www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SLIK VARIERER DU LPINGEN

  • 27.04.2017, 15:52


N som det gr mot lysere tider, kommer ogs lysten til trene ute. Slik er det i hvert fall for meg. Mange misliker lping. Jeg fr ofte hre av andre at de synes det er kjedelig og at tiden gr fryktelig sakte. Her har jeg samlet mine beste tips for variere lpingen.

SONY DSCSelv forsker jeg aldri lpe samme lpekt i lpet av en uke. Om jeg lper flere dager en uke, bruker jeg alts forskjellige lpekter. Variasjon er ikke viktig bare for psyken, alts for lpemotivasjonen din, det er vel s viktig for forhindre belastningsskader. Her er noen treningskter du kan bruke slik at du varierer lpingen.

45 x 15 intervaller
Her lper du i 45 sekunder fr du hviler i 15 sekunder. Gjr dette 15 -20 ganger. Husk opp og nedtrapping.

Trappelp
Trappelp er effektivt og morsomt. Her fr du ogs trent mye styrke i underkroppen og spenst da du m hoppe fra trappesteg til trappesteg. Finn deg en trapp med litt lengde. Lp opp trappen og g ned. 

Langdistanse 
Langdistanse kan vre alt fra 6 kilometer og oppover. Her finner du en fart hvor du er komfortabel og hvor du kan holde en nok s jevn puls og tempo. 

Tempolp
Her ker du farten for hver kilometer du lper. Om du lper 1 kliometer i 10 km / t, s lper du neste kilometer p 11 km / t og den 3 kilometeren p 12 km / t, osv.

5 kilometer
Hele konseptet her er at du skal lpe disse 5 kilometerene s raskt som mulig. Her skal du pushe deg selv og puste og pese. Neste gang forsker du sl tiden din.

Fartslek
Fartslek kan gjres p mange forskjellige mter. Noen ganger velger jeg spurte fra annenhver lyktestolpe, andre ganger velger jeg lpe raskt opp alle bakker, og noen ganger kan jeg jogge baklengs ned alle bakker. Her er det rett og slett bare finne en mte leke med farten p. 

SONY DSCHper du fikk noen tips til hvordan du kan variere lpingen din. Om du har noen tips til gode lpekter tar jeg de gjerne imot.
God lping :grin: 


Kristine ♥ 

Victoria Larsen

27.04.2017 kl. 16:12
Kjempe flott innlegg!! Dette var veldig nyttig :D

Kristine

28.04.2017 kl. 10:15
Victoria Larsen:
S herlig at du synes det Victoria :)

Linda

27.04.2017 kl. 17:01
S mange fine kter. Takk :-)

Kristine

28.04.2017 kl. 10:14
Linda:
Hper du fr glede av noen av de :)

Pernille

27.04.2017 kl. 17:41
Kanskje jeg m ta med en lpetur snart da. Haha...

Kristine

28.04.2017 kl. 10:14
Pernille:
Kun om du har lyst da :)

emmadrevvatne

27.04.2017 kl. 18:50
Mange fine kter man kan ta! Har prvd nesten alle for uten om trappelp og fartslek, s de kan jeg prve neste gang :D

Kristine

28.04.2017 kl. 10:14
emmadrevvatne:
Trappelp er en hat variant. Det er tungt! Hihi... Men moro variere :)

Statera Marit Ebeltoft

27.04.2017 kl. 19:55
Fikk iallefall lyst komme meg ut en tur i kveld :)

Kristine

28.04.2017 kl. 10:14
Statera Marit Ebeltoft:
Det gjr godt for kropp og sjel komme seg ut litt :)

Lene

29.04.2017 kl. 09:34
Supert med snne tips! Lping trenger absolutt ikke gjres kjedelig :D

Kristine

29.04.2017 kl. 09:35
Lene:
Nei, ihvertfall ikke n som solen skinner :D

Kristina

02.05.2017 kl. 09:47
Hei😊S flott innlegg! Men jeg har et sprsml for ha noe mle meg med:

Hvor fort lper du disse 45x15 intervallene?

Kristine

02.05.2017 kl. 16:29
Kristina:
Det varierer veldig. Jeg lytter alltid til kroppen, noen dager har jeg masse energi og kan lpe fort, andre dager fler jeg meg ikke s bra og lper saktere :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits