BROWNIE MED SALT KARAMELL OG PEANØTT

Denne brownien med salt karamell- og peanøttglasur, må dere bare lage med en gang! Jeg sitter å gomler i meg stykke nummer tre nå. Nam!


Jeg våknet allerede klokken syv i morges og satte igang med min faste bakerunde. Jeg begynte med en klassisk brownie, men synes det var litt kjedelig. Dermed testet jeg noe nytt og toppet den med en karamell- og peanøttglasur. Jeg angrer ikke et sekund, for denne kaken ble rett og slett fantastisk god!

​Saftig, deigete og søt brownie toppet med en salt og seig karamell- og peanøttglasur. En ufattelig god kombinasjon.Her kommer oppskriften. Håper det smaker :grin:

Brownie med salat karamell og peanøtt

Brownie
50 g peanøttsmør
100 g eplemos, eventuelt most banan eller kesam
0,5 dl karamellsirup, eventuelt fibersirup gold
1 ss smør eller kokosolje
1 egg
2 ss melk, eventuelt vann
2 ss sukringold
40 g kakaopulver
20 g havremel, eventuelt annet mel som speltmel eller bokhvetemel
20 g sjokoladeprotein
1 ts bakepulver
1/3 ts salt

Ha peanøttsmør, eplemos, karamellsirup og smør / kokosolje i en bolle. Varm 30 sekunder i mikroen slik at smøret smelter. Eventuelt kan du gjøre det i en kjele. Rør godt. Ha i egg og melk og rør til alt er blandet. Tilsett resten av ingrediensene.
Ha røren i en form. Jeg brukte en 15 * 20 cm form. 
Stek på 175 grader i 15 minutter.
Avkjøl i formen.

Karamell og peanøtt
1 boks vikingmelk
2 ss fibersirup
2 ss sukringold
1/2 ts havsalt
ca 50 g peanøttsmør
30 g sukrinsjokolade eller annen sjokolade

Bland vikingmelk, fibersirup, sukringold og havsalt i en bolle. Kjør i mikroen på full guffe i 6 -10 minutter. Ta ut bollen og rør om 3 -4 ganger underveis.
Eventuelt kan du koke karamellen i en kjele. Kok da under konstant omrøring i 30 -40 minutter.
Karamellen er ferdig når den har fått en mørkere farge og blitt seig. Rør så inn peanøttsmør.

Fordel karamellen over den avkjølte brownien.
Sett kaldt i minimum 30 minutter.
Smelt sjokoladen og ringle den over karamellen. 
Server med en gang eller oppbevar i kjøleskapet. 


Da er det bare å spise og kose seg. Nyt hver eneste munnfull! Jeg har allerede spist tre store stykker og flere skal det helt klart bli i løpet av dagen.
Ha en herlig søndag! 

Kristine ♥

16 kommentarer

Siste innlegg