har smeltet.
Server. 

*Jeg brukte bare ferdige kjøpekjøttboller fra Peppes. Vil du ha en sunnere variant kan du bruke 200 g karbonadedeig som du former til små kjøttboller og legger på pizzaen. Du trenger ikke å steke kjøttbollene før du har dem på, de blir stekt mens pizzaen steker, slik som jeg har gjort på denne pizzaen. 

SONY DSC
Om du skal ha pizza men har lyst på noe annet enn spelt pizza med kjøttboller og bacon, kan jeg ellers friste med
Tynn, grov og proteinrik pizzabunn med spekeskinke
Tunfiskpizza
Søtpotetpizza med hvitt fyll
Italiensk pizza med pepperoni 
Spizy pizza

Håper du finner en pizzavariant som frister :grin:

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Anonym:
      Hei du 🙂 Mitt beste tips er å ikke stenge seg inne i sin egen sorg. Kom deg ut blant de som betyr noe for deg, venner eller familie. Forsøk å la dagene gå og gjøre ting som gir deg glede. Det er lov å gråte og føle at ting er dritt, men la noen være der for deg. Og det går over med tiden <3 Tro meg. Lykke til og god klem

    2. Hei, Jeg vet dette spørsmålet ikke passer helt inn her, men har fulgt deg en stund og fått med meg at du gikk ut av et forhold for en stund siden. Jeg går selv igjennom et tungt brudd nå og lurte på om du har noen tips til å komme seg videre?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg