BIFF MED GRATINERT SØTPOTETFORM

SAMSUNG CSCPå forhånd må jeg beklage kvaliteten på disse bildene. Jeg gremmes over det dårlige lystet, men denne middagen var så fantastisk god at jeg må dele den med dere med en gang! Sånn er det når en er matblogger og spiser middag for sent, da er dagslyset borte og kvaliteten på bildene blir dårlig. Beklager. Jeg håper likevel dere vil like oppskriften :smile: 

SAMSUNG CSC
Gårsdagens sene middag ble altså biff med gratinert søtpotetform. Jeg har ikke ord for hvor godt det var. Rett og slett fantastisk smakfullt! Dette er en liten vri på den klassiske oppskriften av fløtegratinerte poteter, hvor jeg inkorporerte søtpotet, sellerirot og kraft. Formen var så god at vi nesten spiste opp alt i går, selv om vi bare var to!

Biff med gratinert søtpotetform

Biff
Cherrytomater
Salt pepper

Begynn med den gratinert søtpotetformen. Når du har lagt ost på formen og det er 15 minutter igjen av steketiden, gjør du klar resten av middagen. 
Legg cherrytomatene ved siden av formen med potetene og la tomatene steke med formen de siste 15 minuttene. 
Ha salt og pepper på biffstykkene. Stek 2 -3 minutter på hver side, avhengig av hvordan du liker biffen din, på medium til sterk varme. 

Gratinert søtpotetform
Til 1 form som metter 2 -4 porsjoner.
Jeg doblet oppskriften og laget to former. 

2 store søtpoteter
1 potet
1 løk
2 -3 hvitløksfedd
1/2 sellerirot
1,5 dl fløte,  jeg brukte kremfløte, matfløte kan brukes for en magrere variant
2 dl kraft, eventuelt 1 buljongterning og 2 dl varmt vann
Ost i skiver, ca 50 g, jeg brukte Jarlsberg og parmesan

Vask potetene godt og skjær dem i tynne skiver. Del løken i to og skjær i tynne skiver. Skjær sellerirot i biter. Finhakk hvitløksfeddene. Bland sammen poteter, løk, sellerirot og hvitløk i en ildfast form. Rør fløte og kraft / buljong sammen og hell over potetblandingen. 
Sett i ovnen på 225 grader i 60 minutter. Når det har gått 30 minutter tar du ut formen og rører i den med en sleiv, før du setter den inn igjen. Etter 1 time tar du ut formen, rører i den igjen, og har over ost. Stek i ytterligere 15 minutter. 
Avkjøl noen minutter før du serverer. 

SAMSUNG CSC
Du kan naturligvis servere gratinerte søtpotetform til annet tilbehør enn biff. Svin, kylling og laks vil også passe utmerket til denne formen. Jeg kommer helt klart til å lage søtpotetform mye fremover, for denne var god! Kanskje gratinert søtpotetform er noe til helgens kosemiddag? Håper det smaker og god helg!

Kristine ♥ 

20 kommentarer

Siste innlegg